וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא היו חגיגות ביזבוזים ברשות"

25.9.2015 / 9:10

ניר שוויקי, מנכ"ל בפועל של הרשות השנייה שמונה לתפקיד לאחר ששימש כסמנכ"ל כספים, אומר לוואלה ברנז'ה בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקידו: "הזכייניות שממנות את הרשות מנסות לעשות דה-לגיטימציה כדי להפחית את דמי זיכיון"

ניר שוויקי. יח"צ, הרשות השנייה, ענבל מרמרי
"רוצה להישאר בתפקיד". ניר שוויקי/ענבל מרמרי, יח"צ, הרשות השנייה
"רציתי להגן על האנשים, שלא יאבדו את כספם וחששתי מהטעייה. אם לא הנדנודים שלי רשות ני"ע לא הייתה יוצאת בהודעה ואני מרגיש מאוד טוב עם זה"

ברגע שנודע לניר שוויקי, המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שמתנהלת חקירה פלילית נגד קרן ההשקעות קלע, הוא התקשה להתאפק ופנה לרשות ני"ע. בעקבות הפנייה, מתברר, יצאה רשות ני"ע בהודעה חריגה שבה הזהירה את הציבור על רקע קמפיין הפרסום לקרן בטלוויזיה ובאמצעי התקשורת האחרים. "ברגע שהתברר לי שמתנהלת חקירה פלילית לא יכולתי שלא לעשות דבר", מספר שוויקי בראיון לוואלה ברנז'ה. "אני בא מהתחום הפיננסי וברגע שקיבלתי אור ירוק מרשות ני"ע מיד הוצאתי מכתב לזכייניות בטלוויזיה וברדיו שבו אסרתי עליהם להמשיך ולשדר את הפרסומת. ראיתי בזה שליחות ציבורית, רציתי להגן על האנשים, שלא יאבדו את כספם וחששתי מהטעייה. אם לא הנדנודים שלי רשות ני"ע לא הייתה יוצאת בהודעה ואני מרגיש מאוד טוב עם זה".

ההתערבות של שוויקי נעשתה זמן קצר לאחר שביוזמת יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז', הסכימו זכייניות ערוץ 2 – קשת ורשת – שלא לשדר במקביל את תוכניות הריאליטי "הישרדות" ו"אמזונס". זה לא מקרי, גם שוויקי מחזיק בתפיסה שכרגולטור הוא צריך להתערב, לנסות לשנות ולא להסתפק בקנסות וסנקציות. "גם כשמדובר בדברים יותר פשוטים אני לא יכול לעבור על כך לסדר היום", הוא מסביר, "היה ברור לי שאני לא יכול לאשר את הפרסומת לאתר הבגידות של אשלי מדיסון, ואם הייתי מאשר את שידורה הייתי יכול פשוט ללכת הביתה. הרי זה תפקידי, איך אני יכול לאשר פרסומת כזו כשאני יודע שיש הורים שיושבים עם הילדים שלהם וצופים יחד בטלוויזיה?".

המאבק סביב הפרסומת של אשלי מדיסון הגיע לבג"ץ ובסופו של דבר החליטו מפעילי האתר למשוך את העתירה. אבל לא מעט פרסומות אחרות, בהן לסרט "50 גוונים של אפור" שהוצגה ונפסלה במספר גרסאות ולחברות אופנה שונות לא קיבלו את אישרו של שוויקי. "אני מקפיד שיתקנו את הפרסומות או שישובצו בשעות אחרות, אני לא רוצה להביך את הצופים ובטח לא ליצור חווית צפייה שלילית", הוא מסביר.

שישי טייק-אווי. אסף שמע,
קנס של רבע מיליון שקלים. "שישי טייק-אווי"/אסף שמע

"אני לא מיתמם, יש תוכן שיווקי"

"הנושא הזה מטופל באכיפה ואנחנו מטילים קנסות על חברות החדשות בגין קידומי תוכניות במהדורות. אבל במקביל לאכיפה אנחנו פועלים כדי למגר את התופעה הזו"

ההתמודדות עם הפרסומות היא רק חלק, לא לגמרי שולי אבל בוודאי לא המרכזי, במה שנראה לא פעם כמשחק חתול-עכבר בין הרגולטור לגופים המשדרים. שוויקי מכיר מקרוב את הדיאלוג עם הזכייניות. בינואר השנה הוא מונה למנכ"ל בפועל של הרשות השנייה, לאחר שבמשך כ-16 שנים מילא מספר תפקידים ברשות, בהם סמנכ"ל כספים וניהול, תפקיד שאותו מילא במשך כשבע שנים.

כסמנכ"ל כספים הוביל יחד עם המנכ"ל הקודם שי באב"ד קיצוץ של 25 מתוך 100 עובדי הרשות. כמנכ"ל בפועל הוביל לפני כחצי שנה יחד עם מדז'יבוז' קיצוץ של 22% מתקציב הרשות. הקיצוץ נעשה לאחר שהתנועה לחופש המידע חשפה את חגיגות הבזבוזים ברשות השנייה, אבל שוויקי מתעקש שלפרסום אין כל קשר לקיצוץ בתקציב. "אני מסתייג מהאמירה חגיגות, לא היו חגיגות, בטח לא בהשוואה לגופים ציבוריים אחרים. הזכייניות שממנות את הרשות מנסות לעשות דה-לגיטימציה כדי להפחית את דמי זיכיון", הוא אומר, "אני מכיר את המגזר הציבורי היטב ואנחנו לא שונים במאומה מגופים אחרים. בחלק מהמקרים אנחנו אף יעילים הרבה יותר. שי באב"ד ששימש כמנכ"ל הרשות השנייה התחיל עם התהליך של ההתייעלות, היה לו אומץ לבצע תהליך מקיף ודרמטי שבמהלכו פרשו מרצון 25 עובדים. אני התחלתי את הקדנציה שלי בצורך לאייש תפקידי מפתח, כמו למשל, סמנכ"ל רדיו וטלוויזיה, איחדנו את התפקיד לסמנכ"ל תוכן. בנוסף, קלטתי ראש אגף טלוויזיה וראש מחלקת פרסומות. התחום של הטלוויזיה בעקבות הליך הייעול היה ריק. התחלתי את הקדנציה עם עובדת ותיקה אחת. אני יכול לומר שבחודשים האחרונים הצלחנו לקלוט אנשים שמגיעים מהתחום, בעלי הבנה וידע, אנשי מקצוע מהשורה הראשונה והגענו לתמהיל נכון וטוב של דם חדש יחד עם עובדים ותיקים שמכירים את הארגון".

ובחודשים האלו גילית שהגופים המשדרים מנצלים את ההזדמנות ומותחים את הגבול?

"למרות שהיו חסרים בעלי תפקידים ראש מחלקת התוכניות ורד עזרא ואני הקפדנו ועבדנו. לא הרגשתי שהסכר נפרץ. ורד היא עובדת ותיקה וזו הוכחה לשילוב נכון בין אנשי מקצוע חדשים לאנשי מקצוע ותיקים שיכולים להצעיד את הרשות השנייה קדימה, לעבר המשימות שניצבות בפניה".

אילו מהמשימות הן הדחופות והחשובות ביותר?

"הרשות והמועצה עשו עבודה מקיפה בנושא של תוכן שיווקי, אבל זה נושא שמצריך שינויי חקיקה. הנושא הזה הוא אחד המשמעותיים שצריכים לטפל בו, ורואים את זה כשמסתכלים על המסך. היו בעבר לא מעט ועדות שנדרשו לנושא ומושקעים הרבה מאוד משאבים לאסדרתו ואכיפתו. כיום אנחנו עובדים ברשות ובמועצה כדי לקבוע אסדרה, אבל זה לא תלוי רק בנו. הכוונה של הרשות היא להגדיל את השקיפות, לתת גילוי נאות, לקבוע באילו מקומות יש להתיר תוכן שיווקי ובאילו לא".

בינתיים עד שיקבעו הכללים המאפשרים שילוב של תוכן שיווקי זכייניות הרדיו והטלוויזיה ממשיכות לספוג קנסות ולעיתים אף ביטול תוכניות. כך, למשל, תוכנית האולפן הצנועה של רשת "שישי טייק אווי" ספגה קנס של רבע מיליון שקלים בעקבות שילוב פרסום סמוי. במקרה אחר, שאירע בחודשים האחרונים, הורה שוויקי לבטל את המשדר המיוחד שתכנן רדיו תל אביב מהשקת סניף "אורבניקה" של בר רפאלי.

"הרשות עושה כל מה שניתן כדי לבצע אכיפה אפקטיבית", מסביר שוויקי, "אני לא מיתמם, יש תוכן שיווקי והוקמו לא מעט ועדות בעבר להתמודדות עם הנושא. גם אני לא אוהב את מה שאני רואה, אבל אנחנו מודעים לזה. אחרי שנים על גבי שנים שזה קורה וקיים זה הגיע לנקודה שאי אפשר לתת לזה להימשך. אני מכיר את התהליכים ואת הקשיים, אבל אני חייב לומר שבעת הנוכחית יש לרשות השנייה יו"ר אינטליגנטית שמכירה מקרוב את המטריה, מגיעה מהתחום המקצועי של הטלוויזיה והרדיו. מתייחסים אליה בכבוד כי היא מכירה מקרוב את הפן המקצועי ובתקופה שלה יש הזדמנות להסדיר הרבה נושאים, כולל את נושא התוכן השיווקי".

וכולל נושא קידום תוכניות במהדורות החדשות?

"הנושא הזה מטופל באכיפה ואנחנו מטילים קנסות על חברות החדשות בגין קידומי תוכניות במהדורות. אבל במקביל לאכיפה אנחנו פועלים כדי למגר את התופעה הזו. הכללים בנוגע למה מותר ומה אסור מאוד ברורים ואנחנו מגבשים בימים אלו פתרון שיביא סוף לתופעה, מלבד הקנסות והאכיפה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מה שהיה לא יהיה". יונית לוי ותמר איש שלום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נסדיר את נושא אורך מהדורות החדשות"

"יש תכנים יותר טובים, יש תכנים פחות טובים אבל בסך הכל התמהיל די מגוון בפרט אחרי שערוץ 10 עבר מהלך שיצר בידול בינו לבין ערוץ 2 ומעניק לצופים יותר אפשרויות"

בנושא מהדורות החדשות נדרשת הרשות השנייה להתמודד גם עם סוגיית אורכן של המהדורות. כפי שפורסם בוואלה ברנז'ה אל הרשות השנייה הגיעו בחודשים האחרונים עשרות תלונות של צופים על כך שהמהדרות גולשת הרבה מעבר לשעה תשע בערב, לעיתים אף ליותר מ-20 דקות, על רקע התחרות בין המהדורות וכן מסיבות כלכליות. "אחרי החגים ולא חודש או חודשיים אלא מיד אחרי החגים, נסדיר את נושא אורך מהדורות החדשות. זה נמצא בשלבים אחרונים של הטיפול", מודיע שוויקי, "אני יכול לומר בצורה ברורה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה".

אחרי החגים, מתברר, תחל לפעול גם בדיקת רכש המדיה, בעקבות ועדת שחם שקבעה בינואר 2014 כי חברות המדיה יוגבלו לרכישת עד 25% מזמן הפרסום של כל זכיין. "סיימנו לגבש ברשות את מנגנוני הדיווח ובנינו מודל, טכני ומהותי, באמצעות חברה חיצונית כדי שהזכייניות יוכלו לדווח לנו באופן קבוע. מדובר באלמנטים טכניים שיאפשרו את העברת הדיווח ובקרוב נוציא הודעה פורמלית לזכייניות שיש לדווח ולשייך כל פרסומת, אבל חשוב לציין שהבדיקות הן בדיקות שנתיות".

אתה מרוצה ממה שאתה רואה על המסך?

"באתי לתפקיד כדי לשפר ואני מאמין שאפשר עוד לשפר. יש תכנים יותר טובים, יש תכנים פחות טובים אבל בסך הכל התמהיל די מגוון בפרט אחרי שערוץ 10 עבר מהלך שיצר בידול בינו לבין ערוץ 2 ומעניק לצופים יותר אפשרויות, כל אחד וטעמו. יחד עם זאת, אני רוצה להמשיך ולקדם את היצירה הישראלית, את הסוגה העילית. אני חושב שהמקום שלנו זה לדאוג שבתוך התמהיל השידורים לא יפגעו, וחשוב לציין שלרשותנו עומד גם נציב תלונות הציבור שאליו מגיעות פניות שאותן אנחנו בודקים".

המינוי שלך זמני, עד כמה את רוצה להיות מנכ"ל קבוע?

"מאוד רוצה. אני רוצה להמשיך, אני נהנה, מרגיש שאני עושה דברים חשובים. יש לי את הידע והכישורים ואני מכיר היטב את התחום ויחד עם היו"ר שמביאה יכולות ניהוליות גבוהות וידע, השילוב הוא מאוד טוב ואנחנו יכולים להמשיך ולעשות דברים טובים".

לא דיברת על זה עם ביבי?

"אני לא מדבר עם ביבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully