וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בצה"ל על ביה"ח רמב"ם: "רצו לתקשורת כדי לקבל קרדיט על גב הפצועים"

10.12.2013 / 18:17

דובר בית החולים רמב”ם הוציא סינק לתקשורת על מצב הפצועים בתאונת האימונים היום עוד לפני שמשפחות כל הפצועים עודכנו. הריקושטים לא איחרו לבוא

זעם בצה"ל על דובר בית החולים רמב"ם דוד רטנר, ועל החלטתו לספק לכלי התקשרת תקשורת סינק (קטע מצולם) של מנהל בית החולים עם פרטי הפצועים עוד בטרם אותרו בני משפחותיהם. גורמים בצה"ל אמרו היום (שלישי) לוואלה! ברנז'ה בזעם כי דובר בית החולים העדיף "לקבל קרדיט בתקשורת לבית החולים על גבם של הפצועים" ותיארו נסיונות כושלים מול רטנר לעכב את ההודעה לתקשורת.

פיצוץ בטנק במהלך אימון בגולן, 4 חיילים נפצעו

עם היוודע דבר הגעתם של ארבעת הפצועים מתאונת האימונים בגולן לבית החולים רמב"ם בחיפה הגיעו למקום כלי תקשורת רבים. בצה"ל, מרגע התאונה, עשו מאמצים לאתר את בני משפחותיהם של הארבעה אולם התקשו באיתור בני משפחתו של אחד מהם - הפצוע הקשה מבין הארבעה. מתוך דאגה שמא יוודע לבני המשפחה דבר פציעתו מהתקשורת, או לחלופין, להימנע מזריעת פאניקה בקרב בני משפחות חיילים שמשרתים ברמת הגולן - ביקשו בצה"ל מדובר בית החולים שימתין עם ההודעה לתקשורת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רוצים קרדיט על גב הפצועים והמשפחות". מנהל בית החולים רמב"ם בסינק לתקשורת./מערכת וואלה!, צילום מסך

"הדובר סירב לכל הבקשות להמתין"

"דובר בית החולים הוציא לתקשורת מידע על מצבם של הפצועים, און רקורד, לכל כלי התקשורת, לפני שזה אושר על ידי צה"ל - וסירב לכל הבקשות להמתין", מספר גורם צבאי. גורמים ששהו ברמב"ם מספרים היום כי בצה"ל אף שלחו למקום קצינה של דובר צה"ל שתנסה לעכב את ההודעה - אך ללא הועיל. לוואלה! ברנז'ה אף נודע כי העניין הגיע עד לצנזורה הצבאית שניסתה לשכנע את הדובר לעכב את הסינק מפי מנהל בית החולים, אך גם ניסיון זה לא צלח.

לבסוף ניתן לכלי התקשורת סינק און רקורד מאת פרופ' רפי ביאר, מנהל בית החולים, וזאת עוד לפני שמשפחת החייל הפצוע מעודכנת בפרטים. בצה"ל לא ידעו את נפשם מרוב זעם. "הרצון של דובר בית החולים לקבל קרדיט על גבם של פצועים ובדקות הראשונות לרוץ לתקשורת מבלי לכבד את המשפחות ולהמתין עם הסינק עד לקבלת אישור שהמשפחות יודעות - זה פשוט מביש", אמר גורם צבאי בכיר. "לא זכור לנו בשום אירוע אחר, ולצערנו לא חסרים אירועים על פצועים, שבהם הייתה התנהלות כזו", אמר הגורם.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "איננו מגיבים על יחסינו עם דוברים מקבילים".

רמב"ם: לא אנחנו אשמים

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "ברמב?ם מתקיים נוהל קבוע מול הכתבים האיזוריים הבכירים מכלי התקשורת המרכזיים, נוהל שנשמר בהגינות ובאחריות מאז מלחמת לבנון ה 2: הכתבים מצלמים נחיתת פצועים במנחת המסוקים, מצלמים הגעת פצועים לפתח המיון ומקבלים הסבר קצר, שאינו חודר לפרטים, על המצב הכללי של הפצועים מרופא בכיר.

הכתבים מצידם מתחייבים שלא לשדר פרטים על פצועים לפני שיש אישור צנזורה, ולא להכנס למחלקות אשפוז בהם יש פצועים ללא תיאום. הנוהל הזה נשמר בהצלחה כבר שבע שנים, וגם היום עמדו הכתבים במילתם ולא שידרו את ההסבר התמציתי של מנהל בית החולים לפני שהתקבל אישור פרסום במערכות.

באופן מביך, הסיבה העיקרית לחשש של דוצ מדליפה של מידע שעלול לפגוע במשפחות פצועים שלא יודעים על האירוע, בא, כך לפי דברי נציגת דוצ ברמב?ם, לאחר שכלי התקשורת היחיד שהפר את הוראות הצנזורה על האירוע היה לא פחות מאשר ?וואלה? שהעלה הודעה מוקדמת. לדברי דוצ בחוסר אחריות. נציגת דוצ טענה שאם ?וואלה? הפר את הקוד האתי והנחיית הצנזורה - הם חוששים שכולם ינהגו בחוסר אחריות דומה.
בסופו של דבר כל הכתבים שהיו ברמב?ם שמרו כצפוי על כללי האתיקה והנחיות הצנזורה. אני מקווה שאת אותם עיתונאים שלפי טענת צה?ל הפרו את הנחיות הצנזורה יענישו באופן חמור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully