וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטוני הסנאף: שלב הקוד האתי

14.10.2015 / 14:24

בחדשות 10 גיבשו שורה של כללים להתמודדות עם מבול סרטוני הפיגועים. "להימנע מביטויים כמו 'ניטרול', יש לדבר בשפה ברורה: 'המחבל נורה על ידי כוחות הביטחון ונהרג'", קבעה ההנהלה במייל שנשלח לעובדי החברה והגיע לידי וואלה ברנז'ה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד המחבלים בפיגוע בילאל ראנם. ארמון הנציב, ירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
"כמערכת חדשות אסור לנו להישטף בגל התיעוד הגרפי שמציף את הרשתות החברתיות וחובה עלינו לגלות אחריות ולמנוע התבהמות של המסך"

מבול הסרטונים המתעדים את שורת הפיגועים בימים האחרונים, הוביל לבלבול רב בקרב הצופים והראשונה לזהות את הצורך בגיבוש שורת כללים תחת קוד אתי למצב היא חדשות 10. לידי וואלה ברנז'ה הגיע מייל ששלח היום (רביעי) מנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז אל עורכי החדשות, המפיקים והמגישים, שבו הוא מזהיר: "כמערכת חדשות אסור לנו להישטף בגל התיעוד הגרפי שמציף את הרשתות החברתיות וחובה עלינו לגלות אחריות ולמנוע התבהמות של המסך".

הסדרת הכללים, מתברר, הגיעה בעקבות מספר ישיבות והתייעצויות בשאלה כיצד להתמודד עם סרטוני הפיגועים שמציפים את מהדורות החדשות ואת הרשתות החברתיות.

בחדשות 10, יש לציין, נמנעו מלקבל החלטה גורפת לפיה לא ישודרו הסרטונים שמתעדים את הפיגועים ובעיקר את הדקות המתעדות את לכידתם או הריגתם של המפגעים. יחד עם זאת, בעניין זה, מבהיר יוכפז לעורכים בחדשות 10: "מבקש להימנע מביטויים כמו 'ניטרול', יש לדבר בשפה ברורה: 'המחבל נורה על ידי כוחות הביטחון ונהרג', 'המחבל נורה ברגלו, וכוחות הביטחון הצליחו להשתלט עליו' וכו'".

מלבד הסוגיה הטרמינולוגית, קובע יוכפז כי יש לשדר סרטון רק אם הוא בעל ערך עיתונאי ורק לאחר שהעיתונאי והעורך צפו בו קודם לשידורו. כמו כן, נקבע כי חובה לשדר את הסרטון בהקשרו המדויק ותוך השמעת דברי הסבר על ידי הכתב או המגיש.

כללים נוספים שחלים על אנשי חדשות 10 קובעים כי אין להשתמש בסרטונים רגישים ברצף כ'לופ טלוויזיוני' וכי יש לוודא שלא הופרו זכויות שידור של מצלמי הסרטונים.

"נשמור בהקפדה יתרה על כבודם של קורבנות הפיגועים – לא נראה תקריבים של מעשי רצח או פציעה חמורים", קובע אחד מכללי השידור שגובשו, שאליו מתווספים שני כללים חדשים: לא ישודרו תמונות של גופות בשטח ולא ישודר רגע ההתמוטטות של המחבל כתוצאה מירי ההשתלטות.

"מובן שיהיו סרטונים שיש לשדר, בשל חשיבותם העיתונאית, למרות שהם אינם עומדים בכל הכללים שלעיל. במקרים כאלה, ובכל מקרה של התלבטות – נא להתייעץ מראש לפני השידור", מסכם יוכפז בפנייתו לעובדי החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully