וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיגוד האמריקאי של עורכי החדשות: ירידה דרמטית במספר העיתונאים

16.4.2014 / 11:46

כלב השמירה גוסס: לפי סקר שנערך על ידי מכון המחקר PEW, מספר העיתונאים בארצות הברית צנח ב-17 אלף תוך שש שנים, והוא נמצא בשפל מאז שנות ה-80, ובמגמת ירידה. ובישראל? המצב דומה

האיגוד האמריקאי של עורכי החדשות מפרסם נתונים מדאיגים באשר למספר העיתונאים הפעילים בארצות הברית, ואלה מצביעים על מגמת ירידה עקבית במספרם. לפי סקר שנערך על ידי מכון המחקר PEW, מספר העיתונאים בארצות הברית צנח ב-17 אלף תוך שש שנים, והוא נמצא בשפל מאז שנות ה-80, ובמגמת ירידה.

הירידה בהיקף מספרם של עיתוני הפרינט בארצות הברית לצד גורמים אחרים הביא לגל של קיצוצי תקנים ומשרות, מציינים במכון במחקר. בשנת 2006 היו 55 אלף עיתונאים פעילים, ובשנת 2012 צנח מספרם ל-38 אלף. מדובר בצמצום של 17 אלף עיתונאים. אנשי PEW מציינים כי לצד הפגיעה בפרינט, אפשר להסביר את צמצום משרות העיתונאים בהחלטה של חברות החדשות לנתב סכומי כסף הולכים וגדלים לפרסום דיגיטלי, מערכי ניו-מדיה ולתוכן אינטרנטי שאינו עיתונאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שפל חסר תקדים. מספר העיתונאים בארה"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארץ: מאות משרות בוטלו בשנתיים

מספר השיא של עיתונאים פעילים בארצות הברית נרשם בשנת 1989, אז עבדו במקצוע כמעט 57 אלף איש. המספר ידע עליות ומורדות עד שנת 2000, ואז החל בהתדרדרות עקבית. מכ-56 אלף באותה שנה הוא צנח לכ-53 בשנת 2005, לכ-41 בשנת 2010, וכאמור ל-38 אלף בשנת 2012 - נתון שפל מאז תחילת המדידה בשנת 1978.

הגלים של אובדן מקומות העבודה לעיתונאים בארצות הברית סוקרו בהרחבה. כך למשל תאגיד המדיה "טריביון" המעסיק כיום כ-14 אלף איש צמצם בשנה שעברה כמעט 700 משרות, תאגיד "גאנאיט" המעסיק 32 אלף עובדים צמצם יותר מ-200 משרות, ותאגיד "טיים" צמצם יותר מ-500 מקומות עבודה לעיתונאים. ה"שיקאגו סאן", פיטר את כל צוות מחלקת הצילום שלו.

המגמה לא פוסחת גם על כל התקשורת בישראל, ולמרות שלא נערך עדיין מחקר מדויק בנושא - גלי הפיטורים בכלי התקשורת ותכניות ההתייעלות בשנתיים האחרונות צמצמו באחוזים ניכרים את מספר מקומות העבודה לעיתונאים. בקבוצת "הארץ" נערכו שני סבבי פיטורים נרחבים במסגרתם צומצמו עשרות רבות של משרות, תחלופת הבעלים של עיתון "מעריב" כללה את פיטוריהם של מרבית עיתונאי העיתון וביטול של מאות משרות, ובקבוצת "ידיעות אחרונות" מנהלים תהליך זוחל של איחוד תקנים וצמצום עשרות של תקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully