נושאים חמים

על רקע הטענות כלפי "אללה אסלאם": חדשות 10 מאיימים בתביעה

בערוץ 10 מגיבים לראשונה לטענות שעלו נגד סדרת הדוקו בהנחיית צבי יחזקאלי. במכתב ששלח מנכ"ל הערוץ ושהגיע לידי וואלה! ברנז’ה, הוא מאשים את עמותת "קשב" בחוסר תום לב

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore

בערוץ 10 מגיבים לראשונה לטענות החריפות שעלו כנגד הסדרה הדוקומנטרית "אללה אסלאם" של צבי יחזקאלי, ראש דסק הערבים בחדשות 10. במכתב שנשלח מטעם חברת החדשות של הערוץ לעמותת "קשב" ושהגיע לידי וואלה! ברנז'ה, מאיימים בחברה כי אם לא יפרסמו באתרם תיקון לשני דוחו"ת שהכינו על הסדרה והתנצלות בפני יוצריה – יגיש הערוץ תביעה משפטית כנגדם. במכתבו מונה מ"מ מנכ"ל חדשות 10 אורי רוזן את טענות העמותה בדבר עריכה מגמתית ומסולפת, מפריך אותן זו אחר זו ומסביר את המניעים העיתונאיים שעמדו מאחורי אופן הצגת הדברים.

בעמותת "קשב", שם טענו כי הסדרה מציגה עבודה עיתונאית רשלנית ומהווה פרופוגנדה – אומרים היום שהם עומדים מאחורי הדברים ומנגד בערוץ 10 מאשימים אותם בחוסר תום לב.

בעמותה פרסמו דו"ח על הסדרה מיד לאחר שידור הפרק הראשון. "הפרק הראשון במיני הסדרה 'אללה-אסלאם' מציג עבודה עיתונאית רשלנית, לא מקצועית ולעתים גם מסלפת. עובדות חשובות לא הובאו, זוויות ראיה שלא השתלבו בתסריט הוחבאו, וחומרי הגלם נערכו בצורה מגמתית", נטען כנגד הסדרה, אשר בדקה את התפשטות האסלאם באירופה וארבעת פרקיה רשמו רייטינג ממוצע של 19.2 אחוזי צפייה והכנסות של כחצי מיליון שקל לפרק. בעמותה בדקו שלושה אלמנטים מרכזיים בסדרה: את זהות המרואיינים שהביא יחזקאלי, את הנתונים העובדתיים המובאים בה, ואת האופן שבו ערוכים קטעי הווידאו בה.

"יחזקאלי מייצר תחושה ברורה: האסלאם הוא סכנה קיומית לאירופה, והמהגרים המוסלמים המתפרעים עומדים להשתלט על היבשת", כתבו בעמותה וטענו שמדובר בתחקיר מגמתי שמטרתו להפחיד את הצופים מפני האסלאם באירופה. בערוץ 10 טוענים כי מה שמסולף הוא דווקא הדו"ח של העמותה. "כיוצרים וכעיתונאים אנו מברכים על ביקורת, אך על מנת שביקורת כזו תישמע עליה לעמוד בתנאי סף פשוטים של יושרה, תום לב והיצמדות לפרטים", כתב רוזן. "ניכר כי אנשי 'קשב' – בלהיטותם להאיר את הסדרה באור שלילי – התאמצו מדי לחפש ואף להמציא עובדות, ציטוטים ואפילו דמויות שכלל אינם קיימים במסגרת הסדרה – הכל במטרה להצדיק את מסכת הטענות שלהם. האם כך נראית המקצוענות של מי שמכנה עצמו "מכון מחקר"?".

"קשב": "עומדים מאחורי כל הטענות"

רוזן מנה כאמור את טענות העמותה והגיב להן. לדוגמא, העמותה טענה כי יחזקאלי וערוץ 10 הסתירו מהצופים מידע אודות המרואיינים בה. "מבדיקה שערכנו מתברר שרבים מהמרואיינים מוצגים בתארים לא נכונים", נטען. "המרואיינים הם אלה שנותנים לכתבה את המסגור שלה ואת הטון שלה. הם מוצגים כניטרליים ואובייקטיביים – כשלמעשה הם בעלי אג'נדה מוכרת היטב. אלא שהדבר מוסתר במכוון מהצופים על מנת לשרת מצג שווא מסוים, כך לא עובדת עיתונות חוקרת, רצינית ואמינה". בארגון הזכירו למשל את לארס הדאגראד, שהוצג כ"היסטוריון וסוציאליסט, איש תנועת השמאל בדנמרק" וטענו שלמעשה מדובר בחבר מפלגת הימין הדנית "מפלגת העם".

מ"מ מנכ"ל חדשות 10 דחה את הדברים. "הוא אכן היסטוריון וסוציאליסט ועל הרקע הזה נבחר כמרואיין לסדרה", מסביר רוזן. "שום דבר לא הוחבא, משום שאת דעותיו ביחס לאיסלאם ביטא במהלך הפרק בצורה חריפה. בראיון שקיימנו עימו וכן בפרסומים רבים טען כי אינו רואה בעצמו משויך לימין ובמשך שנים באופן מסורתי היה פעיל למען אג'נדה סוציאל דמוקרטית". רוזן הוסיף כי בניגוד לעמדותיו הוצגו לא מעט עמדות הפוכות לגמרי, אותן ניתן לייחס לאנשי שמאל כמו זו של איש הביטחון מגנוס נורל, מה שמייתר את הטענות בדבר חוסר איזון. בהמשך דבריו ציין רוזן כי "בדרך כלל ה'טייטל' המופיע תחת שמו של המרואיין – בכתבות בכלל, ולאו דווקא בסדרה שבנדון - אינו אמור לספק את קורות חייו או את הבכיר שבתאריו, אלא את העיסוק הרלוונטי שלו לתוכן הסדרה וכמובן שאין בכך כל הטעייה של הצופה".

טענה נוספת נגד הסדרה הייתה כי במהלך הפרק שודרו קטעי וידאו רבים של התנגשויות בין שוטרים ומפגינים ושל מעשי רצח – אולם כמה מהקטעים הינם קטעי ארכיון מאירועים שהתרחשו בנסיבות אחרות. "הקטעים המוצגים כהתפרעויות מוסלמיות בפרבר רוזנגרד במלמו הם למעשה הפגנות של ארגוני שמאל שוודיים נגד מבצע עופרת יצוקה", אמרו בעמותה. בערוץ 10 מסבירים כי חומר הארכיון ששולב הינו אכן של מהומות מתקופות שונות, אולם הצילומים התייחסו לדבריו של מרואיין המציג נתוני מחקר כללים ומתייחס באופן כללי למהומות שהתבצעו בשנים האחרונות – ועל כן קטעי הארכיון מציגים מהומות כאלה בהתאם. "לא היה כל צורך לציין כי אחד מקטעי הארכיון מתייחס לאירוע אותו מציינים מחברי הדו''ח".

בעמותת קשב אמרו היום כי הם עומדים מאחורי כל הטענות שהעלו כלפי ערוץ 10 ועל האופן שבו הציגה "אללה אסלאם" את הנושא בה עסקה. "כשמדובר בסדרה שאמורה להיות 'תוכנית דגל ושזוכה לאחוזי צפייה כה גבוהים, הדבר מצער עוד יותר", סיכמו את בדיקתם. "מגיעה לנו תקשורת שמחויבת להביא לנו את העובדות ברצינות, בהגינות ובמקצועיות, על מנת שנוכל לגבש את דעתנו מול העולם המורכב, המלא ניגודים ואיומים. חלקם אמיתיים וחלקם מבית היוצר של עיתונות שבאה להפחיד במקום להשכיל". הבוקר אמרו בעמותה כי הם מתכננים דו"ח נוסף, נרחב יותר, שיהווה תגובה למכתבו של מנכ"ל החדשות.

יוצרי הסדרה אומרים כי התחקיר של "אללה איסלאם" נעשה במשך למעלה משנה והוא נשען על עבודה של תחקירנים בארץ ומגובה בעבודה נוספת של תחקירנים מכל המדינות אליהם הגיעו לצורך צילומי הסדרה. "מרגע שהסדרה עלתה לאוויר, ניכר שמנסים לגרור אותה לדיון הלעוס של ימין ושמאל ולקשור אותה לשיח השגור במזרח התיכון – בעוד שזו לחלוטין לא כוונת הסדרה, שבחרה לקחת את אל הצופה אל מציאות לא מוכרת, שונה ונפרדת. הסדרה מבוססת על עשייה עיתונאית וקולנועית מוקפדת – וכל אחד מוזמן לשפוט את תכניה על פי טעמו ועמדותיו, יהיו אשר יהיו".

"הכתבה פגעה בשמה הטוב של חדשות 10"

בנוסף, בערוץ 10 טוענים כי הדו"ח של העמותה כולל, למשל, ציטוטים של צבי יחזקאלי שלא נאמרו מעולם. "המלצה חשובה למי שרוצה לנסוע לאירופה הקלאסית בעתיד – תלמדו ערבית", מצטטים בעמותה את יחזקאלי, אולם בערוץ 10 טוענים: "הציטוט המיוחס לצבי לא נאמר על ידו בסדרה, לא בקריינות ולא בשום צורה אחרת". עוד מתייחסים בערוץ לטענת העמותה לפיה הם קיימו ראיון עם חירט וילדרס תוך שיתוף פעולה עם הימין הקיצוני בהולנד ומצביעים על כך שהדבר לא היה ולא נברא. "וילדרס אינו אחד ממרואייני הסדרה, והוא אינו מופיע בה, לא כמרואיין ולא בקטעי הארכיון המובאים בה".

באשר לטענות של עמותת "קשב" אומרים בערוץ 10 כי התנהלות העמותה "נגועה בחוסר תום לב והיא פגעה בשמה הטוב של חדשות 10, של ערוץ 10 ושל יוצרי הסדרה". בערוץ 10 דורשים כאמור פרסום באתר העמותה של תיקון והתנצלות, ולא יינקטו נגדם הליכים משפטיים.

נשיא עמותת קשב הוא הסופר דויד גרוסמן. בראשה עומד הכתב לענייני ערבים לשעבר של עיתון "הארץ" דני רובינשטיין, והמנכ"ל הוא יזהר באר שהיה לשעבר מנכ"ל עמותת בצלם. בעמותה חברים שורה ארוכה של משפטנים, אנשי אקדמיה ורוח, והיא עוקבת בשיתוף עם ארגונים פלסטינים אחר הדיווחים בתקשורת הישראלית במטרה לקדם ערכים דמוקרטים – כך להגדרתה. העמותה מסרה היום בתגובה למכתב: "אנו דוחים על הסף את כל הטענות המופיעות במכתב של ערוץ 10 ועומדים על אמינות הטענות שהשמענו בביקורתינו על הסדרה. יש לומר שאף פנינו לצבי יחזקאלי בבקשת תגובה ואף הצענו לערוך עימו ראיון פתוח על הסדרה, תוך הבטחה שיפורסם במלואו באתר האינטרנט של "קשב". יחזקאלי הסכים, אך ערוץ 10 לא התיר לו להתראיין בנושא".

באשר לטענות העיקריות של ערוץ 10, מסרו בעמותה כי "כבר מבדיקה ראשונית התברר שרובם המוחץ חוטא שוב, כמו בסדרה, לאמת. במכתב של ערוץ 10 נטען כי הציטוטים: "ב-2050 ברבות ממדינות אירופה יהיה רוב מוסלמי", ו"המלצה חשובה למי שרוצה לנסוע לאירופה הקלאסית בעתיד – תלמדו בערבית", לא נאמרו על ידי צבי יחזקאלי בסדרה, לא בקריינות ולא בשום צורה אחרת".

"הציטוט שהובא הוא ציטוט מדויק של יחזקאלי מתוך כתבת תדמית לסדרה, שפורסמה בערב העלייה לאוויר של הפרק הראשון. על מנת להסיר כל ספק צורף למחקר של קשב קישור לכתבה עצמה".

עוד טוענים בעמותה כי "במכתב ערוץ 10 נטען שהכותרת "פעילי טרור בלב המערב" לא מופיעה בשום מקום בסדרה. להלן קישור לאתר של נענע10, בו מופיעה הכותרת זו ככותרת משנה של הפרק ה-3".