וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסר הסיקורים: איך מיוצגים ניצולי השואה בתקשורת?

11.11.2014 / 14:50

מיוחד: ידיעות אחרונות הוא גוף התקשורת המוביל בישראל בסיקור השוטף של ניצולי השואה בשנה האחרונה, כך עולה ממחקר שערכה קבוצת יפעת לקראת כנס 20 שנה לייסוד של הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל. בטלוויזיה, ערוץ 10 מוביל את הסיקור בנושא

אילוסטרציה. ShutterStock
מוסר הסיקורים. ניצולי השואה בתקשורת/ShutterStock

קבוצת ידיעות אחרונות היא גוף התקשורת המוביל בישראל בסיקור השוטף של ניצולי השואה בשנה האחרונה, כך עולה ממחקר שערכה קבוצת יפעת לקראת כנס 20 שנה לייסוד של הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל. סך כל הכתבות על ניצולי השואה בתקשורת הארצית בשנה האחרונה עמד על 3595, כאשר שליש מהסיקור השנתי מתרכז בשני ימי זיכרון, והסיקור היה בעיקר בפן החברתי-כלכלי, והרבה פחות בענייני זהות ומורשת.

העיתון מוביל בסיקור ניצולי השואה הוא ידיעות אחרונות, שפרסם 338 אייטמים בעניינם. אתר האינטרנט המוביל במספר האייטמים הוא ynet עם 360 אייטמים. כפי שנחשף בוואלה! ברנז'ה, במשרד הרווחה רכשו מ"ידיעות אחרונות" תוכן מערכתי. מסמך התקשרות בין הגופים הראה כי במשרד רכשו השנה מהעיתון קמפיין שילווה בתוכן מערכתי בשווי רבע מיליון שקלים, קמפיין שמטרתו הייתה קידום תדמיתו של המשרד באמצעות פרויקט לאירוח ניצולי שואה בתקופת החגים. הקמפיין כלל מודעות פרסום במוספי העיתון השונים שלוו באייטמים של מערכת התוכן - ואלה עשוים להסביר את תוצאות הסקר. ערוץ הטלוויזיה המוביל הוא ערוץ 10, שפרסם 177 אייטמים על ניצולי שואה בשנה החולפת.

הנתונים המלאים של המחקר יוצגו ביום השני של הכנס "ניצולי שואה בישראלי - אתגרים בהווה ובעתיד" שייערך מחר (רביעי) בכפר המכביה. במחקר שנעשה על ידי קבוצת יפעת במיוחד עבור הכנס נבדק אופי סיקור הניצולים – האם הסיקור הגיע במסגור של נטל או דווקא כנכס. נעשתה השוואה נוספת מעניינת בין סיקור הניצולים לקבוצה, לבין קבוצה הדומה לה במאפייני גיל בעיקר – דור תש"ח, המסוקרים בעיקר כגיבורים ופחות כנטל על החברה.

בית ידיעות אחרונות. נמרוד סונדרס
מוביל בסיקור הניצולים. ידיעות אחרונות/נמרוד סונדרס

65% מהכתבות ומתמקדות בצורך בסיוע כלכלי

חברת יפעת בחנה גם את המסגור של הכתבות, ומצאה כי יותר ממחצית - 65% מגיעות במסגור של נטל, כיפ שמכנים זאת ביפעת, וכאשר הן עוסקות במצבם הקשה של הניצולים והצורך בסיוע כלכלי בענייני בריאות ורווחה. רוב הכתבות שעסקו בניצולי השואה בשנה האחרונה התמקדו בצורך בסיוע כלכלי לאור מצבם הקשה וגם בימי הזיכרון, בהם לרוב עובר המיקוד לסיפורים אישיים, נותרה הזוית הכלכלית דומיננטית בסיקור. עורכי המחקר מציינים כי אין כמעט עיסוק במורשתם או זהותם של ניצולים.

בכנס ייערך פאנל שידון בממצאים ובו ישתתפו מנכ"ל קבוצת יפעת מני אברהמי אשר יציג את תוצאות המחקר במלואן, היועצת האסטרטגית של הקרן טל אלכסנדרוביץ' שתדון בתוצאות ובמסגור, ואשת התקשורת אורלי וילנאי אשר יצרה עם בעלה גיא מרוז את סדרת ארבעת סרטי "מוסר השילומים".

"אנחנו מאוד מקפידים שלא ללכת לאזור הקל של הטלאי הצהוב והפגנות הניצולים ויותר ללכת למקום שמכבד אותם ונותן להם לדבר ממקום של כבוד ולא מאלץ אותם להגיע לקצה כדי להגיע לתקשורת" אומרת אלכסנדרוביץ', המנהלת את תחום התקשורת של הקרן. "אני חושבת שהתקשורת הלכה צעד קדימה, מתוך הבנה שהזמן קצר, ויש הקפדה שלא להיות במקום שהוא על הקו הדק שבין להעביר את המסר לבין לבזות", היא אומרת על הסיקור.

"חלון חמש השנים זה לא רק זמן של לתת להם את הזכויות שלהם ולהתבגר בכבוד, אלא גם חלון לשמוע את הסיפור שלהם ובעניין הזה אני חושבת שצריך לעשות יותר", היא אומרת. "תכף נחיה בעולם שיהה נדירים הניצולים שנוכל לשמוע את סיפורם, וגם התקשורת צריכה לתת לזה יותר מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully