וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לחינמון? ח"כים הגישו הצעת חוק נגד חלוקת "ישראל היום"

19.3.2014 / 16:34

חברי כנסת מסיעות באופוזיציה ובקואליציה הגישו הצעת חוק שקוראת להגביל את תפוצת החינמון ”ישראל היום” ולחייב את הציבור לשלם עבורו: ”יוביל לתחרות אמיתית והוגנת"

הצעת חוק חדשה מאיימת לשים סוף ל"ישראל היום", ואולי גם למעריב במתכונתו החינמית החדשה: ח"כים מסיעות "העבודה", "הבית היהודי", ש"ס ו"יש עתיד" מגישים הצעה שתאסור על הפצת עיתונים חינם. על פי הצעת החוק "כל עיתון שמוגדר כאחד מארבעת העיתונים היומיים בעלי התפוצה הרחבה ביותר בארץ יחוייב להימכר עבור 'תמורה סמלית' - כ-70% ממחירו של העיתון היומי הנפוץ והזול ביותר".

על ההצעה חתומים חברי הכנסת איתן כבל, רוברט אילטוב, איילת שקד, אלעזר שטרן, אריאל אטיאס, יואל רזבוזוב, ומטרתה היא "לקדם ולחזק את העיתונות הכתובה בישראל והוא יבוסס על ההכרה שקיימת חשיבות עליונה לשמירתה על חופש הביטוי והדמוקרטיה".

"כדי למנוע המשך הקריסה חייב השוק לחזור לתנאי תחרות הוגנים"

"כיום אנו נמצאים במצב בו העיתונות הכתובה מצויה במשבר עמוק שרק הולך ומחריף ומרבית העיתונים קורסים כלכלית. מטרתה של הצעת חוק זו לטפל באחת הסיבות המרכזיות שהובילו למשבר ושאינה מאפשרת להם להתאושש, כותבים מנסחי החוק. "חוסר היכולת להתחרות באופן אמיתי והוגן בשוק על בסיס יתרונות יחסיים של מצוינות, נובע מהעובדה שחלק מהעיתונים מחולקים היום בחינם. בכך הם מונעים תחרות גם על המחיר המהווה מרכיב חשוב ביכולתו של עיתון לשרוד כלכלית, מרסקים את התחרות ההוגנת ואינם מאפשרים לשוק להתאושש" - נכתב בה.

עוד כותבים מנסחי החוק כי "כדי למנוע המשך הקריסה ופיטורי עובדים נוספים חייב השוק לחזור ולפעול בתנאי תחרות הוגנים ודמוקרטיים. הצעת חוק זו מניחה את המסד לכך בדרך של איסור באופן חד משמעי על הפצה חינם של עיתון יומי בעל תפוצה רחבה על מנת למנוע פגיעה בפרמטר חשוב של האפשרות להתחרות: המחיר - ועל ידי כך לקדם ולחזק את התחרות ההוגנת בשוק זה".

ההערכות: סיכויי הצעת החוק לעבור - גבוהים

ההערכות בתעשיה הן כי המרוויח העיקרי מאישור חוק כזה יהיה מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס. בין מוזס למו"ל "ישראל היום" המליארדר היהודי שלדון אדלסון שוררים יחסים עכורים וכן מלחמת חורמה שבשנה האחרונה אף עלתה מדרגה ועברה להתנוסס על גבי העיתונים עם המדור "אימפריית הרשע של נוני מוזס" ב"ישראל היום".

גם ברמת התפוצה, ל"ידיעות אחרונות" יש סיבה לשמוח מאפשרות יישומו של חוק כזה: על פי סקר TGI האחרון, בשנת 2013 מלחמת "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות" על ההובלה נשארה צמודה וסימנה עבור שני העיתונים התחזקות - אולם זו של "ישראל היום" הייתה גבוהה יותר. העיתון מבית אדלסון זכה בחציון השני של 2013 לחשיפה של 38.6% המעניקה לו את המקום הראשון, ו"ידיעות אחרונות" ניצב אחריו במקום השני עם חשיפה של 38.4%. יש לציין כי בשקלול השנתי לכל 2013 - החשיפה לשניהם הייתה זהה ועומדת על 37.7%.

כך או אחרת, אישור הצעת חוק כזו עשויה לשנות משמעותית את יחסי הכוחות בעולם העיתונות.

זו אינה הפעם הראשונה בה מוגשת הצעת חוק המנסה להגביל את תופעת החינמונים. ח"כ לשעבר מרינה סולודקין ז"ל הגישה בכנסת הקודמת הצעה דומה, אשר הופלה בשל התנגדות ח"כים בליכוד. דווקא הפעם, בשל היות העומדים מאחורי הצעת החוק מסיעות שונות - הן מהאופוזיזציה והן מהקואליציה - ההערכות הן כי סיכוייה לעבור בכנסת גבוהים יותר. עם זאת, ראש הממשלה נתניהו, הנחשב למקורבו של מו"ל "ישראל היום" אדלסון, צפוי להתנגד לחוק כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully