עצומה נגד הוט ו-yes: פיתחו את ה-VOD גם ביום כיפור

עצומה ברשת: "יש אנשים שמעוניינים להמשיך בחיים נורמליים גם בכיפור - כחלק מהכפייה הדתית נמנעים תכנים שמשלמים עליהם" ■ כ-7,400 חתמו על העצומה, כ-1,300 שיתופים בפייסבוק

לקראת יום כיפור שיחול ביום שלישי בשבוע הבא, קמה עצומה ברשת שקוראת לחברות הכבלים והלוויין הוט ו-yes להשאיר את שירותי ה-VOD (צפייה בטלוויזיה לפי דרישה) פתוחים גם בימי הצום.

"ישנם אנשים שמעוניינים להמשיך בחיים נורמליים גם ביום כיפור", נכתב באתר "עצומה" בפוסט שעלה ביום ראשון השבוע. "כחלק מהכפייה הדתית במדינתנו, התכנים בטלוויזיה נמנעים מאיתנו ביום כיפור. גרוע מכך, גם ה-VOD, שאנו ממשיכים לשלם עליו גם בימים כאלה, נסגר!", לשון העצומה.

יוזמי העצומה פונים להוט ו-yes: "אל תכפו גם אתם עלינו והשאירו את תכני ה-VOD זמינים, תודה". ב-4 הימים האחרונים כ-7,400 איש חתמו על העצומה, ויותר מ-1,300 אנשים שיתפו אותה בפייסבוק.

ואולם, למרות החסמים שמועצת הכבלים והלוויין מטילה, המוח הישראלי מצליח בכל זאת להתמודד עם המצב. כך, ל"גלובס" נודע כי בשנים האחרונות חלה עלייה בכמות הזמנות הסרטים ב-VOD ביום שקודם ליום כיפור. כך מצליחים המזמינים ליהנות מהסרטים המוזמנים במהלך ימי הצום, שכן הסרטים זמינים ללקוחות ל-48 שעות מרגע ההזמנה.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה כי "האיסור מופיע כתנאי לרישיון של הוט ו-yes - "ביום הכיפורים לא ישודרו שידורים עצמיים ולא יתורגמו לעברית שידורים שאינם עצמיים".

סעיף 41 בתנאי הרישיון של הוט ובסעיף 12 בתנאי הרישיון של yes, קובע כי "בעל הרשיון יעמיד לרשות מנוייו בכל האזור את כל השידורים המפורטים... למעט אם צוין אחרת במפורש..., ויקיים את שידוריו ואת שירותי השידור בכל ימות השנה, הן בעת רגיעה והן בעת חירום, הן בימי חול והן בימי חג ומועד, למעט ביום הכיפורים...".

יצוין כי יש מחלוקת משפטית האם בכלל הרגולציה של מועצת הכבלים והלוויין תקפה במקרה של שירותי ה-VOD של yes, וזאת משום שהטכנולוגיה של ממיר ה-VOD שלה מבוססת על האינטרנט ולא על הלוויין, ובמקרה כזה החברה בעצם סוגרת את שירותי ה-VOD ביום כיפור ביוזמתה ובאופן וולונטרי.

מהוט נמסר בתגובה כי "אנו פועלים בהתאם להוראות מועצת הכבלים והלוויין. אם ההחלטה תשתנה, נפעל בהתאם".

מחברת yes נמסר כי "אנו נשמח להעניק ללקוחותינו את השירות אותו הם מבקשים, אך אנו כפופים לדרישות מועצת הכבלים והלוויין ופועלים בהתאם".

ממועצת הרשות השנייה נמסר גם כי "בעלי הרישיונות מחויבים לחסום כל אפשרות טכנית המאפשרת צפייה בתכנים באמצעות שירותי ה-VOD בימים בהם קיים איסור על כך על-פי ההוראות והכללים".