וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטענות לאפליה בחלוקת אייטמים על ידי דו"צ בדרך לשולחן היועמ"ש

17.9.2014 / 13:00

בלעדי: תלונות של גופי תקשורת ודוגמאות לאפלייה בחלוקת אייטמים על ידי דובר צה"ל במהלך "צוק איתן" נדחות על ידי החטיבה באופן גורף. הנושא יעבור בקרוב לבחינה על ידי היועמ"ש

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז. דובר צה"ל
"לכל גופי התקשורת ניתנת הזדמנות שווה לקבל אייטמים בעלי ערך דומה". מוטי אלמוז/דובר צה"ל

חודש לאחר שדובר צה"ל מוטי אלמוז אמר שאין בכוונתו להתנצל בפני כלי תקשורת שטענו לאפליה בחלוקת אייטמים אך סרב להגיע באופן ענייני לטענות, מגיעה כעת ההתייחסות המפורטת והרשמית של החטיבה לנושא. לאורך זמן, כך טוענים בחטיבה, נשמרת החובה הכללית שלה לשוויון כלפי אמצעי התקשורת.

חלוקת אייטמים? בדו"צ מכחישים: "אין 'הסכמים' עם כלי התקשורת"

במהלך מבצע "צוק איתן" התגלע סכסוך בין כמה גופי תקשורת, בהם קול ישראל וחדשות 10 לבין חטיבת דובר צה"ל, לאחר שאלה טענו לאפליה לטובת חברת החדשות של ערוץ 2 בחלוקת אייטמים וראיונות עם קצינים בולטים במבצע. ברשת ב', למשל, סיפרו כי כשלו בניסיון לקבל מרואיינים באחד מסופי השבוע שעבר והתמלאו זעם כאשר ראו ארבעה מהם על מסך ערוץ 2. גם בחדשות 10 זעמו, ושלחו לחטיבה מכתב חריף בנושא - זאת לאחר שבשנה שעברה החרימו את שיתוף הפעולה עם החטיבה מסיבות דומות.

עמותת "הצלחה – התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת" פנתה בנושא לחטיבה וקבלה בפניה על חוסן השיוויון, אולם מתשובת החטיבה עולה כי הם מכחישים מכל וכל כי קיים חוסר שוויון כזה, או כי הם מעדיפים להעניק ראיונות עם גורמי צבא ומידע פנימי לפרסום בגופי התקשורת מסוימים על פני אחרים.

"איך אתם בוחרים מה לחלק ולמי?" - האזינו לאלמוז מסרב לענות:

"הפרקטיקה הדוברותית הינה ליתן מידע לכלל גופי תקשורת, ובפרט לכתבים הצבאיים, בעת ובעונה אחת", אומרים בדובר צה"ל. "לצד פעולת הדברור הכללית, ניתנים גם ראיונות עם גורמי צבא שונים, בהתאם לאינטרסים הדוברותיים של צה"ל. מטבע הדברים ומשיקולי דוברות, לא ניתן לאפשר כתבות זהות מסוג זה לכלל גופי התקשורת".

בחטיבה אומרים כי כתבות מסוג זה מוצעות לכלל גופי התקשורת העובדים מול דובר צה"ל, וזאת "בהתאם לשיקולי דוברות, אינטרס צבאי והמשאבים העומדים לרשות חטיבת דובר צה"ל". בשל טיבם של ראיונות מסוג זה הם ניתנים לגוף תקשורת מסוים, מסבירים בחטיבה, כאשר לכל גופי התקשורת הרלוונטיים, ניתנת הזדמנות שווה באופן מהותי לקבל אייטמים בעלי ערך דומה.

"פרקטיקת העבודה של חטיבת דובר צה"ל, הינה שבכל פעם מועבר מידע לגוף תקשורת אחר, כך שלאורך זמן נשמרת חובתנו הכללית לשוויון מהותי מול גופי התקשורת השונים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עשן מיתמר אחרי תקיפת צה"ל בעזה. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
דובר צה"ל וכלי התקשורת בדרך לפיצוץ? בתמונה: יירוט ברצועת עזה/רויטרס

הצלחה: "נהלים בעייתיים, נפנה ליועמ"ש לממשלה"

גורם בכיר באחד מכלי התקשורת אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה כי לחטיבת דובר צה"ל לא נתונות הפרבילגיות שנתונות לגוף דוברות ויחסי ציבור פרטי, ועליה לפעול בשקיפות וזהירות בנושא הזה. "ברמה העקרונית ברור לכולם שהם תמיד יעדיפו חשיפה של עשר דקות ב'אולפן שישי' או שער ב"7 ימים" על פני כל דבר אחר - הרי זו החשיפה הגבוהה ביותר", הוא אומר. "אבל הם לא גוף פרטי, הם גוף ציבורי. כשהם מחלקים את האייטמים הם לא יכולים לעשות את זה איך שבא להם ומשיקולים של רייטינג כי המשאב שלהם - מידע ציבורי על צה"ל, שייך לכלל הציבור".

בעמותת "הצלחה" לא מקבלים את תשובת החטיבה, ומתכוונים להפנות את הנושא לבחינה של היועץ המשפטי לממשלה. "לאחר קבלת עמדת דו"צ אנו מתכוונים לפנות ליועמ"ש", אומר בתגובה היועץ המשפטי של התנועה עו"ד אלעד מן. "זאת כדי שהוא יתן את דעתו על הנהלים הבעייתים המופעלים על ידי דו"צ וכדי שינחה את החטיבה ודוברים ממשלתיים אחרים כיצד לפעול על מנת שלא לפגוע בשוויון בין כלי התקשורת ובתחרות בינהם, וזאת לטובת ציבור צרכני התקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully