וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתקשורת העולמית נזהרים מהאפיפיור ומעברו האפל

14.3.2013 / 17:57

בארגנטינה הופקעו מרבית הכותרות כדי להלל את המינוי, אך כמה יומונים העזו להזכיר את הריב של פרנציסקוס עם הנשיאה קירשנר. במדינות אחרות הזכירו נגדו האשמות לא-מוכחות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

מינויו של חורחה מריו ברגוליו לאפיפיור זכה לסיקור נרחב בתקשורת העולמית. בארגנטינה, ארצו של האפיפיור החדש, שייקרא מעתה פרנציסקוס, הופקעו מרבית כותרות העיתונים כדי להלל את המינוי.

העיתונאים בארגנטינה, מדינה שבה מתגוררים כשלושים מיליון נוצרים קתולים (מתוך אוכלוסייה של כארבעים מיליון בני אדם בסך הכל), התרגשו במיוחד מבחירתו של האפיפיור הראשון מיבשת אמריקה. מסקירה זריזה של הכותרות הראשיות מתקבל רושם שמרבית כלי התקשורת נקטו לשון זהירה יחסית בניסוחיהם ושמרו על ארשת חגיגית וממלכתית.

יומונים רבים במדינה העדיפו לתאר את המצב הקיים או את העבר מבלי לספק תחזיות לעתיד. ה"כרוניקה" הכריז בפשטות "האפיפיור הוא מארגנטינה". ה"קלרין" ("תרועה"), המוביל קו תקיף נגד הנשיאה כריסטינה קירשנר, העז להתרחק מעט מהחגיגה הלאומית, והזכיר את ויכוחי העבר של האפיפיור החדש עם הנשיאה ועם בעלה המנוח, נסטור קירשנר. בעבר ניגח ברגוליו את השניים על תמיכתם בנישואים חד-מיניים ובאמצעי מניעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחירת האפיפיור הישועי הראשון מבשרת תפנית בכנסייה. ה"קלרין" של ארגנטינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיתון "האומה" (La Nacion) המסקר באופן הנשכני ביותר את יחסי ברגוליו-קירשנר, דאג להזכיר הבוקר פרט מעניין, שנדחק מחוץ לסיקור בשאר היומונים בארגנטינה: "כאשר תשומת הלב העולמית הייתה נתונה (להכרזה) בוותיקן, הנשיאה פנתה לטוויטר כדי להתלונן כלפי העיתונים שלא פרסמו את הודעותיה לתקשורת". בעיתון הסבירו כי קירשנר זעמה על כמה גופי תקשורת שהסבו את תשומת לבם לאחד האירועים החשובים ביותר בעולם, והזניחו בשל כך את הטיפול בהודעות שפרסמה לשכתה בדבר מיזמי תשתית מקומיים. מאוחר יותר, דאגה קירשנר לברך את ברגוליו על בחירתו לאפיפיור.

בצדה הצפוני של היבשת, היו הכותרות תוקפניות יותר. מאמרי המערכת – כבודם במקומם מונח, אך מעניין במיוחד היה לעיין בעיתון הרשת "האפינגטון פוסט", שזעק בכותרתו: "פאפא, אל תטיף" (כלשון הפזמון הידוע של מדונה). בכותרת המשנה הוזכרו התבטאויות שנויות במחלוקת מעברו של ברגוליו: "נישואים חד-מיניים הם מתקפה הרסנית נגד התכנית האלוהית"; "מתנגד בחריפות ל(אמצעים ל) מניעת-הריון"; "מאמין שכאשר הומואים מאמצים, זוהי אפליה נגד ילדים"; וכו'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיתון הרשת "האפינגטון פוסט" מציב דרישות לאפיפיור החדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם לומר את האמת, בסך הכל מדובר ב"האשמות" סטנדרטיות כלפי כמרים, שאין בהן האשמה של ממש כלפי חשמן כזה או אחר אלא טענות נגד מי שמתוקף תפקידו אימץ את הלך הרוח של הכנסייה. אילולא עשה כן, בוודאי לא היה נבחר אמש לאפיפיור החדש. נגד כמרים אחרים עלו טענות חמורות יותר, מניצול מיני של ילדים ועד גניבת כספי הכנסייה.

הפעם, כפי שמציינים כלי תקשורת רבים בארגנטינה, בברזיל, בצרפת, בגרמניה ובמדינות נוספות, תלוי נגד ברגוליו אישום אחר. לפי אישום זה, שדווקא אינו נמנה על סדרת הטענות ה"קלאסיות" (ושהוגש במסגרת ספר ולא בבית דין), ברגוליו שיתף פעולה עם החונטה הצבאית.

האפיפיור פרנציסקוס. AP
בביטאון הוותיקן דבקו בברכות ובדברי הלל לפרנציסקוס/AP

הפרק הידוע ביותר לשמצה בביוגרפיה של האפיפיור החדש נוגע אם כן להעלמתם של שני מיסיונרים ישועים, שנכלאו בחשאי על ידי המשטר הצבאי בארגנטינה בגין הפעלת בתי מחסה בשכונות עוני בבואנוס איירס. לפי הספר "השתיקה" שנכתב, בידי העיתונאי הארגנטינאי הורשיו ורביצקי, על ברגוליו הופעלו לחצים למשוך את החסינות של שני הכמרים, אחרי שהשניים עמדו על זכותם להמשיך לפעול בשכונות העוני. בכך נסללה הדרך ל"העלמתם". שני הכמרים שרדו חמישה חודשים במעצר, והספר מבוסס על עדותו של אחד החטופים, שגולל את סיפורו לפני שמת בשנת 2000. לפי ברגוליו, הוא דווקא הציל את הכמרים. ללא הוכחות, העיתונים הרבים שמצטטים את הספר מתקשים לקבוע מי אשם ומי צודק, אבל היסטוריה מלוכלכת – יש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוד הדעות ב"אינדפנדט" הבריטי קורא לאפיפיור החדש להילחם בהתעללויות המיניות של הכמרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבריטניה, ה"טלגרף" בירך את האפיפיור החדש בסיקור גדול שכותרתו "האפיפיור פרנציסקוס הע?נ?ו". ה"גרדיאן", שהקדיש לסיקור את מרבית עמודו הקדמי, בחר בכותרת פשוטה: "ערב טוב, האפיפיור פרנציסקוס", וציטט את ההתרגשות בכיכר פטרוס הקדוש, ולצדה שתי כותרות משנה עם עובדות ביוגרפיות על האפיפיור ה-266. בכותרת השלישית מוזכר: הארכיבישוף לשעבר הואשם במעורבות ב"מלחמה המלוכלכת".

"צרות נסתרות ממתינות בוותיקן לאפיפיור החדש", מזהיר ה"ניו יורק טיימס", ומספק בנשימה אחת תחזית אופטימית. לדברי העיתון, בחירתו של האפיפיור הראשון מ"העולם החדש" משדרת מסר חזק של שינוי, לפיו עתיד הכנסייה נמצא בחלקו הדרומי של כדור הארץ. "תלמיד עם מגע פשוט עשוי להיות הבחירה הטובה ביותר כדי להוות השראה עבור המאמינים", קובע העיתון בשם עניי העולם ומודה לוותיקן על הבחירה הטובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully