וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תתכן הגבלה של מספר העותקים ש'ישראל היום' יוכל להפיץ"

22.4.2014 / 18:01

האם ייאסר על אדלסון למזג את העיתונים או למנות עורך ראשי מהחינמון? עו”ד אלדד כורש, מומחה להגבלים עסקיים, מסביר לוואלה! ברנז’ה במה תלוי אישורו של דיויד גילה את עסקת רכישת ”מקור ראשון”

ההודעה הדרמטית הבאה בעולם התקשורת צפויה לצאת ממשרו של פרופ' דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, שנדרש בימים אלה לעסקת הרכישה של "מקור ראשון" ואתר NRG על ידי "ישראל היום". העובדים פנו אליו בתחינה שיאיץ את הבדיקה כדי לסיים את תקופת ההקפאה, במשרדי "ישראל היום" הגישו את המסמכם וממתינים בדריכות, אבל ברשות ההגבלים לא ממהרים לאשר את העסקה ומבהירים כי הם בודקים אותה מכל כיוון. עו"ד אלדד כורש, שותף-מנהל במשרד עמית-פולק-מטלון ומומחה להגבלים עסקיים, עונה לוואלה! ברנז'ה על השאלות הבוערות לקראת אישור העסקה.

ב-1 לאפריל הוגשה הודעת המיזוג לממונה. הזמן שלו למתן החלטה מוגבל, או שגם בתחום הזה מקובל לדחות החלטות ל"אחרי החגים"?

"החוק קובע כי החלטה בדבר אישור מיזוג צריכה להינתן תוך שלושים יום מהיום שבו הוגשה הבקשה. כלומר, אם הבקשה הוגשה ב-1 באפריל החלטה צריכה להינתן עד ל-1 במאי. יחד עם זאת, מקובל לספור את החודש מהיום שבו הוגשו לממונה כל המסכים הנדרשים לצורך בחינה של העסקה, אותם הוא ביקש אחרי שהבקשה הוגשה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יכול להיות מצב שהממונה יסכים לבקשת "ישראל היום" רק בתנאי שהיא מתחייבת שלא לאחד את שני העיתונים. שלדון אדלסון ודיויד גילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תנאי אפשרי: המוצר לא ימשיך להיות מחולק בחינם

פגישה כזו בין נציגיו של גילה לבין נציגי "ישראל היום" ו"מקור ראשון" התקיימה ב-9 באפריל, כך שמועד מתן ההחלטה ככל הנראה יידחה עד ל-10 לאפריל במידה ולא יוטלו מגבלות וסייגים נוספים מצד אנשי הממונה על ההגבלים.

אילו מגבלות ותנאים יכול להטיל הממונה על ההגבלים דיויד גילה על הפעילות של אדלסון?

"ראשית, הוא יכול שלא לאשר את הרכישה. במידה והוא כן מאשר אותה - הוא ככל הנראה יעשה זאת לצד תנאים. יש שני סוגי תנאים שהממונה מטיל - תנאים מבניים, ותנאים התנהגותיים. במיזוג של שופרסל ו"קלאב מרקט" למשל, הוטלו תנאים התנהגותיים ונאסרה התערבות בתנאי הסחר של הספקים האחרים. תנאים מבניים שהוטלו התייחסו לכמות הסניפים שהחברה מורשית להקים".

ואם לתרגם זאת לשוק התקשורת?

"יכול להיות מצב שהממונה יסכים לבקשת 'ישראל היום' לרכוש את 'מקור ראשון', אולם רק בתנאי שהיא מתחייבת שלא לאחד את שני העיתונים. ייתכן גם מצב הפוך - אם הממונה יגיע למסקנה שהכוח של 'ישראל היום' יהיה נמוך יותר בעקבות הרכישה, אז הוא יכול להורות על איחוד מלא של החברות".

"הממונה יכול גם לאשר את העסקה בתנאי שהמוצר לא ימשיך להיות מחולק בחינם שזו למעשה גזירת בחירה על אדלסון בין חינמון למיזוג. הוא יכול גם להטיל מגבלה רק על חלק מפעילות החברה, למשל - ההדפסה, או הפרסום, ולאסור "התניית שירות בשירות". סביר שייאסר על 'ישראל היום' להתנות עסקות מסוימות ב'ישראל היום' בעסקאות אחרות ב'מקור ראשון'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בינתיים, ממתינים. מערכת "מקור ראשון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ייתכן שייאסר על אדלסון למנות כעורך ראשי עיתונאי מ"ישראל היום"

הממונה יכול להורות על על הגבלת מספר העותקים של "ישראל היום"?

"תתכן הגבלה של מספר העותקים, אבל סביר יותר שתתקיים מגבלה על תנאי בהקשר הזה. כלומר, מגבלות מסוימות שתכנסנה לתוקף רק אם כמות העותקים של העיתונים (כלומר, נתח השוק) יגיע לכמות מסוימת. מטרת מגבלות אלה הן להוריד את המוטיבציה של אדלסון להגדיל את תפוצת העיתונים".

מה עם מינויים? תהיה לאדלסון יד חופשית, או שגם פה גילה עלול לכבול את ידו?

"מיזוגים שאושרו, למשל בתעשיה האווירית, נעשו בתנאי שלא יהיו דירקטורים משותפים בשתי החברות שמוזגו. כך ייתכן שעל מנת להגביל את ההשפעה של אדלסון על תכני 'מקור ראשון', ייאסר עליו למנות כעורך ראשי עיתונאי מ'ישראל היום' או להציב בעיתון מנהלים שמכהנים בו זמנית ב'ישראל היום'".

יש פיקוח על זה בכלל?

"תלוי. יש מיזוגים שבכלל לא מפוקחים, יש מיזוגים שבהם הממונה שומר את הזכות לפקח בעתיד לפי דרישה, ויש מיזוגים בהם ניתנת הוראה לפיה אחד לתקופה יש למסור לו דיווח על כך שהחששות שהועלו מהעסקה - לא התממשו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully