וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא חלום, לי זה תמיד קוריאה

14.7.2014 / 11:37

כלי תקשורת בישראל ובחו"ל פרסמו בלעג סרטון מצפון קוריאה המתעד כיצד השלטון הדיקטטורי משקר לנתיניו כי המדינה ניצחה בגמר המונדיאל. בעיה אחת: לא היו דברים מעולם

סרטון פארודי על על צפון קוריאה המציג את הממשל הדיקטטורי כמי שמהתל באזרחיו ומבשר להם לכאורה כי המדינה העפילה לגמר המונדיאל, הוצג על ידי "ידיעות אחרונות", nrg ו"גלובס" כדיווח חדשותי רציני על המתרחש במדינה. גם כלי תקשורת אחרים בעולם פרסמו את הסרטון ההיתולי כעובדה מוגמרת, מהם "המטרו" הבריטי, "המירור" ו"טורונטו סאן". בחלקם עודכנו הידיעות ודיווחו כי מדובר בסרטון פארודי.

בעמוד הפייסבוק של "ידיעות אחרונות" ובאתר ynet הועלה הדיווח: "ערוץ השקרים: צופי הטלוויזיה בצפון קוריאה התבשרו שנבחרתם העפילה לגמר המונדיאל, אחרי שהביסה את ארה"ב, את יפן ואת סין. צפו במבזק המפוברק". ב-nrg שאל האייטם האם הם "חיים בסרט, גרסת המונדיאל?", במדור הרשת של גלובס "פידר" נכתב כי "נבחרת הכדורגל של צפון קוריאה אמנם לא העפילה למונדיאל 2014 בברזיל, אך זה לא מפריע למשטר החשוך שם לשדר סרטוני תעמולה מפוברקים לפיהם הנבחרת הלאומית הגיעה לגמר אחרי שהביסה בדרך נבחרות כמו יפן, ארה"ב וסין". גם בוואלה! ספורט הובא הסרטון, אולם צוינה ההסתייגות לפיה "נטען כי הסרטון מפוברק וערוך".

אל מול כלי תקשורת שלא בחנו לעומק את הסרטון היה מי שכן עשה זאת, וזה מדור הספורט של אתר "יאהו!". כתב המדור ציין בדיווח שלו כי "למרות שברור שכל זה שטויות גמורות, אלה לא שטויות צפון קוריאניות. הקול של מנחת החדשות אינו תואם את תנועות השפתיים שלה", כתב, וציין טענות לפיהן הדיאלקט שבקריינות שגוי לחלוטין. "ויש גם את העובדה שרוב משחקי גביע העולם בכדורגל משודרים בצפון קוריאה, אם כי באיחור של 24 עד 35 שעות, כך שתושבי המדינה מודעים למה שמתרחש בטורניר".

דיווח על צפון קוריאה. עמוד הפייסבוק של ידיעות אחרונות, צילום מסך
"ערוץ השקרים". צילום מסך: עמוד הפייסבוק של ידיעות אחרונות/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של ידיעות אחרונות

זו לא הפעם הראשונה שכלי התקשורת בישראל מפרסמים פארודיה או חדשות היתוליות על צפון קוראיה כעובדות מוגמרות. באתר "העין השביעית" בחנו דיווח שהופיע השנה כמעט בכל כלי התקשורת המרכזים בישראל שבישר: "חוק חדש בצפון-קוריאה: חייבים להסתפר כקים", הכוונה לקים ג'ונג-און, שליט המדינה - דיווח שלא היה ולא נברא. בעבר דווח בתקשורת הישראלית גם על בכיר בשלטון שהוצא להורג בעוון בגידה, הושלך לכלבים ונטרף למוות - מקרה שהופרך גם הוא.

"צפון-קוריאה היא דיקטטורה מסוגרת ועוינת כלפי רוב אומות העולם; נתיניה, כפי שמדווח מדי פעם, חיים תחת משטר טרור שאינו בוחל בכליאת בני-אדם במתקנים שהושוו לא פעם לגולאגים ומחנות עבודה מהסוג שהיה נפוץ תחת שלטון הנאצים", כתב איתמר ב"ז שייחס את הטעויות החוזרות והנשנות בתקשורת המקומית ל"המציאות הקיצונית והמנותקת, הערפל התמידי ומחסום השפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully