וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ישראל היום עבר בקריאה טרומית: 43 חברי כנסת תמכו, 23 התנגדו

12.11.2014 / 12:42

לפני ההצבעה נשא יוזם הצעת החוק ח"כ כבל נאום תקיף נגד העיתון: "אדלסון לא מוכר לאנשים מודעות בשביל כסף אלא עושה זאת כדי למוטט את העיתונות בישראל". השר שטייניץ: "יבואו מצפון קוריאה ללמוד איך סוגרים עיתון"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת
בנימין נתניהו איתן כבל. נמרוד סונדרס, אי-פי, AP
"במקום לשמש ככלב השמירה של הדמוקרטיה הוא משמש ככלב התקיפה של נתניהו". ח"כ כבל ורה"מ נתניהו/AP, נמרוד סונדרס, אי-פי

המאבק בין שני העיתונים הנפוצים בישראל, "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות" הגיע היום (רביעי) לנקודת שיא חדשה עם ההצבעה בכנסת על המכונה חוק "ישראל היום", אשר אושר בקריאה טרומית ברוב גדול.

ההצעה תעבור כעת לוועדת הכנסת, שם היא צפוייה להיתקע במשך חודשים ארוכים. הסיבה היא שבראש הוועדה עומד חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד המקורב לראש הממשלה. גם יו"ר הקואליציה זאב אלקין צפוי להפעיל שלל כלים פרלמנטריים שימנעו את קידום החוק. בחוק תמכו 43 חברי כנסת, בהם שר החוץ ליברמן ו-11 חברים נוספים מסיעת ישראל ביתנו. שרת המשפטים ציפי לבני, ויו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג תמכו גם הם, כמו גם רבים מסיעת יש עתיד והמפלגות הערביות.

חיים כץ, ששמו הוזכר כמועמד לתפקיד שר התקשורת, לא הצביע. אף אחד מחברי הבית היהודי לא תמך בחוק. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, השר אורי אריאל ויו"ר הסיעה שקד נעדרו.

רק 11 מתוך 18 חברי הכנסת של הליכוד התייצבו לצד נתניהו והתנגדו לחוק. נוסף להם התנגדו גם 7 מהבית היהודי.
תשעה חברי כנסת נמנעו, בהם שלי יחימוביץ', ואילו תשעה אחרים נכחו באולם ולא הצביעו, ובהם אריה דרעי ומיקי רוזנטל.

לפני ההצבעה נשא ח"כ איתן כבל נאום תקיף וחסר תקדים נגד החינמון והעומד בראשו המיליארד שלדון אדלסון. "הצעת החוק שלשמה התכנסנו לא באה כדי לפגוע בישראל היום, מטרתה להגן על העיתונות בישראל", אמר כבל. "זהו מאבק על כך שבתוך כמה שנים לא נהיה בעלי עיתון אחד. אדלסון, אחד האנשים העשירים בעולם לא מוכר לאנשים מודעות בשביל כסף אלא הוא עושה זאת כדי למוטט את העיתונות בישראל", הוסיף. "ישראל היום לא מתקיים בזכות הצלחת העיתון אלא בזכות המיליונים שמועברים אליו מעבר לים. בכל פעם שמהמר בקזינו ומפסיד את מכנסיו העיתון מרוויח כסף. מישהו חושב שכך נראית עיתונאות הוגנת?".

שלדון אדלסון – לאס וגאס, 1 באוקטובר 2014. AP
"ישראל היום הוא לא עיתון עם אג'נדה אידיאולוגית". אדלסון/AP

"אומרים עלי שאני מבקש לסגור את ישראל היום", הוסיף כבל, "הם יפיצו את השקר לכמה אנשים ובסוף יאמינו לזה. אני לא מבקש לסגור את עיתון ישראל היום, אני מבקש למנוע את קריסת העיתונות בישראל ופיטור הרבה עובדים. אם המוציאים לאור חושבים שהעיתון לא ראוי למכירה אפילו בשקל אחד אז הוא לא ראוי להיות מחולק בחינם. עיתון הוא לא מילקי. אני מייחס חשיבות למוסד העיתונות. החינם הוא לא באמת חינם, זה באמת החינם שאתם רוצים, שבגללו אתם תרסקו את העיתונוות? אם יחלקו עגבניות בחינם האם ילך מישהו ויקנה עגבניות בכסף? אומרים לי 'אתה מתנגד לישראל היום כי יש לו אג'נדה ימנית',אני לא מתנגד, ישראל היום הוא לא עיתון עם אג'נדה אידיאולוגית. במקום לשמש ככלב השמירה של הדמוקרטיה הוא משמש ככלב התקיפה של נתניהו".

עוד באותו נושא

"בואו לא ניתמם, הצעת החוק לא סוגרת עיתון"

לכתבה המלאה
יובל שטייניץ בישיבת הממשלה. יוני 2013. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה!
"מחר יהיו אנשים שלא יאהבו את עיתון הארץ". השר שטייניץ/מערכת וואלה!, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

"יבואו מצפון קוריאה ללמוד איך סוגרים עיתון"

אחרי כבל, עלה השר לנושאים אסטרטגיים יובל שטיינץ וניסח את עמדת הממשלה. לדבריו, "אם יש עיתון שאיננו טוב ואיכותי ואינו מוצא חן על דעת חלקינו, בואו נסגור אותו. אם הצעת החוק שלך תעבור - יבואו מצפון קוריאה ללמוד איך סוגרים עיתון. התופעה הזאת והרעיון הזה שהפרלמנט יסגור עיתון זה לא מכבד את הפרלמנט. אדוני אולי אתה לא אוהב את ישראל היום אבל זה לא רלוונטי. מחר יהיו אנשים שלא יאהבו את עיתון 'הארץ', ויהיה רוב מקרי או לא מקרי שירצה לסגור אותו. אתה גורם לכך שיעלו בפרלמנט שלנו הצעות חוק לסגור כלי תקשורת בארץ. יש כאן פגיעה בעיתונים האחרים בגלל חלוקה בחינם". עוד הוסיף שטייניץ כי "רוב טיעוניו של כבל היו נגד עורכי העיתון ועל בעליו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לפי הדברים שלכם צריכים לסגור את רשת פוקס". שטייניץ על חוק "ישראל היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לכל העיתונים בעולם יש קו ברור"

עוד אמר שטייניץ: "לכל העיתונים בעולם יש קו ברור. גם לעיתון 'הארץ' יש קו מאוד מאוד ברור. אתה יודע כמה פעמים אני מרגיש שהעיתון לא מייצג את הדעה שלי? לפי הדברים שלכם צריכים לסגור את רשת 'FOX NEWS' כי יש לה קווים ברורים. אני מזהיר אתכם לא ללכת בקו הזה, בלי קשר לזהות העיתון או זהות הבעלים, ואל נהיה הפרלמנט היחיד בעולם המערבי שמעביר הצעת חוק כזו. אם כבל היה אומר שזה מונפול וצריך להגביל את כוחו של המונפול אז זה לגיטימי".

"הממונה על ההגבלים, שהוא הגוף המקצועי והמוסמך לקבוע אם יש מונפול, אמר שאין דבר כזה, ושהעיתון לא מונפול או קרטל. מי שירים היום יד בעד סגירת עיתון פוגע מהותי בדמוקרטיה הישראלית. יש עיתונים רבים שמחולקים בחינם בארץ ובעולם. התופעה התפתחה בעולם בעקבות האינטרנט. זאת תופעה טבעית שקורית גם באירופה ובמדינות העולם. אני לא מכיר מקרים חוץ ממקרים של קרטלים, שפרלמנט וממשלה מונעים חלוקה חינם או מחיר נמוך".

נוני מוזס. ברני ארדוב
"ח"כים שהיפנו עורף לרצון הציבור ולרצון בוחריהם, והעדיפו לשרת אינטרסים זרים של מו"ל ידיעות אחרונות". נוני מוזס/ברני ארדוב

"ישראל היום": "לא אנחנו הפסדנו, אלא הכנסת"

מעיתון "ישראל היום" נמסר בתגובה להצעה שאושרה: "לא אנחנו הפסדנו, אלא הכנסת, שבהצבעתה שוב הוכיחה עד כמה היא מנותקת מרחשי הציבור. זהו יום של בושה וכלימה לאותם ח"כים שהפנו עורף לרצון הציבור ולרצון בוחריהם, והעדיפו לשרת אינטרסים זרים של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס.

"נאומו של מציע החוק, ח"כ איתן כבל, הוכיח כי מדובר לא ב'חוק להצלת העיתונות' בישראל, אלא חוק פרטני, אישי ונקמני נגד עיתון אחד בלבד: 'ישראל היום'. עם תמיכת הציבור לצידנו, נמשיך להיאבק נגד החוק הלא הוגן והלא-חוקתי, המתערב בתחרות החופשית. החוק הוא פגיעה קשה בדמוקרטיה, והמשך חקיקתו תדרדר את ישראל לרמה של מדינת עולם שלישי. נמשיך להופיע, נמשיך להיאבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully