וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המחאה: ועדת פרס לנדאו תשקול מחדש את זכייתו של יצחק לאור

16.12.2014 / 21:41

דירקטוריון קרן לנדאו הודיע כי לאור התלונות שקיבל בעקבות זכייתו של המשורר יצחק לאור בפרס לנדאו, תישקל מחדש הבחירה

יצחק לאור. דודו בכר
יצחק לאור/דודו בכר

דירקטוריון קרן לנדאו התכנס הערב (שלישי) ובחן את החומרים שהוגשו לו בעד ונגד הענקת הפרס למשורר יצחק לאור. לאחר דיון ממושך החליט הדירקטוריון לבטל את החלטת ועדת הפרס ולהחזיר את הדיון לוועדה על מנת שתשקול מחדש את המלצתה, לאורו של החומר הנוסף.

בשלב זה לא ברור מתי תתכנס הוועדה לדיון החדש אולם סביר להניח שהדיון ייערך בימים הקרובים שכן הפרס צפוי להיות מוענק ב-25 בדצמבר. כמו כן, לא ידוע האם ועדת הפרס תבחר מועמד חדש או שמא תחליט להעניק את הפרס ללאור.

תחילת הפרשה בפברואר 2010. לאחר שהתקבלו במערכת התוכנית "המקור" עדויות מנשים שטענו שהוטרדו מינית על ידי המשורר, הסופר והמרצה יצחק לאור, שודר בתוכנית תחקיר על הנושא. התחקיר התמקד בארבע תלונות שונות. לאור, יש לציין, מעולם לא נחקר, לא נשפט ולא הורשע.

הקריאות לבטל את זכייתו של לאור בפרס לנדאו, הנושא עמו סכום כספי של 100 אלף ש"ח, החלו מיד עם ההכרזה על זכייתו בחודש שעבר. לאחר ההחלטה הלילה הגיבה הסופרת והמשוררת גילית חומסקי, שהייתה חלק מועדת הפרס יחד עם יהושע סימון ועמינדב דיקמן, וכתבה כך בפייסבוק: "התנגדתי למתן הפרס ללאור, וחשבתי שראוי לתת את הפרס למישהו אחר. משפורסמו התוצאות, יצחק לאור כתב לי מכתב תודה. השבתי לו בכנות, שתודתו לא מגיעה לי. הוא קיבל את הדברים בהבנה ובעדינות. וחשבתי, שכשכל זה יסתיים, זה יהיה הרגע הספרותי שיישאר לי".

בריאיון בתוכנית "חי בלילה" הבהירה חומסקי שכאשר תתכנס הוועדה להחליט פעם נוספת על הזוכה, כוונתה שלה היא להצביע שוב נגד לאור.

seperator

יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, שאליו הופנו הבקשות לביטול הענקת הפרס ללאור, הגיב עם תחילת גל המחאה בעמוד הפייסבוק שלו על הפרשה: "עם פרסום זוכי לנדאו במדעים ואמנויות הגיעו לדף זה ולמפעל הפיס מחאות כנגד זכייתו של יצחק לאור, הזוכה בפרס בתחום השירה. כל הפניות מדברות על כך שיצחק לאור הטריד מינית ואף אנס נשים, ולכן אסור לנו להעניק לו את הפרס [...] דירקטוריון קרן לנדאו דן בהחלטת ועדת השיפוט כאמור, ואף שקל את סוגיית הטענות שנשמעו כנגד מר לאור בעבר. הדירקטוריון מצא כי, הואיל ולמיטב ידיעתו, לא אומתו טענות אלה (אשר הוכחשו ע"י מר לאור) על ידי רשויות החוק, ואף לא ננקטו בגינן כל הליכים פליליים שהם, הרי שאין הוא יכול לשים עצמו במקומן של רשויות אלה ולהכריע בטענות, וממילא אין בידיו הצדקה להתערב בהחלטתה המקצועית של ועדת השיפוט.

"הנושא כבד ומעיק ולא ניתן לפתרון באבחה. פניתי וביקשתי לכתוב אלינו תלונות של נשים שנפגעו, רצוי גם למשטרה אבל אפשר מכתב תלונה אישי שאני מתחייב שייבדק ולא יפורסם ברבים. בינתיים הגיע אלי מכתב אחד כזה, דיברתי עם הכותבת וסיכמנו על המשך הליך הבדיקה. אני מפציר בקוראות שמכירות נפגעות לשכנע אותן לעשות כמו הכותבת, דבר שייתן אפשרות לשקול את הסוגיה על סמך פניות של ממש".

יצחק לאור הגיב לעיתון "הארץ" (ותגובות דומות פורסמו בשאר כלי התקשורת) ואמר: "אשר לטענות הפורום המשפטי: כל מה שאני יכול להגיד להגנתי, שבמשך 40 השנים האחרונות פירסמתי שירה, חייתי בארץ, וכתבתי עברית, אני רוצה להאמין שתרומתי לתרבות העברית גדולה יותר מזו שהפורום עצמו מבקש עכשיו לתרום לה: מחיקה. אשר לטענות ה'פמיניסטיות', שאינן אלא מסע שיסוי מכוער המתנהל נגדי כבר חמש שנים, ובתוכו אני מוצא את עצמי בסיטואציה הזויה: היתה תלונה ב-2010 של אשה אחת, על מה שאירע בינינו ב-1986. מעבר לזה, שום טענות פליליות לא הועלו נגדי, חרף הקמפיין שהזמין 'מתלוננות'. אף אחת לא נמצאה. המשטרה מעולם לא הזמינה אותי כדי להשיב לטענות. מאליו מובן שאיני חשוד, נאשם, או מורשע. לשוני היא לשון של משורר. נוגעת באש ובקרח. איני מחפש לייקים. צר לי שגם ברגע השמחה הזה משתמשות בי מפיקות הקמפיין כסמל, כדי לקדם את האג'נדה שלהן".

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק לאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully