וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורג במערכת

9.5.2013 / 22:59

סכסוך פומבי בפייסבוק בין עיתונאית "ידיעות אחרונות" לשעבר יסמין לוי, לבין מערכת תוכניתו של רפי רשף, העלה מחדש לדיון את נושא לקיחת האייטמים ללא מתן קרדיט

סכסוך פומבי ניצת בפייסבוק בין יסמין לוי, עיתונאית "ידיעות אחרונות" לשעבר לבין מערכת התכנית "חמש בערב עם רפי רשף" - זאת על רקע אייטם שפרסמה התכנית לאחר שכבר פורסם באתר החדש של לוי מבלי לתת לה קרדיט. לוי פרסמה בעמוד שלה פוסט זועם המגולל את ההתרחשות וקראה לחברי מערכת התכנית להתבייש ולהחזיר את תעודות העיתונאי שלהם. בתגובה פרסמו אנשי המערכת בעמוד הפייסבוק של התכנית את האירוע מנקודת המבט ההפוכה, נימקו את ההחלטה שלא להעניק ללוי קרדיט בכך שלא סייעה לתחקירנית התכנית וכינו אותה אלימה ונקמנית.

לוי השיקה לאחרונה בלוג עצמאי בשם "Miss Tomorrow" המתואר כ"פלטפורמה לפוסטים אישיים-אקטואליים של יסמין יחד עם צילומים מעוררי השראה". לפני חמישה ימים העלתה בו פוסט עם תמונות מרשימות שצילם טייס של אל על מתא הטייס במהלך עבודתו בשבע השנים האחרונות. תחקירנית של "חמש בערב עם רפי רשף" ראתה את הפוסט ופנתה ללוי וביקשה ממנה לקבל ממנה את פרטי ההתקשרות עמו על מנת לארח אותו בתכנית ולהציג את התמונות. לוי שאלה אותה האם בכוונת מערכת התכנית להעניק לה קרדיט, אולם לא נענתה. בינתיים, פנתה התחקירנית לדוברות אל על, קיבלה מהם את פרטי התקשרות עם האיש והאייטם עמו שודר מבלי להזכיר מהיכן היה לקוח הרעיון.

"היעדר אתיקה, התנהגות חצופה, חוסר הוגנות, דורסנות"

לוי התמלאה זעם, והחליטה לנצל את במת הפייסבוק על מנת להביע אותו. עמוד הפייסבוק האישי שלה הוא חריג בגודלו במונחים ישראליים, ויותר מעשרת אלפים איש עוקבים אחריו. "במשך שנים צפיתי מהצד כיצד מערכות גדולות זיינו מערכות קטנות וגנבו אייטמים בלי קרדיט, חטא שאין עליו מחילה ובמשך שנים התבאסתי אבל לא לקחתי ללב", כתבה לעוקביה. "היום, כשאני עומדת מאחורי האייטם שלי, באתר שלי, זו פגיעה בי שבונה את עצמי פה בשתי ידיים. אילו היו חכמים, מה שאינם, היו מנצלים את זה שזה זכה להמון תהודה, נותנים קרדיט, גורמים לי לשתף את התוכנית שלהם. אני כותבת את הפוסט הזה בשמי ובשם כל אדם שנדפק ככה. אם העיתונות תיעלם זה יקרה בגלל זה בין היתר, היעדר אתיקה, התנהגות חצופה, חוסר הוגנות, דורסנות".

לוי כתבה שהיא "מציעה לכל מי שעובד במערכת של רפי רשף שהיה מעורב בהכנת הכתבה להביט במראה ולהתבייש".

"לו היתה עוזרת לנו גב' יסמין - כנראה שגם לה היינו נותנים קרדיט"

במערכת התכנית לא נשארו חייבים. עורך התכנית עידו תמרי נמצא אמנם בימים אלה בחו"ל, אך היעדרותו לא מנע מתגובה ישירה לעלות בדף הפייסבוק של התכנית. לדף, יש לציין, כשליש מכמות העוקבים של לוי. אנשי התכנית הודו כי נחשפו לטייס בבלוג של לוי, אולם עמדו על החלטתם שלא להעניק לה קרדיט כיוון שלא סייעה להם ליצור עמו קשר. "יצרנו קשר עם יסמין בבקשה שתעזור לנו להתקשר למר צדוק, אך הנ"ל לא עזרה לנו במשך יומיים", כתבו.

"פנינו לדוברות אל-על בבקשה לעזרה ואלו חיברו אותנו עם אותו טייס. לאור עזרת חברת אל על ביצירת הקשר ראינו לנכון לציין כמה פעמים לאורך התכנית כי מר צדוק הינו טייס אל-על, על אף שאלו לא ביקשו מאיתנו שום קרדיט. את התמונות שלח לנו מר צדוק במייל באופן פרטי. תחקורו של מר צדוק נעשה ע"י אחת התחקירניות בתכנית", נכתב עוד בפוסט.

במערכת התכנית אף האשימו את לוי בנקמנות והתנהגות לא מקצועית כאשר איימה על התחקירנית שתפרסם את שמה ברבים. "לו היתה עוזרת לנו גב' יסמין - כנראה שגם לה היינו נותנים קרדיט. אנו שמחים לפרגן. עוד היום כתבה הגב' יסמין לתחקירנית הודעת איומים בה נכתב כי אם לא יינתן לה הקרדיט היא תשתמש בכל האמצעים על מנת להפיץ את הדבר, תוך שימוש בהפחדה כי תשתמש בשמה האישי", לשון הודעת התכנית.

"אל-על לא עזרו להם ורק הרוויחו יח"צ על הדרך"

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה עומדת לוי על דעתה כי למרות שלא סייעה בפועל לתכנית, החלטתם לנשל את שמה ושם אתרה מהאייטם עושה לה עוול. "עם כל הכבוד למידע שקיבל צוות התוכנית, הפוסט על טייס אל על וצילומיו הנדירים פורסמו רק אצלי באתר החדש שלי, Miss Tomorrow, ולא בשום מקום אחר", היא אומרת. "אלפים נכנסו, אהבו ושיתפו. אמנם אני רק אדם אחד ולא מערכת גדולה ומשומנת ומדובר באתר חדש שעלה רק לפני שבוע ועדיין, אתיקה והוגנות בסיסית זה לתת קרדיט למקום בו פורסם הסיפור באופן ראשון ובלעדי ובטח לא לגוף מסחרי שלא היה מעורב בכלל בפוסט רק כי נתנו להם טלפון. אל-על לא עזרו להם מעבר לכך ורק הרוויחו יח"צ על הדרך".

"האמת היא שכאשר התחקירנית פנתה אלי בבקשת מספרו של הטייס, לא עניתי שלא אתן, פשוט ביקשתי לדעת האם האתר יקבל קרדיט. שאלה לגיטימית. היא ראתה את ההודעה ובחרה להתעלם. כל הסיפור הזה הכניס אותי לוורטיגו אבל אני חשה שניכוס אייטמים בתקשורת זה דבר בזוי ולכן העליתי זאת לפייסבוק שלי", דברי לוי. במערכת התכנית "חמש בערב עם רפי רשף" בחרו שלא להוסיף מעבר להודעה שפרסמו בפייסבוק, אולם גורם המערכת הוסיף כ על הודעתם בתגובה כי "כל גוף תקשורת יונק את האיטמים שלו מגופי תקשורת אחרים שפרסמו דבר זה או אחר. לא נהוג לתת קרדיט לאדם המפרסם דבר אשר אין בו ראשוניות רעיונית כמו למשל 'חשיפה'. הקרדיט במקרה הזה ניתן למי שעזר לנו להוציא את האיטם לפועל (אל-על) וכמובן לצלם המוכשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully