נושאים חמים

עובד לשעבר ב"ידיעות": "העיתון השיג את הסכמתי לפיטורים במרמה"

בכתב תביעה שהגיש הבוקר לבית הדין לעבודה הוא תובע 370 אלף שקלים ממשפחת מוזס, ומאשים כי "היא אינה בוחלת בשום אמצעי, גם תוך כדי עושק ודריסת זכויות יסוד של העובדים"

כתב ותיק של רשת ידיעות תקשורת שפוטר לאחרונה, תובע מהחברה כ-370 אלף שקלים בטענה ל"מרמה, עושק סחיטה וניצול", כך עולה מכתב תביעה שהגיש לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בתביעתו חושף הכתב את מה שהוא מכנה "קומבינת הפזומט" - שיטה שהייתה נהוגה עמו על ידי מערכת המקומון "ידיעות השרון", במסגרתה שילמה לו החברה חלק מהמשכורת בדמות החזרי דלק, למרות שבפועל כמעט ולא השתמש ברכבו לצרכי עבודה בכלל. עוד הוא טוען כי הורדו לו ימי חופשה "כעונש על כך שלא כתב ידיעה עיתונאית 'מוזמנת' כנגד מצפונו", כך לפי כתב התביעה.

הכתב, יריב לוין, עבד ב"ידיעות השרון" מאז שנת 1993 ולשם הגיע לאחר שעבד ברשת מקומוני שוקן. לפני חודשיים הוא זומן לשימוע שלפני פיטורים כאשר הסיבה לכך, כפי שהוסבר לו, היא קיצוצים בתקציב מערכת העיתון. לטענתו, הוא הסכים לקבל את פיטוריו מהסיבה הזו, אולם לפני שבועיים נתקל במודעת דרושים שהתפרסמה בעיתון עבוד התפקיד שמילא ולכן הוא טוען כי ברשת ידיעות השיגו את הסכמתו לפיטורים במרמה.

"כתבה מפנקת, רכה, מלטפת ומשחררת מתביעות דיבה"

"במטרה להגדיל את רווחי הנתבעת ושל משפחת מוזס, עובדי המנהלת אינם בוחלים בשום אמצעי, גם תוך כדי עושק ודריסת זכויות יסוד של העובדים", נכתב בכתב התביעה, שם מצוין כי בידיעות תקשורת "שיחקו" בהיקף שעות העבודה הפיקטיביות באופן שנועד לכיסוי שכרו של הכתב באופן שיאפשר תשלום תגמולי שכר מינימליים. "נציגי הנתבעת הבהירו בע"פ לתובע, כי חלק משכרו ירשם באופן פיקטיבי כשעות נוספות עבור עבודה, שכאילו עשה מעבר לשעות עבודתו במשרתו, וכן עבור החזר נסיעות פיקטיביות, שכאילו ביצע בפועל לצורכי עבודתו", נכתב. "הפיקציה נועדה לשלם מינימום בגין תגמולים והפרשות אותן הנתבעת מחויבת לשלם, ולכן שכרו הבסיסי של התובע צומק". בתביעה נרמז כי החוזה בו עוגן הסדר הוצאות הדלק באמצעות מכשיר "פזומט" הינו חוזה אחיד ותקף לכל העובדים, ולא ניתן היה לשנותו.

בתביעה מסופר גם על מקרה בו התבקש לוין על ידי מערכת העיתון לכתוב כתבה התוקפת את ראש עיריית רמת השרון בעקבות פעולה שנקט נגד פעיל ציבור. הכתב סירב כיוון ש"היה בדעה כי פעולתו של ראש העיר הייתה מוצדקת", וכ"עונש" הוצא לחופשה כפויה. בהמשך התברר לו כי אותו פעיל ציבור תבע בעבר את העיתון, ובתמורה להסרת התביעה קיבל "כתבה מפנקת, רכה, מלטפת ומשחררת מתביעות דיבה". בתביעה מצוין כי הסדר כזה הוא "מקובל אצל הנתבעת".

עוד מצוין בתביעה כי בחודשי ההרצה של mynet (מבית ynet, אשר הוקם בשנת 2008), אולץ לוין לעבוד בהתנדבות עבור המדור המקומי של האתר וכי עבור פרסום כתבותיו שם הוא קיבל תשלום נוסף במשך שנה - עד להחלטה חד צדדית של "ידיעות תקשורת" להפסיק את התשלום - והיום הוא אינו מקבל שום תשלום נוסף על פרסומים ב-ynet עליהם הוא דורש כעת 1,000 שקל בחודש.

מרשת ידיעות תקשורת נמסר: "אין תגובה".