וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאי והשחקן אסי דיין הלך לעולמו, והוא בן 68 במותו

1.5.2014 / 8:56

דיין, מהיוצרים החשובים בתולדות הקולנוע והטלוויזיה בישראל, מת בביתו. דיין כתב וביים סרטים רבים שהפכו לפולחן, וזכה ב-8 פרסי אופיר - יותר מכל אמן ישראלי אחר

השחקן, הבמאי, התסריטאי והסופר אסי דיין הלך לעולמו הבוקר (1 במאי). בן 68 היה במותו. דיין חש ברע, ומטפלו הזעיק את מד"א לביתו בצפון תל אביב. נסיונות החייאה של צוות הרפואי שהתבצעו במשך זמן רב לא צלחו, והפרמדיקים קבעו את מותו. אמו רות דיין סיפרה כי אתמול בערב עוד דיברה עמו בפעם האחרונה. "אתמול הוא ביקש ממני ללכת לרופא. הוא נשמע טוב. אמרתי לו שיגיד לרופא מה הוא רוצה, ובזה גמרנו. אסי נפטר בשמונה בבוקר". הלווייתו תיערך כפי הנראה בשבוע הבא כדי לאפשר לקרובי משפחתו השוהים בחו"ל להשתתף בה.

דיין הותיר אחריו ארבעה ילדים, בהם השחקן והעיתונאי ליאור דיין, בנה של השחקנית קרוליין לנגפורד. בן דודו מצד אביו הוא המשורר והכותב יהונתן גפן. דיין, בנו של השר והרמטכ"ל לשעבר משה דיין, נחשב לאחד מאנשי התרבות המוערכים, החשובים והמצליחים ביותר בישראל, ואחראי לעשרות יצירות שהפכו לקלאסיקה בתרבות הישראלית: בין הסרטים שיצר נמנים "גבעת חלפון אינה עונה", "מר באום", "שמיכה חשמלית ושמה משה", "שלאגר" (דיין גם כתב את שיר הנושא המצליח של הסרט, "שיר הפרחה"), "החיים על פי אגפא" ו"ד"ר פומרנץ".

החיים כשמועה – פרימיירה. סיון פרג',
מהיוצרים החשובים בתולדות המדינה. דיין/סיון פרג'

דיין הופיע כשחקן בסדרות "בנות בראון", "בטיפול" ועוד. דיין נכנס לנעליו של אביו כששיחק את דמותו בסרט "שתיקת הצופרים", שעסקה במלחמת יום כיפור. דיין לא הסתיר את יחסיו העכורים עם הוריו ועם ההיסטוריה המשפחתית שלו. במהלך השנים, נהג להאשים את הוריו בכך שמעולם לא גידלו אותו כיאות ולא העניקו לו יחס ראוי.

בשנת 2006 אושפז דיין בבית החולים איכילוב בתל אביב לאחר שצרך כמות גדולה של סמים יחד עם בנו, ליאור. השניים נהגו לצרוך סמים יחד ובאותה שנה הם צולמו לתכנית "פעם בחיים". בשנים האחרונות סיפר דיין כי כתב את תסריט ההמשך לסרט "גבעת חלפון אינה עונה" אך הפרויקט נכנס להקפאה עקב פטירתו של ישראל (פולי) פוליאקוב טרם הצילומים. בשנת 2007 יצא הסרט "רק כלבים רצים חופשי", שבוים על-ידי ארנון צדוק לפי תסריט ישן של דיין. הסרט, כמו רבות מיצירותיו של דיין, מציג את החברה הישראלית כחברה אפוקליפטית. עם השנים זכה דיין להערכה רבה על פועלו ובשנת 2008 זכה בפרס הטלוויזיה של האקדמיה התשיעי שלו, על משחקו בעונה השנייה של "בטיפול".

בשנת 2008 הצטלם דיין בעירום לעיתון "ידיעות אחרונות", לכתבה בה השווה את מצבו הבריאותי והנפשי הרעוע למצבה של מדינת ישראל. לאחר מכן, ערוץ 10 שידר כתבה שצולמה בביתו של דיין, בה מוצגת דירתו המלוכלכת והתנאים הקשים בהם הוא חי - בין היתר צולם דיין כשהוא יושב על מיטתו כשהוא נראה כמי שנתון תחת השפעת סמים קשים. שנה לאחר מכן, זכה בפרס אופיר על מפעל חיים.

ליאור דיין, אסי דיין. ברק פכטר
צולמו יחד לתכנית "פעם בחיים". ליאור ואסי דיין/ברק פכטר

דיין אף קיבל פרס הוקרה על תרומתו לקולנוע הישראלי בפסטיבל חיפה בשנת 2011, בתקופה זו דיין הצטלם לסרטו של ויקטור בראון, "פיניטה לה קומדיה", אודות המלחין לודוויג ואן בטהובן. בשנת 2012 יצא לבתי הקולנוע הסרט "ד"ר פומרנץ", בכיכובו ובבימויו של דיין. בדצמבר 2012 שודרה בערוץ 8 הסדרה האוטוביוגרפית התיעודית אודותיו, "החיים כשמועה". הסדרה שודרה גם בערוץ 10, אשר היה שותף בהפקתה. ב-1 במאי 2014 הלך לעולמו בגיל 68.

הבוקר (חמישי), הגיעו לביתו של דיין בנו ליאור ואמו רות, צוותים של מגן דוד אדום פינו את גופתו.

השתתפו בהכנת הכתבה: נועה הרשקוביץ ושי סגל.

  • עוד באותו נושא:
  • אסי דיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully