וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המוזר על מלחמת הכוכבים והאולפן השקוף

28.9.2013 / 14:30

כלי התקשורת בבריטניה ידועים בשנאתם ל-BBC. המטה החדש והנוצץ של תאגיד השידור מעודד אותם למנף את התלונות נגדו, גם אם מדובר בקיטורים מגוחכים או מעוותים קלות

במדינות מתוקנות, כמו שאומרים, הציבור אמור לדרוש שקיפות ממוסדות השלטון שלו, ולקבל את מלוא המידע על האופן שבו הם פועלים, ועל הדרך שבה ההחלטות שהם מקבלים משפיעות על חייו. האמצעי המתווך בין הציבור לבין השלטון – שוב, במדינות מתוקנות – הוא כלי התקשורת השונים.

שאלה מעניינת יותר היא האם ראוי שגם כלי התקשורת עצמם (ובוודאי אלה שהציבור משלם עבורם אגרה, תוך איומים בקנסות) יהיו מחויבים בשקיפות כלפי האזרח. אם נביט הפעם החוצה, וניקח לדוגמה את השידור הציבורי בבריטניה, המושג "שקיפות" קיבל שם משמעות מעניינת.

תאגיד השידור הבריטי (BBC) איחד לפני כחצי שנה את מרבית אולפניו במטה ענק, משוכלל ומפואר בלונדון. השיפוצים נמשכו עשר שנים ועלותם נאמדה במיליארד לירות שטרלינג; מרבית התקציב הגיע מכיסם של אזרחי בריטניה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלכת אנגליה אליזבת השנייה מבקרת באולפנים החדשים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין היתר, הותקנו במטה החדש אולפני טלוויזיה שקופים, שניתן לראות דרכם את הנעשה מאחורי מגישי החדשות. אז מה הפלא שהצופים, המשלמים לתאגיד אגרה שנתית של 145.5 ליש"ט (כ-830 שקלים), מתעצבנים כשהם מבחינים דרך הזגוגית בעובדים מנמנמים או מתקוטטים מאחורי הקלעים? ומה הפלא שמתחריהם של ה-BBC מתענגים על התלונות הללו.

גן חיות

חלק מתפישת העיצוב של האולפנים נועדה, במקור, להעביר לצופה מסר של "שקיפות מרבית", ולאפשר לו להרגיש שהוא משתתף בתהליך עשיית החדשות. אך האדריכלים – שהתחלפו באמצע הדרך – כנראה לא התחשבו בכך שמאחורי מגישי החדשות המגונדרים, נמצא גם מקום עבודה. חדר החדשות הראשי מאכלס בכל רגע נתון מאות עיתונאים, עורכים, מפיקים, משכתבים וכולי; למרות היותם – ובכן, בריטים מנומסים – עדיין מדובר בבני אנוש, שקשה לדרוש מהם להתנהג כפסלים במשך 24 שעות של שידורים חיים, המועברים לעשרות מוקדים ברחבי העולם.

בימים האחרונים, העיתונות האלקטרונית הבריטית ציטטה תלונות מצד צופי הטלוויזיה בממלכה, שהבחינו לדבריהם בתופעות מוזרות המתרחשות מאחורי גבם של מגישי מהדורות החדשות. הכל החל בפרסום של ה"טלגרף", שהזכיר את סדרת התלונות הזו: "אנשי הצוות (של ה-BBC) נראו מחטטים באף, אוכלים בננות, שותים תה, משוחחים עם חברים, מפהקים - ובמקרה אחד – משחקים 'חרבות אור' בעזרת זוג מטריות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

צפו בקרב לחיים ולמוות בעזרת "מטריות אור"

ללא ספק, חיטוט באף בזמן שידור כתבה על פדופיליה, או קילוף איטי של בננה בזמן שבאולפן מתקיים דיון על התחממות גלובלית, עלולים להפגין חוסר טעם. גם אך לגימת תה באמצע חלל העבודה (!) ושיחה עם הקולגות (!!) הן כבר עילה לפיטורין, או לכל הפחות כך עולה מהניסוח הדרמטי של הכתבה.

הכירו את מייק ג'נינגס

המקרים הנ"ל, אגב, אינם לקט מדוח תלונות הציבור שהוגש ל-BBC, אלא פשוט ציוצי טוויטר. אחד המצייצים, "משלם האגרה מייק ג'נינגס”, הוא המקור של ה"טלגרף" לדיווח על שני העובדים הסוררים שחשבו בטעות שמטריה היא כלי נשק. “זה קרה בזמן שהאיש ב-BBC דיבר בכובד-ראש על ההצפות", כתב ג'נינגס על הסצינה שהושאלה מהסרט “מלחמת הכוכבים", שהושאלה למלחמות העיתונאים.

אלא שמדובר בכלל בציוץ מ-26 בספטמבר 2012, כלומר כחצי שנה לפני שהחלו השידורים מהאולפן החדש. אפילו ג'נינגס עצמו הופתע לגלות שכמה מלים שכתב לפני שנה הפציעו ב"טלגרף" ככותרת לכתבה עכשווית. אם לא די בכך, הכתבה שוכפלה והתפרסמה השבוע אצל כמה מתחרים נוספים של ה-BBC שעטו על הטרף כמוצאי שלל רב, בהם הצהובונים "דיילי מייל”, "אקספרס" ו"מירור". אפילו העיתון האמיתי "אינדפנדנט" ציטט מדבריו של "הצופה מייק ג'נינגס".

הבון טון הלעגני לאולפנים החדשים של התאגיד הממשלתי מתעטף בדרך-כלל בכסות של תחקירים, אך לאחרונה הגיע גם לרציניים שבעיתוני בריטניה. בחודש מאי, כחודשיים בלבד לאחר חנוכת המטה החדש של ה-BBC, פרסם ה"גרדיאן" את מה שהגדיר כ"חשיפה של מזכר סודי" שנשלח לעובדים. במסמך הסודי נכתב בין היתר כי עליהם "להשתדל ללגום תה בנקודות המיוחדות שהוקצו לשם כך". לגבי קילוף בננות לא הוזכרה הוראה מיוחדת. הלך הסקופ.

בלוג החוץ – טורים קודמים
לא רעב ולא אוהב: ד"ר סוס הולך לוושינגטון
בעצרת האו"ם כשהשיש מזויף העיניים נפקחות
חייו ומותו של הפרקליט שראה גן עדן בכל שטן

uriah_c@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • bbc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully