וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרה: היקפים

10.6.2015 / 18:05

"ידיעות אחרונות" הצהיר שמעתה איש מהמצולמים לעיתון לא יעבור הצרת היקפים. אבל האם צלמי האופנה יצליחו לעמוד בהתחייבות, מדוע המגזינים בקבוצה בהם "לאשה" ובלייזר" לא מיהרו להצטרף, ולמה פותחת את הקמפיין קרן פלס לא לפני שהשילה 30 ק"ג ממשקלה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך להתחיל מאיפשהו וזה בהחלט הכיוון הנכון". ידיעות אחרונות/מערכת וואלה!, צילום מסך
"קרס פלס בשער זו לא חכמה גדולה, ברור שהיא תצטלם אחרי שהיא עשתה דיאטת רצח והורידה 30 ק"ג וברור שריטשו אותה בפוטושופ והפכו אותה לחלקה כמו פורצלן"

בצעד יוצא דופן ואמיץ במידה לא מבוטלת הכריז היום "ידיעות אחרונות" שמעתה לא יחטבו את גופן של דוגמניות וידועניות שיצטלמו לעיתון. תחת הכותרת "בריא זה יפה", הבהיר העיתון בשער האחורי: "כיום אין כמעט צילום אופנה שלא עובר עיבוד ממוחשב כדי לגרום למצולמות להיראות רזה יותר באופן קיצוני. נערות שנחשפות לצילומים משתכנעות שגוף דקיק זה מודל היופי הרצוי היחיד ומשם הדרך להפרעת אכילה קצרה".

בהמשך מסבירים ומתחייבים בעיתון שמעתה כל צילומי האופנה והסלבס בעיתון יתפרסמו ללא פוטושופ להצרת היקפים, יחד עם זאת, ימשיכו לרטש, "לנקות" פנים ולהשתמש בתוכנת פוטושופ בכל מה שלא נוגע למידות הגוף של המצולמים. ב"ידיעות אחרונות" אף הרחיקו לכת והתחייבו לכך שגם דוגמניות רזות בצורה קיצונית לא ישתתפו בהפקות האופנה.

כרוח גבית להכרזה, מוסף "זמנים מודרניים" הקדיש את כל הגיליון לנושא, ואף קיבל את התייחסותן של נשים מפורסמות בהן השרה לשוויון מגדרי ולשוויון מיעוטים גילה גמליאל, כתב האופנה הטרי של העיתון סהר שלו סיפק הצצה על הפוטושופ שחוגג רבע מאה והשפעתו על דימוי האישה המערבית ודנה ספקטור תרמה את הגיגיה. גם קרן פלס, בעלת טור ב"7 ימים", תרמה את חלקה לתמונת השער "ללא פוטושופ" ולראיון בו דיברה על הביטחון העצמי ועל דימוי הגוף שלה.

"העיתון היה חייב להתחיל מאימג' לא קיצוני מדי"

"קרס פלס בשער זו לא חכמה גדולה, ברור שהיא תצטלם אחרי שהיא עשתה דיאטת רצח והורידה 30 ק"ג וברור שריטשו אותה בפוטושופ והפכו אותה לחלקה כמו פורצלן. זו קצת צביעות. הרי המטרה היא לומר: זו קרן פלס וככה היא נראית", אומר גורם בתעשיית האופנה.

עורכת בכירה בקבוצת ידיעות אחרונות, מסבירה לוואלה ברנז'ה את השיקול: "העיתון היה חייב להתחיל מאימג' לא קיצוני מדי: "צריך להתחיל מאיפשהו וזה בהחלט הכיוון הנכון, ידיעות אחרונות עם מה שהוא מייצג והגודל שלו עשה משהו שאולי יעצור את הטירוף. אל המערכת לא פעם היינו מקבלים צילומי אופנה ותמונות מתצוגות אופנה ותמיד השתדלתי לבחור נשים לא במכנסונים קצרים שיראו כמה הן שדופות, אלא מכוסות. היו גם מקרים ששקלנו פוטושופ הפוך – להוסיף לדוגמניות קצת משקל, אבל זה אסור מבחינה חוקית. השאלה איך זה יעבוד במבחן המציאות, הרי יש הרבה תמונות יח"צ חיצוניות שמגיעות לעיתון ואין שליטה למה הצלם עשה לפני שהעביר את התמונה. האם הצלמים יעמדו בהתחייבות?".

"ממילא הדוגמניות שמצטלמות הן רזות"

כדי להקפיד שהתמונות שיתפרסמו מעתה ב"ידיעות אחרונות" לא יעברו על כלל הצרת ההיקפים, כינס עורך העיתון רון ירון, את הצלמים שעובדים בקביעות עם העיתון

כדי להקפיד שהתמונות שיתפרסמו מעתה ב"ידיעות אחרונות" לא יעברו על כלל הצרת ההיקפים, כינס עורך העיתון רון ירון, את הצלמים שעובדים בקביעות עם העיתון. הפגישה נערכה לפני כשבועיים, ולקחו בה חלק צלמי עצמאים, בעיקר מתחום האופנה שעובדים בקביעות עם העיתון, בהם רמי זינגר, דביר כחלון, עדי אורני, איתן טל, תמר קרוואן, אוהד רומנו ועידו לביא. רון הציג בפני הצלמים את המדיניות החדשה, וביקש מהם להתחייב שלא יעברו על הכלל החדש. הוא הוסיף באותה פגישה כי במקרים שבהם המצולם או המצולמת מסרבים להעביר את התמונה ללא טיפול בפוטושופ, יש לצלם אותם מזווית אחרת, לעבור לקלוז אפ ובמקרים קיצוניים אף לוותר לחלוטין על הצילום.

"הסבירו לנו שאפשר לרטש, אבל לא לעשות שימוש בהצרת היקפים, נראה לי שזה לא יהיה כזה דרמטי, כי לא מדובר בעיתון 'לאישה' או בעיתון אופנה, ובסך הכל אין בעיה להראות ב'ידיעות אחרונות' את האנשים והנשים כמו שהן וממילא הדוגמניות שמצטלמות הן רזות", אומר צלם האופנה עידו לביא. "אמרתי לצלמים: 'בואו נודה, ידינו הייתה קלה על ההדק, כל אחת שצילמנו מיד סידרנו לה מימדי ברבי, גלית גוטמן או בר רפאלי. תעשייה שלמה מכירה בזה ולוקחת בזה חלק, צלמים, משרדי פרסום וגם הטאלנטים עצמם שמתקשרים ומבקשים אחרי הצילום: 'אבל תסדר אותי, נכון?', הרי מזה הכל מתחיל".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
רון ירון. אביגיל עוזי,
כינס את הצלמים שעובדים בקביעות עם העיתון. רון ירון/אביגיל עוזי

ענת לב אדלר: "העמדה שלי הייתה גורפת"

עורכת לאישה: "גם אנחנו מאמינים שיופי נשי מגיע בכל המידות, ורק לפני שלושה חודשים ציפי לבני כיכבה ללא פוטושופ על שער שלנו, שזכה לתהודה רבה"

מי שסייעה לירון להוביל את המהלך היא עורכת "זמנים מודרנים" כרמל קרמן, בתמיכת עורכות נוספות, בהן ענת לב אדלר, עורכת הלייף סטייל במוסף "24 שעות". "העמדה שלי הייתה גורפת בעד איסור להצרת היקפים. זה אמנם הופך לנו את החיים קשים ודורש מאיתנו העורכים והכתבים היערכות נוספת, אבל זה פרמטר מאוד שחשוב שכולנו נעמוד בו. זה לא רק שינוי תפיסה ואג'נדה, אלא נושא שהוא בנפשנו, היום כולנו, כל העורכים ועורכי המשנה, בגילאים שיש לנו ילדים וחלקם כבר מתבגרים והנושא הזה הוא מביתנו, זה באמת הילדים שלנו וזאת מלחמה בתודעה, כמו שלמדנו לא לקטוף פרחים ולחסוך במים". לב אדלר מוסיפה שהיא בטוחה שהאמון בין הצלמים לעיתון יישמר, ואיש מבין הצלמים או יחסי הציבור לא יעביר תמונות בניגוד להנחיות החדשות: "אלו יחסים שלא נרקמו אתמול, אלו יחסים יציבים, חזקים שמבוססים על אמון".

ההצהרה על ההצרה תקפה, לפחות בשלב זה, רק לעיתון "ידיעות אחרונות". מגזינים השייכים לקבוצת "ידיעות אחרונות", בהם "לאשה" ו"בלייזר", שנוהגים לפרסם תמונות של דוגמניות מצודדות במיוחד, אינם מחויבים לחוקי הפוטושופ החדשים ולא בטוח שימהרו לאמץ אותם. ב"לאשה" בחרו שלא להרחיב בנושא, והסתפקו בתגובת עורכת העיתון קרינה שטוטלנד, שמסרה: "זו יוזמה חשובה ומבורכת. גם אנחנו ב'לאשה' מאמינים שיופי נשי מגיע בכל המידות, ורק לפני שלושה חודשים ציפי לבני כיכבה ללא פוטושופ על שער שלנו, שזכה לתהודה רבה".

עדי עוז עדיף. למגזין "את", אביב חופי
"כל הרעיון של מגזיני אופנה ולייף סטייל הוא לייפות קצת את המציאות". עדי עוז/אביב חופי, למגזין "את"

עורכת "את": "זו החלטה מעניינת מאוד"

עדי עוז: "אנשים לא מבינים את הכוח המופלא שיש לאנשי הסט בימים אלו: מאפרים, מעצבי שיער, סטיילסטים וצלמים. פעמים רבות די בהם כדי להוציא מצולם בצורה נהדרת, אחרת מאיך שהוא נראה ביומיום"

לפני כשנתיים נכנס לתוקפו חוק הפוטושופ, לפיו דוגמנים ודוגמניות בתת משקל לא ישולבו בפרסומות, ובכל פעם שיעשה שימוש בפוטושופ הדבר יצוין ליד התמונה. במובן הזה ישראל הרבה יותר מודעת לנושא, גם ביחס למדינות בעולם. רק לפני שבוע הסעירה הפרסומת של איב סן לורן את הממלכה המאוחדת, לאחר ששילבה דוגמנית במצב של רזון קיצוני. הפרסומת נפסלה על ידי הגוף המפקח על הפרסום בבריטניה.

מי שהסכימה להתייחס בהרחבה לסוגיה היא עורכת מגזין "את", עדי עוז. "זו החלטה מעניינת מאוד, שמרחיבה את השיח בנושא, וטוב שכך", אומרת עוז על הכלל החדש ב"ידיעות אחרונות", ומוסיפה: "לרובינו אין פנים חלקות באופן מושלם, כולנו קמים לפעמים בבוקר עם חצ'קונים, עם אדמומיות בפנים או עם שיער שלא מסתדר. תמונה בעיתון, בטח תמונת שער, מבליטה ומדגישה כל פרט, גם פרטים שבמציאות לא תמיד שמים לב אליהם, לכן הפוטושופ הוא אמצעי טוב שעוזר למרואיינים להראות במיטבם. זו אחריות גדולה מאוד להופיע בעיתון, זו סיטואציה שבה כולם רוצים להראות במיטבם ואין שום סיבה לא לעזור למצולמים להרגיש טוב עם עצמם".

גם את חושבת שאחריות העיתונאים היא למעשה לחנך?

"לדעתי, המפתח פה הוא סוגיית הפרופורציות. כמו כל דבר אחר בחיים, הכל תלוי הקשר והיקף. אני מסכימה שאנחנו חיים בעידן שבו אנחנו מוצפים בדימוי גוף פנטסטסים, ואני מסכימה עם הטענה שההצפה הזו עלולה לגרום לנזקים בתפיסה העצמית של בני נוער, ילדים וילדות. לכן, השימוש בפוטושופ צריך להיות מאוזן, הוא לא צריך לשנות לגמרי את האופן שבו אדם נראה, אבל אם מחליקים קפל שומן פה ושם, זה ממש לא נראה לי נורא אם משתמשים בפוטושופ. שוב, זה תלוי בהקשר, אני לא הייתי עושה פוטושופ בדימויים שמכוונים לבני נוער".

"מאחר ש'ידיעות אחרונות' תופס את עצמו כעיתון לכל המשפחה, יכול להיות שזו החלטה שנכונה לו. אם אני בוחנת את 'את', המגזין שאני עורכת, אני לא 'מעריב לנוער' ואני גם לא 'גו סטייל' שפונה לנערות. קהל היעד שלי הוא נשים בוגרות, שיודעות להבדיל בין הפקת אופנה לבין המציאות. כל הרעיון של מגזיני אופנה ולייף סטייל הוא לייפות קצת את המציאות, לתת לקוראים איזשהו פינוק, כמו להיות בחופשה מענגת בחו"ל - בריחה קלה מהמציאות הים תיכונית המדממת. בגלל שאני לא מזלזלת באינטליגנציה של הקוראות שלי, אני סומכת עליהן שיבדילו בין הפנטזיה שמוצגת בהפקת אופנה לבין החיים עצמם. וגם אז, זה צריך להיות מאוזן והגיוני ולא להציג דימוי גוף מנותק מהמציאות. אגב, אנחנו השתמשנו בפוטושופ גם כדי להרחיב הקפים, במקרים שבהם הדוגמניות נראו לנו רזות מדי".

עוז בטוחה שהכלל שהציבו ב"ידיעות אחרונות" יעמוד במבחן המציאות: "מתוך חוסר ההבנה של מהו צילום עיתונות בימינו, הרבה פעמים אנשים באים בזעקות על כך שנעשה שימוש מוגזם בפוטשופ כשהם רואים דמות מוכרת שפתאום נראית להם יותר יפה בתמונות, גם במקרים שבהם לא נעשה שימוש כזה. אנשים לא מבינים את הכוח המופלא שיש לאנשי הסט בימים אלו: מאפרים, מעצבי שיער, סטיילסטים וצלמים. פעמים רבות די בהם כדי להוציא מצולם בצורה נהדרת, אחרת מאיך שהוא נראה ביומיום. בעיני זו נקודה חשובה מאוד שהציבור לא מודע אליה ויכול להיות שהמהלך הזה של 'ידיעות' יציף את זה לעיני הקוראים, וטוב שכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully