וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת יום האישה: מהן 10 הפרסומות הסקסיסטיות של 2013?

26.2.2014 / 13:59

בין הפרסומות הפוגעניות שמפרסם ויצו ניתן למצוא קמפיין למשקפיים בכיכובה של בר רפאלי, הפרסומת של רשות הדואר, מודעת נעליים של "אלדו", וקמפיין טיים אאוט נגד סם האונס

ארגון ויצו מפרסם היום את זהותן של עשר הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים, שהגיעו לשלב הגמר בקמפיין השנתי של הארגון "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי". במסגרת הקמפיין, שמתקיים זו השנה השישית ברציפות לציון יום האישה הבין-לאומי, מדורגות הפרסומות הפוגעניות ביותר על ידי ועדת שיפוט מקצועית.

עובדי ”הארץ”: ”מתביישים לעבוד בעיתון”

בוויצו אומרים כי מטרת הדירוג היא להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות לנזק החברתי שמסבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוטפת זיתים וסוחטת בתשוקה שמן, מיני ופוגעני. קמפיין שמן זית "חלוצה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ריב בין בני זוג אשר חמותיהן דואגות ללבות אותו

בין עשרת המפרסמים אשר הגיעו השנה לישורת האחרונה ניתן למצוא את הפרסומת של דואר ישראל (גליקמן נטלר סמסונוב) ובה קשישה מעודדת שודד לערוך חיפוש על גופה, תוך כדי גילויי "הנאה" מהפעולה הפולשנית והאלימה כלפיה; קמפיין לקידום קניון דיזיין סנטר (ברוקנר/נטע/יער) בכיכובו של אסי עזר, אשר מציג ריב בין בני זוג אשר חמותיהן דואגות ללבות אותו תוך הצגת סטראוטיפים פוגעניים על נשים; מודעת שמן זית של "חלוצה" (ארואטי ברמן GPS) המציגה אישה לבושה בבגדי חאקי חושפניים. סגנון לבושה, האופן שבו היא קוטפת זיתים וסוחטת בתשוקה שמן, מיני ופוגעני. האישה המפתה את הצופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מופנה כלפי נשים וצעירות בלבד. קמפיין טיים אאוט/מערכת וואלה!, צילום מסך

כחלק מהניסיון לעורר את עולם העיתונות היו השנה שני קמפיינים פרובוקטיביים - האחד ביוזמת המגזין "טיים אאוט" (זניט מדיה) להעלאת המודעות לסם האונס, עם הסיסמא "תשמרי על הכוס שלך", המופנית כלפי נשים וצעירות בלבד: אם תשמרי על הכוס שלך, לא תאנסי.

השני הוא של עיתון "הארץ" בו מוצג זוג צעיר המקיים יחסי מין בתנוחות שונות ובמהלכם האישה מושווית למוצר צריכה. היא אובייקט מיני, אין לה מה לומר ואינה חשובה. בודקים את "הביצועים שלה" כמו כל מוצר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אישה שדואגת להתאפר ולהיות יפה לפני שמגיע כבאי. רשת ניו פארם/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הדוגמנית מתחככת בכורסא רק כדי לספק את המבט הגברי"

עוד ברשימה המפוקפקת: קמפיין לכדור נגד כאב ראש, נורופן (ענבר מרחב ניסן) מציג גרסה גברית וגרסה נשית ובה מונצחים סטריאוטיפים מגדריים בהן הנשים חלולות ומתעניינות רק בביגוד והגברים בעסקים; פרסומת עבור המוצר סנו) JET דרורי שלומי בה האמא המושלמת היא זו שאובססיבית לניקיון ומקדישה את מירב זמנה בהברקת הבית, תוך "חינוך" הבנות הקטנות שזה תפקידה; קמפיין למותג המשקפיים "קרולינה למקה" (ראובני פרידן IPG) שהלביש את הדוגמנית בר רפאלי בבגדי עור ובאוזני שפנפנת פלייבוי, עושה שימוש בתנוחות מיניות ומעביר מסר פוגעני. הדוגמנית מתחככת בכורסא, מפתה, נמצאת שם רק כדי לספק את המבט הגברי; "נעלי אלדו" (פרסום עצמי) הציגו דוגמנית בעלת חזות צעירה במיוחד אשר רומזת לצרכן בדבר רצונה לקיים מין אנאלי; רשת ניו פארם (MCCANN ERICKSON) הציגה אף היא מודעה המנציחה דימויים נשיים שליליים, ובה אישה שדואגת להתאפר ולהיות יפה לפני שכבאי מגיע לחלצה משריפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רומזת לצרכן בדבר רצונה לקיים מין אנאלי. קמפיין "אלדו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

סלפי פרובוקטיביים ברשת הפכו לחלק נורמטיבי מהחיים

בשנה שעברה הוענק האות לראשונה למפרסם ממשלתי, לקמפיין "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי, שקרא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל. בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין השקה ל"קניון ארנה", לפרסומת של מי עדן בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

אירוע "אות הקלון" השנתי יערך בשבוע הבא בסינמטק תל אביב (5.3) החל מהשעה 9:00. לאור פרשיות מין שהתרחשו לאחרונה בחרו בוויצו להקדיש את נושא האירוע להשפעתם של הייצוגים השליליים של נשים בפרסומות, ברשתות החברתיות ובתכניות הריאליטי על נערות ונערים ועל תפיסת המיניות שלהם.

לדברי שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין אות הקלון של ויצו, הקמפיין רלוונטי מתמיד לאור פרשיות המין שהתרחשו בשנה האחרונה. "היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם היתה מוגבלת. קמפיינים שבמרכזם עומדת תנועת ה"טוורקינג", צילומים עצמיים (סלפי) פרובוקטיביים ברשת, קליפים פוגעניים שאנו רואים ב-MTV - הפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו ואין ספק שהדבר מחלחל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בקרב בני הנוער".

לדברי גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל מטרתה העיקרית של ויצו בקמפיין אות הקלון, היא לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף מצד אחד את ערכי המוצר, אך מבלי לעשות שימוש שלילי בדימוי של נשים ובגופן מצד שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully