וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת אייל הגישה המלצותיה לרה"מ: "שקיפות, הפרדה וביזור"

27.1.2015 / 16:58

ד"ר עדי אייל הגיש לנתניהו את הדו"ח הסופי וההמלצות של הוועדה בראשותו לבחינת הכשל בשוק הפקות המקור בטלוויזיה המסחרית. בין ההמלצות: לחזק את ההפרדה בין משדרים למפיקים חיצוניים ולבזר את ההפקות

אבי צבי. ינאי יחיאל,
אבי ניר ואבי צבי/ינאי יחיאל

הועדה לבחינת כשל שוק הטלוויזיה בישראל בראשות ד"ר עדי אייל, העבירה היום (שלישי) לראש הממשלה את הדו"ח הסופי ואת המלצותיה ביחס לשוק הטלוויזיה המסחרית. כיום החוק מחייב גופים משדרים לרכוש חלק מתוכניותיהם כהפקות קנויות. בפועל, לא תמיד ההפרדה בין הפקה קנויה והפקה עצמית של הגורם המשדר נשמרת כיאות. מצב זה יוצר בעיה של הפקות עצמיות המדווחות כקנויות, ופוגע בשוק ההפקות וביצירה הטלוויזיונית.

כבר בפרסום מסקנות הביניים הצביעה הוועדה על זכייניות הטלוויזיה כגורם עיקרי לכשל - הנובע מריכוזיות יתר של ההפקות בשוק. על פי הוועדה, בידי זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת מה שהיא מכנה "כוח מסחרי משמעותי" המביא רבים מהיוצרים "לוותר על זכויות היוצרים שלהם, להסתפק בשכר מינימאלי ולהתגמש מול כל דרישה שתעלה מצד הגוף המשדר – ובלבד שהיצירה תשודר".

הוועדה קובעת כי כיום חלק ממה שאמור להיות הפקות עצמאיות - למעשה מנוהל על-ידי הגופים המשדרים – ומצב זה אינו תקין. "ניתן לומר בבירור שנדרשת הכרעה ברורה אם לאכוף את הדין ביחס לעצמאות ההפקות החיצוניות על-מנת להגשים את תכלית החקיקה לעודד פלורליזם בשידור, או לוותר על הפקות המקור העצמאיות כליל", נכתב במסקנות הביניים שפורסמו לפני מספר חודשים.

"להימנע מרגולציה במקום שכשלי השוק אינם חריפים"

הוועדה ממליצה לאכוף את הדין הקיים, ומבהירה את העולה ממנו. הוועדה ממליצה שהרשות השניה לטלויזיה ולרדיו, והמועצה לשידורי כבלים ושידורי לווין, תיצורנה שקיפות בשוק לגבי דיווחן של הפקות כקנויות או כהפקות עצמיות של המשדר, באמצעות פרסום באתר האינטרנט שלהן רשימה עדכנית ומתעדכנת תדיר של ההפקות שדווחו כקנויות.
הסיבה לכך כי אחת התופעות שתוארו בפני הוועדה הינה שימוש ב"מפיק בפועל" בזמן שההפקה נשלטת על-ידי הגורם המשדר, כך שהיא מהווה הפקה עצמית ואסורה לדיווח כחלק ממכסת ההפקות הקנויות.

עוד ממליצה הוועדה כי הרשויות תדרושנה הצהרת מנהלים לגבי כל הפקה המדווחת כקנויה. בשילוב השקיפות הציבורית ביחס להגדרת ההפקה כקנויה, במקרה שהתנאים יופרו, גורמי ההפקה יוכלו להפעיל זכותם להגשת תלונה לרשות המוסמכת או תביעה לבית המשפט. אין בכך לפסול ולו לרגע, את העבודה האיכותית ואת שיתוף הפעולה הפורה בין כל הגורמים המעורבים – משדרים, מפיקים, ויוצרים. יצירת שקיפות ואמינות תפעל לטובת כל המעורבים, ותמנע לא רק הפרות, אלא גם חשש להפרה, וגם חרושת שמועות מזיקה במקרים שלא הייתה הפרה.

המלצה נוספת היא לחזק את דרישת ההפרדה בין משדרים לבין מפיקים חיצוניים, ולבזר את ההפקות כדי שלא תתרכזנה אצל מספר קטן של "מפיקי בית". זאת על-ידי הגדרת האחוז המקסימלי של הפקות קנויות מגורם אחד, לא רק לפי זמן השידור של ההפקות – אלא גם לפי הסכום המושקע בהן. ישנו קושי של מיעוט גורמים משדרים, מול ריבוי גורמי יצירה והפקה. מצב זה יוצר לחץ הגורם להשתלטות של משדרים על ההפקות הקנויות.

הוועדה ממליצה גם על הגדרות חדשות שתיושמנה בחקיקה, אך בה במידה, להימנע מרגולציה במקום שכשלי השוק אינם חריפים. "כדי לשמור על אינטרס המפיקים וגורמי היצירה בהפקה הקנויה, הועדה ממליצה לשמר אצלם חלק מהותי בזכויות היוצרים והמסחור. המשדר הרוכש הפקה לשידור בישראל, יוכל לקבלה לבלעדיות שלא תעלה על שלוש שנים, ולקבל לכל היותר מחצית מזכויות היוצרים והמסחור. הפקות בהן חלקו של הגורם המשדר עולה על מחצית, תיחשבנה כהפקות עצמיות שלו, ולא תיספרנה במכסת ההפקות הקנויות.

בצד המלצותיה, הוועדה גם מסבירה את הימנעותה מלהמליץ על צעדים אחרים שנתבקשה לגביהם: כך, הועדה אינה ממליצה לקבוע הפרדה מלאה בין מפיקים למשדרים, שכן היא מכירה בחשיבות העבודה המשותפת ביניהם, ואינה ממליצה לקבוע הפרדה מלאה בין מפיצים למשדרים, שכן גם כאן יכולים להיות יתרונות לגודל ולטווח, שהמשדר רשאי ליהנות מהם.
כמו כן, היא אינה ממליצה לקבוע מסמרות לגבי מערך התשלומים והתמלוגים בהפקות הקנויות שכן קיימים די גופים המייצגים יוצרים ומגינים על זכויותיהם, כמו שקיימת די תחרות בין סוכנים ומפיקים שונים, כדי לאפשר למקטע זה של השוק לפעול באופן חופשי ללא הסדרה ממשלתית", לשון הדוח.

ועדת אייל החלה את עבודתה לפני קרוב לשנה, והיא הוקמה על ידי שר התקשורת גלעד ארדן. המסקנות הסופיות יישומו בהתאם להחלטת שר או שרת התקשורת הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully