נושאים חמים

שרונה הכפולה

”הארץ” פרסם בסוף השבוע התנצלות על מוסף פרסומי לשרונה שצורף לעיתון ללא גילוי נאות, אבל מה קורה באתר? וגם, מה הקשר בין ועידת הבריאות שעורך העיתון למדור הבריאות שלו?

התוכן השיווקי בפרינט משתכלל ומשתולל, והפעם בחסות "הארץ": לקראת סוף השבוע הפיץ העיתון מוסף פרסומי שקידם על שערו את המרכז המסחרי החדש שהוקם לאחרונה בת"א במתחם המושבה הטמפלרית - ולמחרת התנצל. "מוסף הצרכנות 'שרונה' שהופץ אתמול עם העיתון הוא מוסף פרסומי ולא היה תוצר של עבודה עיתונאית", הבהירו במודעה מיוחדת ביום שישי, והוסיפו כי "בטעות לא צוין הדבר במוסף, כנדרש ב'הארץ'".

אין זו פעם ראשונה שקוראי העיתון מקבלים מוסף ממומן, אולם מוסף "צרכנות 2014" ומתחם "שרונה" על שערו עלולים היו להיות מבלבלים במיוחד, שכן מבחינת הלוק אנד פיל" הם נראו כמו יתר חלקי עיתון "הארץ". בנוסף, הגודל שבו הודפס המוסף היה גיליון רחב ("ברודשיט") לא כרוך - זהה לעיתון ושונה ממוספי צרכנות כמו "שמנת" שנבדלו ממנו בצורתם.

שרונה (סריקה)
"בטעות לא צוין הדבר במוסף". מוסף "שרונה" ב"הארץ" (סריקה)

פעמיים שרונה

במהלך סוף השבוע, לאחר ההתנצלות, כתבה באתר "הארץ" תחת הכותרת "המדריך המלא - איפה אוכלים במתחם שרונה?" הוצבה בעמוד ההומפייג' של האתר מבלי לציין את הקשר המסחרי בין "הארץ" לבין בעלי מתחם האוכל והקניות. האייטם הוא למעשה אינפוגרפיקה של רשימת המסעדות שפועלות במקום והמיקום שלהם על מפת המתחם - אינפוגרפיקה אשר פורסמה גם במוסף הפרסומי עצמו. "כל אחד ימצא כאן משהו שהוא עשוי לאהוב", נכתב באתר על המתחם ש"כל הסימנים מראים שבקיץ הקרוב כנראה תבקרו פה לפחות פעם אחת".

ומנגד, מחלקת התוכן הלא-ממומן של העיתון דווקא ניפקה בשבועות האחרונים מידע אחר על המתחם. שגיא כהן, מבקר האוכל של העיתון ביקר בשתי מסעדות בו כתב כי "מתחם המסעדות בשרונה הולך ומסתמן בעיניי כמקום שמקדש את האירוח הנבזי", בהתייחס על הסדרי הגישה לנכים במקום. "מתחם חדש, מדובר ואופנתי, שקהל שלם מודר ממנו באקט מרושע של אפליה ממוסדת. מצד שני, אחרי ביקור בשתי מסעדות במתחם המכוער הזה, אני יכול להגיד בלב שלם לכל המודרים: הרווח כולו שלכם".

לוז ועידת הבריאות של ישראל (סריקה)
ועידת הבריאות לצד מדור הבריאות. "הארץ", היום (סריקה)

עמוד 10 הופקע לטובת כנס "כלל"

ובתוך כך, גם הבוקר עדויות לשיתופי פעולה מסחריים בעיתון כאשר עמוד 10 של "הארץ" הופקע כולו לטובת מודעה לכנס בריאות שמארגן "דה מרקר" בחסות חברת הביטוי "כלל". המודעה הוצבה מימינו של מדור הבריאות החדשותי - אשר במקרה או שלא, נכתב כולו על ידי גורמים חיצוניים לעיתון.

מעיתון "הארץ" נמסר בתגובה לדברים: "בהדפסת המוסף ״שרונה״ נפלה טעות, ולא צוין שזה מוסף פרסומי, ופרסמנו הבהרה על כך בעיתון יום שישי". לעניין כפולת הבריאות ביקשו בעיתון להדגיש כי "מדור הבריאות מופיע מדי יום ראשון ב״הארץ״ כבר שנים רבות, ונכתב בידי טובי המומחים בתחומיהם, בלי שום קשר לכנסים המתנהלים בנפרד".