וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד יציג ב"מקור ראשון"? העובדים: "אנחנו מפחדים"

10.7.2013 / 11:35

פעילים בוועד טוענים כי במקור ראשון חתמו נכון להיום יותר משליש מהעובדים על הצטרפות להסתדרות, אך ועד יציג אינו נראה באופק; "בן צבי אמר שהסכם קיבוצי יקשה על המכירה"

בעוד ועד עובדי מעריב נאבק בהנהלת העיתון במסדרונות בית הדין לעבודה בניסיון להקל את הגזירות שתביא איתה תכנית הקיצוצים - עובדי מקור ראשון, שכמו עובדי מעריב גם הם לא קיבלו הבוקר (רביעי) את משכורות חודש יוני, מתחילים לחשוב על יעילות הייצוג של המערכת שלהם אל מול ההנהלה.

לטענת פעילים בארגון העיתונאים, במערכת מקור ראשון חתמו נכון להיום יותר משליש מהעובדים על הצטרפות להסתדרות, מה שמאפשר להם להכריז על הקמת וועד יציג. הכרזה כזו לא נעשתה וגם לא נראית באופן - אחד מעיתונאי מקור ראשון הסביר הבוקר למה: "אנחנו מפחדים. כולם יודעים שאם אנחנו רוצים, אנחנו יכולים לגשת להנהלה ולהציג בפניה שיש לנו מספיק חתימות בשביל להקים וועד. אבל אף אחד, בכל מערכת מקור ראשון, לא מוכן לחשוף את עצמו כנציג של וועד".

"שומרים על לויאליות להנהלה"

העיתונאי הוסיף כי על מנת לצרף אנשים להסתדרות במקור ראשון באופן דיסקרטי ככל שניתן - לא חולקו טפסים, אלא הופנו עובדים להרשמה באתר האינטרנט של ההסתדרות על מנת שלא להשאיר אי אלו עקבות. דבריו של המו"ל שלמה בן צבי בישיבת העובדים שהתקיימה בתחילת השבוע רק הגבירה את התחושה הזו. "בפגישה הוא אמר שאם אנחנו רוצים להקים ועד פנימי (שלא בחסות הסתדרות העובדים וללא זכויות משפטיות, ד.א) אז בשמחה, כי ארגון חיצוני הוא לא מוכן שיהיה", אומר גורם שנכח בישיבה. "הוא אמר שזה עושה בעיות, כי אם רוצים למכור את החברה ויש הסכם קיבוצי, אז זה מקשה על המכירה".

עיתונאי נוסף במקור ראשון מסביר את מעמד 150 העובדים בו הבוקר, בעוד הם צופים באנשי ועד מעריב מנהלים את המלחמות שלהם לבד. "אצלנו לא חוברים נכון לעכשיו לעובדי מעריב, שומרים על לויאליות להנהלה", הוא אומר, ומייחס את ההחלטה הזו לרקע השונה של עובדי מקור ראשון ועובדי מעריב. אבל למרות הרקע השונה שתי הקבוצות היום הן בעלות מכנה משותף של משכורות שטרם הופקדו. "נכון שהוועד של מעריב מנהל משא ומתן הרבה יותר קשוח בייצוג שלו את העובדים של מעריב, אבל במקור ראשון עדיין מסתמכים על העורכים של העיתון שייצגו את העובדים מול המו"ל".

"הכריחו אותנו לחתום על הסקר"

במקור ראשון מתחילים ליישר היום קו עם עמדת הוועד של מעריב, וגם שם מרגישים שההנהלה לוחצת על העובדים, באיומים, לפעול כפי שהוא רואה לנכון. "כמו שהכריחו אותנו לחתום על הסקר הזה או שהחברה נסגרת, כמו שהכריחו אותנו להצביע על תכנית הקיצוצים או שהחברה נסגרת, גם הבוקר אומרים לנו שאו שנחתום על התכנית או שאין משכורות", אומרת אחת העובדות של מקור ראשון. בוועד העובדים של מעריב מסרו הבוקר כי "בהנהלה אומרים שישולמו רק אם ייחתם הסכם. זהו תנאי שערורייתי, בלתי חוקי, שוב אקדח לרקה, ועד הדפוס הודיע שיפסיק את המו"מ כל עוד אין משכורות. דסק החדשות כרגע לא עובד, וגם במנהלה הופסקה חלקית העבודה עד שלא ישולמו משכורות".

במקור ראשון לא יפתחו בעיצומים בשלב הזה, למרות אי חלוקת המשכורות, אבל במעריב העיצומים כבר החלו. עובדי דסק החדשות השביתו את העבודה וכך גם עובדי הדפוס - מה שמציג איום של ממש על יציאת העיתון מחר לדוכנים. בהסתדרות העובדים הכללית המייצגת את עובדי הדפוס נמסר הבוקר כי עד עובדי הדפוס הודיע להנהלת החברה כי עד שההנהלה לא תשלם את משכורות כלל העובדים, באופן מידי, הם לא ישובו לשולחן המו"מ.

סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אמיר ירון מסר: "אני רואה בחומרה רבה שהנהלת מעריב בראשותו של שלמה בן צבי הופכת את משכורות העובדים לבני ערובה בשביל תוכנית הבראה במעריב. לא ניתן לכך יד".

מעריב: "ההסתדרות נוקטת בסחבת מכוונת ביודעין"

הנהלת מעריב הגיבה לפני שעה קלה להתרחשויות במייל שנשלח לעובדים: "ביום ראשון בבוקר הודענו לוועדים ולהסתדרות כי עד השעה 15:00 נדרש אישורם העקרוני לתכנית התייעלות שהצגנו בפניהם, על מנת שנוכל להתקדם באישור להזרמת כספים מהבעלים לתשלום משכורות והמשך פעילותה של החברה. השתלשלות הדברים מאותה פגישה הייתה כזו בה ההסתדרות והוועדים פעלו כל העת לטרפוד, עיכוב וסיכול בחירתכם, העובדים, החד משמעית, ברוב מוחלט לאישור התוכנית. במקום לקיים מו"מ מזורז, ההסתדרות גררה אתמול בבוקר את ההנהלה לבתי המשפט, ועדות בכנסת ודיונים עקרים מתוכן תוך התחמקות ברורה ורשמית מקידום אישור התוכנית. מבחינת ההנהלה ניתן היה לחתום על ההסכם כבר ביום שני ולהתקדם בתוכנית."

"עשינו כל שביכולתנו לקדם חתימה על ההסכם עוד בטרם יום שלישי מועד תשלום השכר. לצערנו, ההסתדרות הוציאה הבוקר הודעה כי המו"מ מוקפא ולא ימשיכו לשבת עם ההנהלה. התרשמותנו היא כי ההסתדרות נוקטת בסחבת מכוונת ביודעין, במטרה להביא לחוסר יכולת לאישור ההסכם, כאשר המשמעויות הישירות לכך הינן חוסר יכולת לקבל הזרמת כספים להמשך קיום החברה, סגירת 2 עיתונים ופגיעה בפרנסתם של מעל 400 משפחות. אנו עדיין מקווים שהוועד וההסתדרות יתעשתו ויאשר עמנו את ההסכם במידית", עמדת הנהלת מעריב.

מוועד עובדי מעריב נמסר בתגובה: "עיתונאי מעריב, בעקבות פניותיהם של העובדים שהודיעו שלא יעבדו כל עוד שאין משכורות נבהיר שאנחנו ממליצים לעבוד כרגיל. אנחנו רוצים להוציא את העיתון של מחר. כאמור, בשל אי-תשלום המשכורות זכותו של כל עובד להימנע מעבודה לפי חוק, אבל אנחנו מנסים לעבוד גם בתנאים הבלתי אפשריים הקיימים שנכפים עלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully