וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסור לכתוב על קשת? העובדות מראות אחרת

טור שפרסם באתר "העין השביעית" אבנר הופשטיין, ובו תאר כיצד קיבל הוראה שלא לכתוב על תכנית זכיינית ערוץ 2 קשת - מעורר קיתונות של זעם הבוקר במסדרונות ידיעות אחרונות, שם אומרים כי אינו מתיישר עם העובדות. וואלה! ברנז'ה צללה לארכיון ובדקה

אם ניתנה הוראה, אמורים היו להיעדר מהעיתון - לכל הפחות בחודש העוקב לשיחת הנזיפה - טורי ביקורת על תכניות קשת. מהארכיון עולה תמונה אחרת

טור שפרסם באתר "העין השביעית" אבנר הופשטיין, ובו תאר כיצד קיבל הוראה שלא לכתוב על תכנית זכיינית ערוץ 2 קשת - מעורר קיתונות של זעם הבוקר במסדרונות העיתון שם אומרים כי אינו מתיישר עם העובדות. כידוע, קבוצת ידיעות אחרונות וקשת מצוים בסכסוך עסקי מתמשך, ואכן מספר הידיעות האינפורמטיביות על תכניות קשת והראיונות עם כוכביה הם נמוכים משמעותית לעומת אלה בכלי תקשורת אחרים. בנוסף, לאורך השנים, הגיעו ליד וואלה! ברנז'ה לא מעט עדויות אודות הפרקטיקה הלא רשמית המצנזרת הנהוגה בעיתון למתחרה מרמת החייל. אבל האם בתקופה אליה התייחס הופשטיין הצרו את צעדיהם של מבקרי הטלוויזיה? צללנו לארכיון כדי לבדוק.

ראשית, הטענות של הופשטיין, שמתאר שיחה שקיבל מעורך בכיר בעיתון לאחר שפרסם ביקורת על "האח הגדול" ובה אמר לו העורך: "אתה באמת לא יודע שלא כותבים אצלנו על הזכיינית קשת? ... לא מתייחסים לקשת אצלנו. נ-ק-ו-ד-ה. לא לחיוב ולא לשלילה. לא מזכירים את התוכניות שלהם, לא כותבים עליהן, לא מבקרים אותן ולא מקדמים אותן. אנחנו בחרם מוחלט. אנחנו במלחמה". את הביקורת שבעקבותיה קיבל לכאורה הופשטיין את הנזיפה הוא פרסם ב-21 בפברואר 2010. אם ניתנה הוראה ברוח זו לכלל המבקרים, אמורים היו להיעדר מהעיתון טורי ביקורת על תכניות קשת. אבל מעיון בארכיון העיתון עולה תמונה אחרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"סיקור נרחב של גמר האח הגדול"

בתחילת מרץ פרסמה גפי אמיר ביקורת על גמר "האח הגדול" ("עטיפה גרנדיוזית וצרחנית לשידור לקט מנג'ס מ-110 הימים האחרונים"), יומיים לאחר מכן פרסמה ציפי שמילוביץ' ביקורת על "חטופים" ("תסריט פשוט ולא תמיד אמין"), כמה ימים לאחר מכן כתבה גפי אמיר ביקורת על "עובדה" ("למרואיינים יש חיים קלים, רק הצופה מפסיד") ושבוע לאחר מכן על "סופר נני" ("היה מחריד"). בהמשך כתבה מרים קוץ ביקורת על "ארץ נהדרת" ("קלו כל הקיציס וצריך לסגור") וגם על "מה אתם הייתם עושים" ("סצנות מתוסרטות, מבויימות, משוחקות ונראות גרוע").

במילים אחרות: גליונות ידיעות אחרונות מהחודש שעקב לפרסום הביקורת מראה בבירור כי מבקרי טלוויזיה שונים של העיתון מאותה התקופה לא נמנעו מלכתוב ביקורות על תכניות קשת. הביקורות היו ברובן על הצד השלילי, אך הן היו - ולכן הציטוט שאותו הביא הופשטיין ("לא מתייחסים לקשת אצלנו. נ-ק-ו-ד-ה. לא לחיוב ולא לשלילה") אינו מתיישב עם המציאות. לבד מהדוגמות לביקורות, מספר ימים לאחר פרסום אותה ביקורת של הופשטיין הופיע בעמוד האחרון של יום שישי – אחד העמודים היוקרתיים ביותר של העיתון – סיקור נרחב של גמר "האח הגדול".

עוד באותו נושא

כל ישראל אחים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכיר בידיעות: "זה לא מפתיע אותי"

הופשטיין: "אני שמח לראות שבידיעות אחרונות מוכנים לעבור על ההנחיות שהם עצמם מורידים, אבל זה עדיין לא משנה את העובדה שמעת לעת הם מנהלים קרב נגד כלי תקשורת כלשהו או מטילים עליו חרם, תופעה שהיא פסולה"

בתגובה לדברים אמר בכיר ב"ידיעות אחרונות" לוואלה! ברנז'ה: "זה לא מפתיע אותי. הנה עוד הוכחה לכך שאתר העין השביעית וכתביו יעשו הכל, כולל הטעיות ושקרים, על מנת להכפיש את "ידיעות אחרונות". אנו מצפים לראות האם האתר, שרוממות האתיקה העיתונאית בגרונו, יידע גם להתנצל ולתקן, ולעשות זאת באותה עוצמה וגודל שהאייטם השקרי פורסם".

אבנר הופשטיין מסר בתגובה: "איש לא טען מעולם שבידיעות אחרונות מצטיינים בסדר מופתי ובמילוי דקדקני של החלטות החרם העצמיות שלהם ולכן גם אני לא התייחסתי לשיחת הנזיפה ההיא, ממנה אני מצטט מילה במילה במאמרי, כהוראה אלא יותר כ"בואו נמשמע קצת את הילד הפרוע הזה". למיטב זכרוני גם אני לא צייתתי להוראה (התמוהה) של אותו בכיר, ויש כמה חברים במערכת שזוכרים שסיפרתי להם אודותיה, בבת שחוק".

"יחד עם זאת, מן הראוי לציין שאכן נגנזו כתבות על קשת באותה תקופה בעיתון, למשל ראיון עם אסי עזר שהיה כבר מוכן", הוסיף הופשטיין. "בקיצור, אני שמח לראות שבידיעות אחרונות מוכנים לעבור על ההנחיות שהם עצמם מורידים, אבל זה עדיין לא משנה את העובדה שמעת לעת הם מנהלים קרב נגד כלי תקשורת כלשהו או מטילים עליו חרם, תופעה שהיא פסולה", לשון תגובתו.

שוקי טאוסיג, עורך אתר "העין השביעית", מסר בתגובה: "בתגובה להשמצות הדיבתיות חסרות הבסיס שאתר 'וואלה' בוחר לצטט נאמר רק כי אנחנו עומדים מאחורי הפרסום האמור כמו גם מאחורי כל הפרסומים האחרים ב'העין השביעית' על שיטות העבודה הפסולות והמשחיתות של 'ידיעות' ושל העורך הנוכחי רון ירון, ששוב בוחר להסתתר מאחורי כינוי אנונימי".

בתגובה לדברי טאוסיג אמר בכיר ב"ידיעות אחרונות": "נו, מה אפשר לצפות מאתר שמייסדו כותב בו כעת שרצח רבין התרחש ב-1975. מעניין אם גם על כך יגיב עורך האתר: 'אני עומד מאחורי הפרסום'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגיעו לניו יורק טיימס. מלחמת ביבי-ונוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

שוב, נוני מוזס סירב להתראיין

ובתוך כך המאבק הפומבי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין מו"ל ידיעות אחרונות הגיע עד לניו-יורק טיימס, שם פורסמה הבוקר כתבה מקיפה יחסית על הסכסוך ומופעיו האחרונים, החל בחוק "ישראל היום" ועד לתגובת "ידיעות אחרונות" לסטטוס של נתניהו שפורסמה הבוקר גם בעיתון עצמו. בניו-יורק טיימס הציבו לנוני מוזס ולעורך ידיעות אחרונות רון ירון להתראיין בנושא - אולם שניהם סרבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully