וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלובס חושף כי מנכ"ל אפל טים קוק לא בישראל. רגע, מה?

18.2.2015 / 14:40

ידיעה מוזרה של גלובס דיווחה שמנכ"ל אפל "נעלם" מישראל, ושאלה את הקוראים "לאן נעלם טים קוק". אבל מי בכלל דיווח שהוא כאן? גלובס בעצמם, מסתבר, וגלי צה"ל וכלכליסט שעשו פולו-אפ בלי לבדוק את העובדות. עיתונות הטכנולוגיה כמרקחה

אייפד אייר 2. GettyImages
לא העביר את השבת בביקור במוזיאון תל-אביב. טים קוק/GettyImages

קוראי גלובס נתקלו אמש בידיעה מוזרה, שמדווחת על מקרה שלא התרחש: "לאן נעלם טים קוק? מנכ"ל אפל לא הגיע לישראל". הרבה מנכ"לים מכהנים בעולם, רבים מהם לא נמצאים כרגע בישראל. למה דוקא על אי-הגעתו של מנכ"ל אפל בחר העיתון לדווח?

הסיבה לכך נעוצה באותו העיתון עצמו, כמה ימים קודם לכן. כתבי העיתון ספיר פרץ-זילברמן וצחי הופמן פרסמו במדור הרכילות "השיחה" ידיעה לפיה "בסוף השבוע נחת לו בישראל, בשקט-בשקט, טים קוק, מנכ"ל אפל העולמית, ובחר ללון במלון בוטיק במרכז תל-אביב. קוק, שהגיע עם בן זוגו לישראל, העביר את השבת בביקור במוזיאון תל-אביב לאמנות, שם התרשם מאמנות מקומית", והוסיפו כי "קוק הגיע לחנוכת משרדי אפל החדשים בהרצליה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מה עושה טים קוק בישראל?", באמת מה?/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמעט בלי ששמנו לב", מזל ששמנו./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נחת כבר בישראל ביום שבת האחרון". לא ממש./מערכת וואלה!, צילום מסך

עיתונאי הטכנולוגיה החלו להסתחרר ולחפש אחר המנכ"ל המבוקש. הידיעה של גלובס זכתה גם לפולו-אפ נרגש בגלי צה"ל שם נקבע כי "קוק הגיע לביקור בישראל כדי לחנוך את המשרדים החדשים של אפל בהרצליה והכל תחת מעטה עבה של חשאיות, והסתובב ברחובות תל-אביב ונפגש עם אנשי היי-טק". כלי תקשורת אחרים הסתפקו בדיווחים על כך שהמנכ"ל הוא צפוי להגיע לארץ לרגל חנוכת משרדי אפל בהרצליה פיתוח - ותארו את ההכנות. בעיתוני הכלכלה האחרים היו יותר מסויגים. בדה-מרקר דיווחו כי "מנכ"ל אפל בדרך לישראל", ובכלכליסט כי "מנכ"ל אפל צפוי להגיע ביום שלישי". הכתבה המקורית של כלכליסט, שעלתה אחרי זו של גלובס ומבלי שהוחתם עליה אף כתב, כללה גם היא את הטעות.

עיתונאי בתחום הטכנולוגיה סיפר היום לוואלה ברנז'ה כי בעיתון ידיעות אחרונות, למשל, הפעילו את כל המדורים האפשריים - לרבות התיירות והכלכלה - על מנת למצוא עדות לכך שקוק בישראל, אך העלו חרס בידם. דוברות אפל, מצידה, סרבה לאשר או להכחיש את הדיווח ומסרה לעיתונאים שהיא אינה מגיבה לשמעות. אבל מי שחיסל את הדיווח סופית היה טים קוק בעצמו - שהעלה לטוויטר תמונה שהוכיחה כי הוא ממש לא בישראל אלא בכלל ביבשת אחרת, אמריקה:

"היה מקום להתייחס לשמועות במידת החשדנות הראויה"

"פתיחת המשרדים החדשים של אפל בהרצליה מלווה בהתעניינות רבה בקרב קהילת ההייטק המקומית ואלו שמסקרים אותה", אומר לוואלה ברנז'ה עורך "גיקטיים" רועי לטקה. "השילוב שבין הרצון לסקר את המאורע, למדיניות הסגורה והחשאית של אפל מנגד, מוביל למצבים בהם כל שבב מידע שמגיע לעיתונאים הוא בגדר אטרקציה, בוודאי אם מישהו מעלה את ההשערה שאחת הדמויות החזקות בעולם הטכנולוגי היום, מגיע לביקור בזק בארץ".

"אפל הרשמית סירבה לאשר או להפריך את דבר הגעתו של טים קוק לישראל וקלחת השמועות הובילה, שלא בצדק, לפרסומים מופרכים שפירטו איפה היה ומה עשה כשבפועל בכלל לא נחת בישראל", הוא מוסיף. "היה מקום להתייחס לשמועות במידת החשדנות הראויה ולחפש אחר ראיות מוצקות לפני שיוצאים בהצהרות. במשחק הזה, העיתונות הכלכלית בישראל נסחפה לתוך גל דיווחים שבינם ובין המציאות לא היה דבר וחצי דבר ובדיקה מעמיקה יותר יכולה היתה למנוע את המבוכה".

קוק לא נעלם מישראל, אם כך, הוא מראש לא הגיע. אתמול כבר חזרו בהם בעיתון ותחת חתימתו של צחי הופמן נכתב כי "למרות דיווחים שהגיעו ל'גלובס' שטים קוק נצפה בתל אביב בסוף השבוע, מתברר שמנכ"ל אפל עדיין לא הגיע לישראל. על פי הערכות, קוק צפוי להגיע רק בשבוע הבא". כך הרוויחו בגלובס שני אייטמים בחינם, שניהם לפני כולם: אחד על מקרה שלא התרחש, והשני על כך שהמקרה אכן לא התרחש.

צחי הופמן, למה פרסמתם שטים קוק בישראל?

"קיבלתי דיווח ממישהו שאני מכיר אותו היטב שטוען שהוא ראה אותו במוזיאון ת"א, יחסי הציבור של המוזיאון אמרו שהם שמעו שהוא גם היה שם, מהיח"צ של מלון נורמן אמרו שהוא היה שם בארוחת צהריים, וחבר משדה התעופה דיווח לי שראה אותו בשבת בבוקר".

אבל הוא לא היה. אז מה באמת קרה?

"להגיד לך את האמת - אני כבר לא יודע. יכול להיות שהוא היה פה לביקור קצר, ויכול להיות שהוא לא היה פה בכלל ואנשים דמיינו".

בגלובס בחרו שלא למסור תגובה לידיעה והפנו לכתבה המתוקנת שפורמסה באתר. מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "אנו מתנצלים על התקלה ורואים זאת בחומרה. למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד, הנושא יתוחקר ויטופל".

ואיך זה נראה מנקודת מבטם? עדותה של ענבל אורפז מדה-מרקר:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully