וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה לארגון העיתונאים מרימה ראש: "ההסתדרות עושה תרגיל מספרי, אין רוב לוועד ב'ידיעות'"

24.7.2013 / 15:29

גורמים בעיתון: "בארגון חיברו את ידיעות אחרונות, כלכליסט ולאישה ביחד כדי להגיע לשליש, משום שאין להם מספיק אנשים בידיעות' עצמו". מסתמן: את ההכרעה יקבל ביהמ"ש

הכרזת ארגון העיתונאים אתמול על הקמת ועד יציג בידיעות אחרונות הכניסה למתח לא רק את הנהלת העיתון, אלא גם את חברי ועד העובדים שכבר קיים בו ופועל תחת אגודת העיתונאים בתל אביב. לוואלה! ברנז'ה נודע כי אלו הכריזו על כינוס דיון דחוף היום אחר הצהריים שבו ידונו במשמעויות ההכרזה.

בידיעות אחרונות פועל ועד עובדים ותיק אשר ייצג בעבר עובדים במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם אל מול ההנהלה. עם השנים התמעטו מספר העובדים הללו והפכו מרוב בעיתון למיעוט המיוצג כיום. גורם באגודת העיתונאים המעורה בפעילות הוועד כינה אותו הבוקר "ועד שקט". לדבריו, "למרות מה שאולי נדמה כלפי חוץ - מדובר בוועד פעיל. בידיעות אחרונות אוהבים לשמור על דיסקרטיות. אף מו"ל לא אוהב עבודה מאורגנת, אבל יש לוועד הקיים ערוץ תקשורת עם הנהלת העיתון ולא מעט הישגים עבור העובדים בשנים האחרונות. גם קיצוץ הרוחבי האחרון בעיתון נעשה לאחר דין ודברים עם הוועד".

טובעים במספרים

לטענת הגורם, ארגון העיתונאים יתקשה לבסס אחיזה ב"עיתון של המדינה". "הם חיברו את ידיעות אחרונות, כלכליסט ולאישה ביחד וזה אומר שאין להם מספיק אנשים בידיעות", הוא אומר. בענף יחסי העבודה ההיבט הזה מכונה "יחידת מיקוח", ומשמעותו בהקשר זה היא האם על מנת להכריז על נציגות נדרשת הצטרפות של שליש מעובדי כל שלושת העיתונים הללו ללא חלוקה פנימית, או שמא שליש מכל עיתון ועיתון בנפרד. במקרה כזה, ייתכן ולא יתאפשר לארגון העיתונאים לקבל את הנציגות המיוחלת.

הגורם הצביע על ההרכב הפרסונלי של חברי ועד הפעולה הנוכחי: אוריאל דסקל, גלי וולוצקי, הדס שפר, הדר קנה, יאנה פבזנר-בשן, מיקי פלד, עמיר קורץ ועמית שעל. "אלה לא עובדים של העיתון ידיעות אחרונות. חוץ מיאנה (יאנה פבזנר-בשן מדסק התחקירים של העיתון, ד.א.) כל האנשים הללו הם עובדים של כלכליסט". גורם אחר הוסיף: "ההסתדרות עושה כאן תרגיל מספרי, לוקחת אנשים מחברות אחרות ומצרפת אותם לידיעות אחרונות בשביל לטעון שיש לה שם רוב - אבל אין לה". נכון להיום, לא באגודת העיתונאים בתל אביב ולא בהנהלת ידיעות אחרונות יודעים מהו מספר העובדים המדויק שהצטרף לארגון.

מיקוח על יחידות המיקוח

מנגד, יצוין כי גם עובדי ידיעות אחרונות, גם עובדי כלכליסט וגם עובדי לאשה מועסקים על ידי אותה חברה, "ידיעות אחרונות בע"מ". בהקשר זה אמר היום גורם המקורב לארגון העיתונאים כי אם הנהלת ידיעות אחרונות תטען כי אי אפשר להתייחס אל שלושת העיתונים כאל יחידת מיקוח אחת - היא למעשה תסתור את עצמה. "כשהוכרז על יציגות בכלכליסט נציגי ההנהלה עצמם אמרו שכדי להכריז על נציגות אנחנו צריכים להגיע לשליש מכלל עיתונאי ידיעות אחרונות, כלכליסט ולאישה - כי מדובר ביחידת מיקוח אחת", מספר הגורם, שאף הוסיף כי "אף אחד חוץ מארגון העיתונאים אינו מכיר את המספרים. אגודת העיתונאים בלחץ אז היא מפיצה ספינים". כך או כך, עושה רושם כי הסוגיה תעבור בבית הדין לעבודה.

ההכרעה - בידי בית המשפט

"זה אכן קצת בעייתי, לא בטוח שהם לא יכולים לחבר את ידיעות אחרונות עם כלכליסט ולאישה כיחידות מיקוח", אומר לוואלה! ברנז'ה עו"ד אורון מאירי - לשעבר עיתונאי וותיק בידיעות אחרונות ומי שייצג תביעות של מפוטרים מהעיתון. "אני חושב שהגיע הזמן שיהיה ועד יציג וחזק בידיעות אחרונות אבל מבחינה משפטית עלולה להיות עם זה בעיה מאחר והוועד היציג של ידיעות אחרונות כיום הוא ועד מטעם אגודת העיתונאים ורק בית הדין לעבודה רשאי לקבוע האם יהיה ועד חדש במקומו".

אז הנהלת ידיעות אחרונות יכולה לומר להסתדרות שהיא לא מכירה בוועד החדש מהסיבה שכבר יש ועד, גם אם מספר החברים בו קטן?

"כן, ולכן קיימת סבירות גבוהה שזה יגיע לבית הדין לעבודה. אותו הדבר אגב קרה לארגון העיתונאים עם מעריב, אז טענה אגודת העיתונאים בתל אביב שהיא הוועד היציג. הם הפסידו כי הוכח שהם לא פעלו שם למען העובדים - אבל בידיעות אחרונות המצב שונה".

כי נחתם שם פעם הסכם קיבוצי?

"נכון שיש הסכם קיבוצי אבל הוא לא הורחב ליתר העיתונאים מעבר לאלו הוותיקים שמוכרים כחברים בארגון. נוצר מצב בעייתי שיש שלושים עיתונאים שחברים בהסכם קיבוצי".

אפשר להניח שזו מטרת העל של ארגון העיתונאים - הסכם קיבוצי לכל עובדי העיתון. זה ישים?

"הבעיה היא שכבר נתחם הסכם קיבוצי בעבר, עם אגודת העיתונאים בתל אביב".

תגובות ארגון העיתונאים ואגודת העיתונאים בתל אביב טרם התקבלו. בידיעות אחרונות בחרו שלא למסור תגובה. יו"ר ועד עובדי ידיעות אחרונות יחזקאל אדירם סרב כאמור להתייחס לדברים. הוא מסר כי הוא "לא יכול לדבר היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully