וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרילאנסר, על שוטף פלוס שיתוף כבר שמעת?

2.4.2015 / 16:05

בעוד גופי התקשורת נאבקים בשינויי המודלים הכלכליים, "חורים ברשת" מציע מודל תגמול חדשני לכותבים עצמאיים: שותפות של הכותב ברווחי הכתבה, שעולים ככל שהיא הופכת ליותר ויראלית ונהנית מיותר כניסות. תפסנו את הוגה הרעיון גל מור לשיחה

גל מור. צילום גולשים,
גל מור/צילום גולשים

אנשי "חורים ברשת", גל מור ויסמין לוי, חותמים בימים אלה פיילוט ייחודי בן שלושה חודשים באתרם "חורים ברשת" שבבסיסו תגמול לכותבים על פי ביצועים. הרעיון פשוט: במקום שהאתר יקנה את הכתבה מהכותב וכאן יסתיימו יחסיהם, שני הצדדים הופכים לשותפים והכתב מקבל תשלום כל עוד יש כניסות לכתבה ועל פי מספרן, ושני הצדדים משקיעים בקידום שלה ברשתות חברתיות.

"בתור אתר שצמח מבלוג ,תמיד האמנו ב'חורים ברשת 'שכלי תקשורת היום חייבים להשתכלל" אומר גל מור, המייסד והעורך הראשי של האתר. "עיתונאות יזמית מבוססת תמריצים היא בעינינו המודל הנכון לעת הנוכחית. במודל החדש אנחנו מספקים במה וקידום לכותבים עצמאיים, בכפוף למערכת שמבטיחה כי הקהל ימשיך לקבל כתבות שהוא מצפה לקרוא".

בדקתם איך זה עובד עד כה באתרים אחרים?

"תלוי איפה כמובן, אבל בגדול זה עובד מצוין. יש כמה מודלים שונים לאתרים שונים אגב, אנחנו פיתחנו מודל ייחודי לישראל".

אז איך זה עובד? אני ככותב שולח לכם אייטם ומקבל כסף ביחס ישיר לכמות השיתופים?

"אתה ככתב לא שולח אייטם אלא שולח הצעה לנושא. הגענו למסקנה שאתרים הציעו תוכן גולשים בעבר נכשלו בגלל היעדר קו עריכתי, כך שזה נשאר אצלנו במערכת. הכתבים הקהילתיים חופשיים להציע כתבות באילו נושאים שנראה להם, בעיקר חדשותיים, ואז ברגע שהוערכים מאשרים הם מתחילים בכתיבה כאשר המערכת נותנת להם את כל מה שהם צריכים - גישה מהבית למערכת האתר, לארכיון התמונות, וכמובן שירותי עריכה וקידום. האינטרס שלנו לקדם את הכתבות כדי שיצליחו".

הכתבים בכל מקרה תלויים בכם, לא? בכמה אתם מקדמים את האייטם באתר או בפלטפורמות הרשתות החברתיות שלכם

"לא. אנחנו מתבססים על הפצה ברשתות חברתיות. נניח, אם הנושא של הכתבה הוא שני פצועים בתאונת דרכים בכביש החוף - זה אני לא אקדם כי זה הארד ניוז, ידיעה מבעסת שאנשים לא יעשו לה לייק. אנחנו מחפשים משהו שאנשים יאהבו וישתפו, שיעורר השראה, שהוא לא מתחרה בחדשות שעושים אתרי החדשות כי זו לא המטרה. זה יכול להיות פרויקט צילום, יכול להיות משהו שההתחיל כפוסט ואנשים אהבו, כל מיני דברים שחמים עכשיו - אלא נושאים ראויים כי הם יותר קהילתיים ואנחנו רוצים שיכתבו עליהם. אנחנו מסתכלים על זה מזווית של האם זה יצליח או לא במובנים של מעורבות גולשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האינטרס שלנו לקדם את הכתבות כדי שיצליחו". רשתות חברתיות/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז למעשה תפקיד הכתב, או איש התוכן, מתרחב. הוא לא רק אחראי על יצירת התוכן אלא גם על השיווק שלו. לא מספיק להיות כתב, צריך להיות גם איש שיווק?

"נכון, אתה מכיר את המצב הנוכחי בשוק בו פרילאנסרים לא מקבלים כסף בכלל על עבודה או מקבלים גרושים. שמענו על מקומות שמקשים מהם לכתוב בחינם או בחמישים ש"ח. אנחנו אומרים לכתב 'אנחנו רוצים שתהיה שותף שלנו, תהיה חלק מהמערכת. אם אנחנו נצליח אז גם אתה תצליח' ואני לא רוצה להגביל אותו. יש מה שהאתר יכול להרוויח מהכתבה ואנחנו פותחים את זה למצב הבו הכתב יהיה שותף לאורך כל חיי האייטם. כלומר, אם מישהו כתב ידיעה לפני שנתיים והכתבה הזו ממשיכה להיות מופצת, אז כל עוד הכתב בהסכם איתנו - מבחינתו שיהנה ממה שזה מכניס לו לאורך זמן. אתה בעצם שותף לחיי הכתבה לאורך כל החיים שלך".

ויש תשלום מינימום? או שזה תלוי האם הכתבה תצלח את הרשת או לא?

"אנחנו מסתכלים על זה כמכלול, ולא ככתבה בודדת. אני לא חושב שזה מתאים למי שרוצה לעשות כתבה אחת, אבל זה כן מתאים למי שרוצה לכתוב לפחות ארבע שלוש כתבות בשבוע. רובן הן גם ככה טקסטים קצרים המתאימים לרשתות חברתיות, וכל עוד הוא כותב יותר יש סיכוי שהכתבה תצליח יותר. יכול להיות שהוא יכתוב עשרים כתבות שיכניסו 5,000 אנשים אבל אז יכתוב כתבה אחת שתכניס מאה אלף אנשים".

בוא נדבר עוד על מספרים. בהתחשב בכך שזה רק התחיל - מה בנתיים הרווח הגבוה ביותר שכותב הצליח לעשות מכתבה?

"אנחנו באמת רק בהתחלה, אבל אנחנו בשלב שבו אחד הכותבים מגרד את המאה אלף צפיות, שזה אלף ש"ח מכתבה אחת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אינדיקציה טובה שעלינו על משהו רלבנטי ". יסמין לוי./מערכת וואלה!, צילום מסך

יסמין לוי: התוכנית מתאימה לעידן בו הרשת מוצפת בסיפורים טובים"

מנהלת קהילת הכותבים של "חורים ברשת" היא עיתונאית ידיעות אחרונות לשעבר יסמין לוי, המשמשת כסמנכ"לית הקריאייטיב של האתר. "התוכנית החדשה מתאימה לעידן בו הרשת הדינמית מוצפת בסיפורים טובים בכל רגע נתון, אומרת לוי. "בתוכנית הזו אנחנו שואפים להביא עוד קולות חדשים ומגוונים אותם נוכל לטפח ולקדם אשר יצטרפו ליוצרות התוכן המוכשרות שכבר גייסנו ונהנות מקידום וחשיפה גדולה אצלנו. מדובר בתהליך בו אנחנו מעורבים ביחס לתכנים שלהן ומלווים אותן לכל אורך הדרך ולא רק בשלב הכתיבה. אנחנו גאים לראות איך התוכנית מצליחה עד כה וזו אינדיקציה טובה שעלינו על משהו רלבנטי לשני הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully