וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינו את השיטה אבל לי לא הודיעו

11.1.2015 / 15:59

לקראת פרסום סקר TGI בשבועות הקרובים, גזרת העיתונים הגדולים שוב מתחממת, עם הגדלת תפוצה פתאומית של ישראל היום. גורם בקנטר מדיה: "מדובר במלחמת האתמול, כעת אנחנו עורכים בדיקה במשך כל השנה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שעוקב אחר היקפי התפוצה של"ישראל היום" נתקל בתופעה מעניינת: בעוד שבשבועות האחרונים של חודש דצמבר היא עמדה על 325 אלף עותקים, עם כניסתה של שנת 2014 צנחה התפוצה בעשרות אחוזים וקטנה לכמות של 275 אלף עותקים. בשבוע האחרון הפסיק העיתון לפרסם על עמודו הראשון, כפי שעשה עד היום, את מספר העותקים אותם הוא מדפיס.

בשנים קודמות, כאשר חלה ירידה בתפוצת העיתון למשך מספר שבועות הסבירו אותה אנשי העיתון כהחלטה מכוונת שהתקבלה מסיבות פונקציונליות, וזאת בשל הקטנת הנוכחות במקומות עבודה בהם מחולק העיתון. אולם כעת הסבר זה אינו מניח את הדעת, שכן לא מדובר בתקופת חגים. גורם בתחום העיתונות אומר היום לוואלה! ברנז'ה כי להערכתו, ל"משחק" של מו"ל העיתון בישראל אשר בהרב במספר הגיליונות יש מטרה אחת - העלאת היקפי החשיפה בתום שנת 2014 בתקופת החודש האחרון לבדיקת סקר TGI החצי שנתי. או במילים אחרות: בסוף שנת 2014 "נתנו בעיתון גז" כדי להגדיל את החשיפה, ועם תום הסקירה של דצמבר - הורידו בחזרה את מספר העותקים. דוברו של בהרב, דרור שרביט, מסר כי אנשי העיתון מסרבים לענות על שאלות באשר למהלך.

"המתודולוגיה של המחקר השתנתה"

גורם בקנטאר מדיה: "אנחנו מכירים את השיטה הזאת של הגדלת התפוצה של עיתון מסוים, או עיתון אחר שפתאום מחולק בכמויות גדולות יותר וכל זאת כדי להשפיע על הסקר, אבל היום זה כבר לא יעבוד"

את סקר TGI הייתה עורכת במשך השנים האחרנות חברת סינגל סורס עם TNS טלגאל, אולם אלה עברו שינוי מיתוגי-ארגוני ואת הסקר הראשון לשנת 2014 כבר פרסמה חברת קנטאר מדיה (המפעילה בין היתר את מערכת "פיפל מיטר" למדידת הרייטינג בטלוויזיה), והיא גם זו שתפרסם את הסקר לחצי השני של 2014 שצפוי להתפרסם בקרוב. על פי גורם בחברה, אם מטרת שינויי התפוצה היא הטיית הסקר - מדובר בהתנהלות שאולי הייתה מסייעת לעיתון בעבר, אבל לא עוד. "אנחנו מכירים את השיטה הזאת של הגדלת התפוצה של עיתון מסוים, או עיתון אחר שפתאום מחולק בכמויות גדולות יותר וכל זאת כדי להשפיע על הסקר", אומר הגורם. "אבל היום זה כבר לא יעבוד".

"מדובר במלחמת האתמול", מסביר הגורם. "בעבר היה מתבצע סקר של איגוד המפרסמים, הוא היה מתבצע תקופתית במועד מסוים שהיה ידוע לעיתונים - ובתקופה הזו שם היו מגבירים את התפוצה בכל מיני דרכים, בין היתר בחלוקה חינם ותפוצה מוגברת וגם קמפיינים פרסומיים. זה היה מגדיל את החשיפה למותג, שזה מה ש-TGI בודק, ואז הייתה נוצרת הטייה נקודתית באותו החודש".

"היום המתודולוגיה של המחקר השתנתה", אומר הגורם. "אנחנו עושים ממוצע של מה אנשים קראו בחצי השנה האחרונה, בכל חודש של אותה חצי שנה. באופן כזה אם חברה מגדילה תפוצה בחודש מסוים ההשפעה על הסקר היא יחסית בלבד, רק אחד חלקי שש, לכן לא מדובר בהטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully