וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאים חבשו כיפה ברחובות אירופה - וספגו יריקות וקללות

שליחים של עיתון בריטי יצאו לשש ערים במערב אירופה, חבשו כיפה וצילמו בסתר את תגובת עוברי האורח. היכן צעקו על הכתב "חלאה יהודית", והיכן זכה השליח לחיבוק חם?

כמה זמן צריך אדם חובש כיפה לצעוד ברחוב באירופה, עד שיופנו לעברו תגובות אנטישמיות? על פי העיתון "דיילי מיילי", לעתים נדרשת לא יותר מדקה. כתבי העיתון ערכו בימים האחרונים ניסוי, שביקש לבחון את תגובות הציבור בכמה ערים במערב אירופה, למראה גברים חובשי כיפה. הניסוי המצולם מגיע בעקבות הפצת כמה סרטונים, בהם יהודים ומוסלמים בלבוש מסורתי ספגו מטחי גידופים מעוברי אורח בערים מרכזיות בחו"ל, וברקע סדרת הפיגועים שכוונו נגד מטרות יהודיות ביבשת.

"הייתי צריך לצעוד רק דקה אחת ברחוב הומה במנצ'סטר כדי שיקללו אותי", דיווח כתב ה"דיילי מייל", ג'ונתן קלמוס. הוא תיעד את עצמו במצלמה נסתרת צועד במנצ'סטר ובעיר ברדפורד. בזמן מבצע "צוק איתן" הכריז חבר הפרלמנט הפרו-איסלאמי, ג'ורג' גאלוויי, על העיר כ"אזור נקי מישראלים".

קלמוס העיד כי במהלך צעדתו ברחוב מרכזי במנצ'סטר, צעדה שארכה כ-25 דקות, הוא לא רק נתקל במבטים חשדניים, אלא גם הותקף פיזית - על ידי עובר אורח שירק לעברו. כמה אנשים העירו לעברו "יהודי", בהם ילד קטן שצעד עם אביו. רוכב אופניים צעיר עצר לידו, והטיח בפניו: "אתה יהודי".

צפו בסרטון:

לדברי קלמוס, המצב בברדפורד היה "מביש בהרבה". "רק 13 דקות חלפו לפני שהחל לעקוב אחריי גבר, שצילם אותי שוב ושוב. הוא עקב אחריי ברגל למשך חמש דקות ו-30 שניות". קלמוס העיד כי גם בברדפורד הופנו לעבריו גידופים אנטישמיים, כולל מצד עובר אורח שצעק עליו "חלאה יהודית". שלושה צעירים שצעקו לו מרחוק: "יהודי, יהודי, יהודי, תברחו".

העיתונאי הבריטי סיפר כי רבים מתושבי העיר התעלמו מההערות האנטישמיות שהופנו לעברו. "כשמישהו ירק לי על הגב, אף אחד לא טרח להתערב", כתב. עם זאת, הוא העיד על נקודת אור במסעו: כאשר נכנס לבית קפה בברדפורד, הבחין באדם בלבוש מוסלמי מסורתי, עוטה זקן עבות. "הוא הביט בי בעיניו הגדולות, הרים את ידו ואמר Shalom, Shalom".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יריקות ברומא/מערכת וואלה!, צילום מסך

פחות מחודש אחרי הפיגוע בבית הכנסת בקופנהגן, ה"דיילי מייל" חזר על הניסוי גם בעיר הדנית. שליח העיתון, הבמאי הדני-פלסטיני עומאר שרגאווי, חבש כיפה שחורה לראשו, ויצא לסיור מפרברי העיר למרכזה. הסיור החל בשכונת מיולנפארקן, הפרבר שבו גדל המחבל עומאר עבד אל-חמיד אל-חוסיין, והמשיך למרכז העיר ולרובע המסחרי שלה. לדברי שרגאווי, התגובות היו מעודדות: אדם יהודי הציע להתלוות אליו בצעדתו "מטעמי ביטחון", ואישה זרה שנתקלה בו ביקשה לחבקו. רק אדם אחד גידף אותו, אך הוא כלל לא שמע את הקללה הגסה שהופנתה אליו, והבחין בה רק בשעת עריכת הסרטון.

שליחים נוספים שיצאו לבדוק את תגובות הציבור בברלין ובשטוקהולם העידו כי לא נתקלו בתגובות אנטישמיות. ברומא, שליח העיתון שסייר באתרים תיירותיים ביום שבת, סיפר כי יהודים רבים מברכים זה את זה בקול רם, ואינם חוששים מתגובות הציבור הלא-יהודי. עם זאת, הוא סיפר כי במהלך צעדה בעיר, שארכה 12 שעות, הוא הבחין באוהדי כדורגל של קבוצת לאציו, המזוהים עם התנועה הפשיסטית. אחד מהם, שהבחין בו, "החווה תנועה מגונה וירק מעבר לכתף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיבוק בקופנהגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully