וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התקשורת הישראלית מחילה על עצמה סיקור שמרני ופרו מלחמתי"

4.11.2012 / 17:20

פאנל שניסה לשאול האם השמאל מפסיד ברשת, במסגרת כנס אילת לעיתונות, הפך לדיון על אלימות בזירת הטוקבקים ועל הייצוג של הימין והשמאל בעיתונות הכללית

פאנל שביקש לבדוק האם השמאל מפסיד ברשת, במסגרת כנס אילת לעיתונות, הפך לדיון על אלימות בזירת הטוקבקים ועל הייצוג של הימין והשמאל בעיתונות הכללית. בדיון השתתפו עורך NRG אודי הירש וסגן עורך העיתון שי גולדן, פובליציסט "ישראל היום" דרור אידר ויו"ר "בשבע" דודו סעדה. עוד השתתפו מזכ"ל "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר וד"ר עידית מנוסביץ' מהמכללה האקדמית נתניה. את הפאנל הנחה רועי כ"ץ.

דרור אידר אמר כי התחזקות הפלטפורמה הדיגיטלית של עיתוני הימין נמצאת בתחילתה, אולם תוצאותיה נראים כבר בתקופה הזו. "החדשות ברשת ועיצוב דעת הקהל בה נעשה על ידי האתרים ynet, וואלה!, NRG מאקו ואתר הארץ – והם כולם אתרים בהם הימין מפסיד בגדול", אמר. "המחנה השמרני משיב מלחמה, מה שלא היה קיים עד לפני כמה שנים, וזה באמצעות הצטרפות האתרים של 'ישראל היום', 'מקור ראשון' ו'בשבע' והנושא הזה מתחזק". יריב אופנהיימר תקף את אידר, ואמר לו כי "תפקידה של התקשורת הוא לא לעבוד אצל נתניהו כמוך". בתגובה חטף אידר את המיקרופון מידיו של אופנהיימר וכינה אותו שקרן. אופנהיימר המשיך: "תפקידה של התקשורת לבקר את השלטון, וכאשר הימין בשלטון התקשורת צריכה לבקר אותו והיום זה לא קורה – כי התקשורת תלויה בשלטון ותלויה ברגולטור".

"זו תפיסה מתקרבנת ומגוחכת", התייחס גולדן לטענה של אידר, לפיה קולו של הימין אינו נשמע בתקשורת הכללית. "תראו מי האנשים שמשפיעים באמת על ערוץ 10 ו-2, ואני בכלל לא אומר שום מילה על רשות השידור שהיא כבר המגרש הביתי של השלטון", אמר גולדן ."מעבר לעובדה שהפוליטיקאים מחזיקים בשערות את כל כלי התקשורת בישראל, וכולם מפחדים פחד מוות לומר מילה על ביבי או שרה – התקשורת הישראלית מחילה על עצמה סיקור שמרני, פרו מלחמתי, פרו צה"ל. מה שאידר קורא לו שמאל, מבחינתי הוא מרכז-ימין".

"כל זמן שמדברים - לא מכים"

אודי הירש נדרש להתייחס להורדתו מהאוויר של ערוץ "NRG יהדות" בהקשר הזה, כאשר דודו סעדה ציין את המהלך בהקשר של הורדת במה לציבור הימין. "זה נעשה הרבה לפני שהגעתי, ומטעמים תקציביים", הסביר, והוסיף: "סקרי עומק ובדיקות מראים שבאתר שאני עורך, הגולשים הם ברובם דתיים ומסורתיים וכנראה שהם כן מוצאים בו תכנים שמעניינים אותם".

בפאנל עלתה השאלה האם הטוקבקים באתרי החדשות משקפים דעת קהל אמיתית. ד"ר עידית מנוסביץ אמרה, כי מחקרים תומכים בטענה לפיה רוב הטוקבקים באתרי האינטרנט המובילים הם בעלי גוון ימני של המפה הפוליטית. "השאלה מי מקשיב לזה", אמרה. "שמונים אחוז מהציבור לא קוראים טוקבקים. האחוז שנחשף לזה הוא לא כזה גבוה".

"בטוקבקים יש אלימות מילולית בהיקף חסר תקדים, השמצות ולשון הרע ושקרים – אני לא מדבר ברמה האישית, אלא גם כשאתה קורא ידיעה על פלסטיני שנהרג או עובד זר", אמר גולדן. "הטוקבק שאתה קורא שם - כישראלי אתה צריך להתבייש. מה שנוצר בטוקבקים באתרים הגדולים זה מעין תת-אתר, ושם כמה מאות אנשים שעוברים ידיעה ידיעה ומגיבים". אידר טען כי יש במערך הטוקבקים סובלימציה (הפנייה של אלימות שיכולה הייתה להיות פיזית, לוירטואלית ד.א.) "אם בזמן הסכמי אוסלו היו נותנים ביטוי רחב לצד השני של המפה
הפוליטית ולא הייתה תחושה של השתקה – יכול להיות שהביטויים הקיצוניים היו נעלמים", אמר. "חופש הביטוי צריך לכלול גם את הדברים הקשים, כל זמן שמדברים - לא מכים". הירש הוסיף כי "עמוד הדעות הישראלי בעיתון הממוצע הוא מאוד מצומצם במנעד הדעות שהוא מציג, ולכן אנשים שיש להם דעות קיצוניות יותר מביעים אותם ברשת".

"להגיע לקהלים גדולים בצורה לא מתווכת"

"לי אין פייסבוק", התוודה גולדן. "אבל דברים שאני קורא על עצמי בעמוד של אשתי – הם מטורפים. לפני כמה ימים כתב לה מישהו 'אל תתפלאי אם בעלך יגמור עם כדור בראש'. כבר שנים שאני מקבל איומי רצח מטורפים, וגם הגשנו תלונה במשטרה ולא קורה עם זה כלום".

רועי כ"ץ שאל את הנוכחים "עד כמה פעילות הניו מדיה מצליחה לעקוף את הציניות של הכתבים המדיניים והפוליטיים ומציגה נתניהו אחר לגולשים?". גולדן ענה: "השליטה של נתניהו וההשפעה שלו היא חסרת תקדים. הוא שולט בזו רמה בתקשורת המסורתית שאין לו שום צורך לתווך מסרים". דרור אידר אמר כי "אין ספק שהכיוון שלהם הוא להגיע לקהלים גדולים בצורה לא מתווכת. גם את הנאום באו"ם - אני העדפתי לשמוע בלי תרגום ובלי תיווך. נתניהו לא מיוחד בזה, הוא אולי עושה את זה בצורה יותר רחבה - כי הוא מזמן זיהה את הצורך בתקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully