וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף בן על חומת התשלום: "יש לנו כמה אלפים שכבר נרשמו וזה מעל מה שציפינו"

17.3.2013 / 16:03

את הדברים אמר בפאנל "חופש עיתונאי מול הצורך להתפרנס" בכנס DIGIT 2013 במרכז הבינתחומי. עורך xnet אילן יצחייק: "המהלך של 'הארץ' יקבע את העתיד של הדיגיטל בישראל"

"יש ציפייה של גולשי האינטרנט הצעירים שקהל קוראי הפרינט יסבסד אותם, אלה הקוראים המבוגרים - אנחנו בהארץ מאזנים את הסיטואציה הזו", כך אמר היום (ראשון) עורך "הארץ" אלוף בן בהתייחס לחומת התשלום שהוקמה לאחרונה בעיתון. "יש לנו כמה אלפים שכבר נרשמו וזה מעל מה שציפינו בפרק הזמן הזה, אבל זה עדיין בשלב הניסוי", ענה לשאלה כמה קוראים משלמים יש לעיתון. את הדברים אמר בפאנל "חופש עיתונאי מול הצורך להתפרנס" במסגרת כנס DIGIT 2013 שהתקיים במרכז הבינתחומי הרצליה.

בן התייחס גם לשיטות שנפוצו לאחרונה באינטרנט לעקיפת חומת התשלום. "לא הקמנו משטרת אינטרנט, אנחנו מודעים לפרצות הללו וזה קיים גם באתרים אחרים", אמר. "בסופו של דבר אנשים משלמים גם להוט ויס כדי לראות סדרות שבמאמץ לא גדול אפשר להוריד מהאינטרנט, אז כנראה שיש גם נוחות במה שאתה מקבל כשאתה משלם עליו. אנחנו מניחים שבסופו של דבר כולם יגיעו לגביית כסך מהגולשים", אמר, וציין כי גם באפליקציה של כלכליסט מי שקורה מעל מאה סיפורים בחודש נדרש לשלם. "זה מראה שגם בקבוצת ידיעות מבינים שהקורא צריך לשלם", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא הקמנו משטרת אינטרנט". אלוף בן ועינת פישביין, היום בכנס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כל מערכות הדיגיטל עוקבות אחר המהלך של 'הארץ' בחרדה"

עורך xnet אילן יצחייק התייחס למודל הכלכלי של בלוגים באינטרנט. "כל מערכות הדיגיטל עוקבות אחר המהלך של 'הארץ' בחרדה כי הוא יקבע את העתיד של הדיגיטל בישראל, אבל זה לא יכול להתאים לכל ארגון תוכן". הוא סיפר על הניסיון לסגור את ynet לגולשים מחו"ל. "כשסגרנו את האתר לגולשים מחו"ל, לדרישת המו"ל, בהתחלה נלחמנו בזה ובסוף החלטנו שצריך לשנות ויצאנו חבוטים מהחוויה הזו כי ל-ynet זה לא התאים. אנחנו צריכים לנסות הכל. אנחנו בשלב שבו אתרי התוכן הם חוות ניסיון ענקיות לכל מודל מסחרי שיעלה על הדעת", אמר יצחייק.

עינת פישביין שעזבה לאחרונה את ידיעות אחרונות אחרי שמונה שנים התייחסה לעזיבת של עיתונאים וותיקים את הפרינט. היא ציינה כי היא עובדת בימים אלה על הקמת בלוג עצמאי. "רוב העיתונות המודפסת ברובה חולה בכל מחלה אפשרית ואחראית לחלק מאוד גדול מהמצב שלה היום", אמרה. "היחס לעיתונאים לאורך השנים הוא רע ביותר והולך ומחמיר, קשה לעיתונאים לשמור על הסטנדרטים המקצועיים שלהם - כולנו יודעים מה קורה. עבודה של עיתונאים מושפעת מכל כך הרבה דברים שמעט מאוד זה עבודה עיתונאית נקייה משיקולים זרים".

פובליציסט "מקור ראשון", דוד מרחב, סיפר כי פתח את הבלוג "נגד הזרם" כי הוא ועיתונאים אחרים הרגישו שאין מקום בתקשורת לעמדותיו של בנימין נתניהו. היא ציין כי בראייתו ולרעתם של בלוגרים עצמאיים - אין תחליף להכשרה מקצועית בגוף תקשורת ממוסד. "אני לא יודע מה זה בלוגר - אני עיתונאי ואת ההכשרה שלי קיבלתי כשעבדתי בדה מרקר. לדעתי אין היום תחליף למה שהארץ יכול להציע לעיתונאים בהדרכה למה שיכולים לקבל בלוגרים. אם מישהו מתחיל לכתוב היום ולא עובר דרך הפריזמה של גוף עיתונאי - הוא לא יכול להיות עיתונאי".

שירה מרגלית. אביב חופי
"נתנו את המקום הזה ובתמורה התחייבנו להפיץ את התכנים". מרגלית/אביב חופי

"בנאדם פרטי לא יכול להרשות לעצמו את מיבי מוזר"

אלוף בן עמד על עמדות הנחיתות של בלוגרים לעומת גופי תקשורת ממוסדים. "הבלוגר יכול אולי להגיב מהר יותר ולהיות הרבה יותר חריף חד ושנון, הבעיה היא שכל התעשייה הזו שנקראת 'לדבר על' צריכה להישען על מישהו שעושה עבודה עיתונאית - אחרת נחיה בעולם שבו יש מצד אחד הודעות לעיתונות ומצד שני אנשים שמפרשנים אותן. החלק העיקרי של העיתונות הוא הריפורטר, וזה התחום שעליו הענף הזה נשען".
הוא הוסיף: "בשביל לעשות תחקירים ולעמוד מול גופים גדולים - בשבילם אתה צריך את מיבי מוזר מאחוריך (פרקליט עיתון הארץ, ד.א.) ובנאדם פרטי לא יכול להרשות לעצמו את מיבי מוזר".

עורך xnet אילן יצחייק נשאל האם במודל הכלכלי של האתר, שבו מוצב תוכן מערכתי לצד תוכן של בלוגרים - אין משום ניצול של הכותבים. "אחנו לא משלמים לבלוגרים", הודה, "אבל הופכים אותם למאוד נצפים. אני מאמין שהם מרוויחים הרבה יותר מהחשיפה שאנחנו מעניקים להם וזה שווה להם יותר מאותם 200 שקלים לפוסט שנהוג לשלם".

מנכ"לית סלונה שירה מרגלית התייחסה גם היא לסוגיה. "סלונה קמה על זה שהיא פלטפורמת בלוגרים, אנחנו נתנו את המקום הזה ובתמורה התחייבנו להפיץ את התכנים. היום יש לנו ששת-אלפים, ובכל יום מצטרפים נוספים. זו מערכת יחסי הגומלין - להם אין שום מחויבות, לא מערכתית ולא מערכתית. אנשים מאוד רוצים לכתוב ואנשים רוצים שישמעו אותם ורוצים להשפיע, וזה המקום לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully