וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"צ: "ביקשנו מכלי התקשורת שסוגיית החללים לא תהיה החלק המרכזי של הסיקור"

17.11.2014 / 12:30

עם זאת, דובר צה"ל מוטי אלמוז הכחיש בפאנל "שקט יורים" שדן בסיקור מבצע "צוק איתן" כי מטרת הבקשה הייתה הורדת הלחץ הציבורי מהדרג המדיני לסיים את הפעולה הקרקעית והוסיף כי "שום החלטה שהתקבלה בצה"ל לא התקבלה בגלל פרסום כזה או אחר"

פאנל שקט יורים כנס אילת 2014. ראובן קסטרו
שקט, יורים. משתתפי הפאנל/ראובן קסטרו

"במהלך מבצע 'צוק איתן' ביקשנו מכלי התקשורת שסוגיית החללים לא תהיה החלק המרכזי של הסיקור", כך הודה היום (שני) דובר צה"ל מוטי אלמוז בפאנל "שקט יורים" שהתקיים בכנס אילת לעיתונות. הוא הכחיש כי מטרת הבקשה הייתה הורדת הלחץ הציבורי מהדרג המדיני לסיים את הפעולה הקרקעית, ואמר שהבקשה הייתה חלק מנוהל של החטיבה לפיו "במקביל (לצמצום היקף הדיווחים על חללים, ד.א.) העברנו לתקשורת הרבה חומרים מהשטח, מתוך הבנה שצריך למלא את כל שעות השידורים הרבות".

אלמוז אמר הבוקר כי "שום החלטה שהתקבלה בצה"ל לא התקבלה בגלל פרסום כזה או אחר בתקשורת. אחרי שבוע שמשדרים את אותם הדברים שוב ושוב החלה תחושה אצל חלק מאנשי התקשורת שהגיע זמן הביקורת, אבל זו לא השפיעה כלל על קבלת ההחלטות של צה"ל". אלמוז נשאל כיצד צה"ל מתמודד עם הפצת השמועות המהירה ברשתות החברתיות ובוואטסאפ, כאשר הדבר נוגע לשמות של חללים שמגיעים למקורבים לפני שנציגי הצבא מגיעים עליהם. הוא התקשה לענות. "הדרך היחידה להתמודד עם הפרטים האינטימיים זה להגיע למשפחה, כי כיוון שמדובר בפרטים אינטימיים הרשתות החברתיות גועשות", אמר. הוא לא התייחס לטיפול של הצבא בגורמים הצבאיים שהדליפו החוצה את אותם פרטים.

בפאנל, אותו הנחתה דנה ויס, השתתפו לצד אלמוז גם עיתונאית ישראל היום אמילי עמרוסי, הפרשן הצבאי של חדשות 2 רוני דניאל, עורך וואלה! ינון מגל והכתב הצבאי של חדשות 10 אור הלר ועורך "מבט שני" של ערוץ 1 איתי לנדסברג.

פאנל שקט יורים כנס אילת 2014. ראובן קסטרו
"העברנו לתקשורת הרבה חומרים מהשטח, מתוך הבנה שצריך למלא את השידורים". דו"צ מוטי אלמוז/ראובן קסטרו

"ואז התגלה פרצופם המכוער של הקולגות שלי"

אמילי עמרוסי, ששהתה בצמוד למשפחות הנערים החטופים, גינתה את כלי התקשורת שפרסמו את הקלטת החטיפה בשלב מוקדם מדי, לטעמה. "בכל תקופת ההמתנה של הנערים החטופים העיתונות הייתה מאוד קולגיאלית - המשפחות ביקשה לא לצלם את הבית וכולם כיבדו את זה", אמרה. "אבל הקרום הזה בקע כשבישרו על הגופות ואז התגלה פרצופם המכוער של הקולגות שלי". "מה חשבת, שהעיתונאים לא ישדרו את הקלטת?", שאל אותה ינון מגל. "לא באותו היום, זה היה מעשה מכוער ופורנוגרפי". ענה לה מגל: "כל זמן שהיה איזה סיכוי שהקלטת תפגע בחקירה אז לא שידרנו, אבל ברגע שלא היה חשש כזה, אני לא בין מה הבעיה". דנה ויס הקשתה על עמרוסי: "הנה באירוע הדריסה בירושלים שידרו שוב ושוב באופן מיידי את המצלמות שמראות את האנשים נדרסים, למה זה לא בעיה?". עמרוסי לא התייחסה לדברים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
פאנל שקט יורים כנס אילת 2014. ראובן קסטרו
"מעשה מכוער ופורנוגרפי". אמילי עמרוסי/ראובן קסטרו

רוני דניאל: "הגזמנו"

רוני דניאל דיבר על זמן השידורים הרב בעת המבצע. "אם אתם שואלים אותי כמי שעמד שם חמישים ימים ודיבר את עצמו לדעת – הגזמנו. אם אתה שואלים את המנהלים שלי, אז ממש לא הגזמנו. אני לא אהבתי את זה, אבל הציבור היה מרותק למסכים". דובר צה"ל קבל על כך שהתקשורת הישראלית לא הביאה יותר תמונות מעזה לעומת תמונות מהעורף, "כי היו לנו שם הישגים", כך לדבריו. כאשר הנוכחים הסבו את תשומת ליבו שתוצר של פעילות צה"ל בעזה היה הרג רב של נשים וילדים, הוא הדגיש: "אבל לא, אני לא רוצה תמונות של ילדים הרוגים".

פאנל שקט יורים כנס אילת 2014. ראובן קסטרו
"אם אתה שואלים את המנהלים שלי, אז ממש לא הגזמנו. אני לא אהבתי את זה". רוני דניאל/ראובן קסטרו

המשתתפים לא הביעו תמימות דעים באשר למקומה של התקשורת בביקורת על המלחמה בזמן אמת. "החברה היא זו שצריכה לשאול את עצמה שאלות אם היא יכולה לדון בביקורתיות בנושאים של בטחון לאומי גם בזמן לחימה", אמר אור הלר. "בעיני חברה שלא דנה בבטחון באופן ביקורתי היא חברה שלא יכולה להתקדם בפיתוח של טכנולוגיה והיי-טק למשל. אין ספק שמלחמה מציבה המון אתגרים גם לכתבים הצבאיים – והפנים הם לעימות הבא שגם בו תהיה התלהמות ופטריוטיות בשקל מטעם בעלי אינטרסים". עמרוסי אמרה בהקשר זה שלדעתה "עיתונאים צריכים לתת רוח גבית לצה"ל, כי זה מה שעוזר לצה"ל לנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully