וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש יכריע האם לחשוף מקבלי אישורי הכניסה לכנסת

26.10.2015 / 12:01

לאחר שנשלל ממנו אישור הכניסה לכנסת עתר העיתונאי תומר אביטל יחד עם התנועה לחופש המידע למחוזי בירושלים, בדרישה לקבל את רשימת מקבלי אישורי הכניסה למשכן שלא פעם יכולים להשפיע מקרוב על החלטות חברי הכנסת

משכן הכנסת. שרון בוקוב
"יכולת מוגברת להשפיע על החלטות". הכנסת/שרון בוקוב
את הרשימה מבקשים העותרים לקבל על מנת לבדוק מי הם בעלי אישור הכניסה שיוכלים להיכנס לכנסת ולהשפיע על מקבלי ההחלטות

התנועה לחופש המידע והעיתונאי העצמאי תומר אביטל עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה לקבל את רשימת מקבלי אישורי הכניסה למשכן, אישורי כניסה עם רכב וגופים מהם נשללו אישורי כניסה קבועים.

העתירה המנהלית הוגשה על ידי היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע עו"ד רחלי אדרי, לאחר שבחודש אוגוסט האחרון, נשלל אישור הכניסה למשכן מאביטל, הכותב את הבלוג "100 ימים של שקיפות".

העותרים טוענים כי נאלצו לפנות לבית המשפט לאחר שכל בקשותיהם לקבל את המידע מהכנסת נתקלו בסירוב בנימוק של חשש לפגיעה בביטחון. אולם לטענת העותרים לא קיבלו כל הסבר מה הוא אותו חשש ביטחוני ומדוע לא ניתן למסור את המידע.

"מצב דברים זה מעלה חשש שהסירוב הגורף שניתן למסירת כל המידע ניתן כלאחר יד ובלא שנערכה בחינה מהותית של זכות הציבור למידע הקונקרטי אל מול טענת הפגיעה האפשרית באינטרסים מוגנים ותוך בחינת הנושא תוך שימת לב לעבודה המהותית שמידע זה נמסר בעבר".

בהמשך טוענים העותרים כי דובר הכנסת יותם יקיר שבסמכותו להחליט למי להעניק אישור כניסה וממי לשלול אותו משמש גם כממונה על חוק חופש המידע וקיים חשש לניגוד עניינים. בתוך כך מבקשים העותרים לבחון את החלטותיו בנוגע למתן היתרי כניסה.

את הרשימה מבקשים העותרים לקבל על מנת לבדוק מי הם בעלי אישור הכניסה שיוכלים להיכנס לכנסת ולהשפיע על מקבלי ההחלטות. "באופן ספציפי בקשת מידע זאת עניינה בשיקול דעת חברי הכנסת והכנסת כגוף ממשלי בנוגע לקהל שזוכה לקבל גישה חופשית וישירה לכנסת, הטבה אשר מאפשרת לבאי אותה קבוצה נבחרת להיפגש באופן חופשי עם חברי הכנסת ללא הגבלה ובכך נותנת להם יכולת מוגברת להשפיע על החלטות חברי כנסת והוועדות", כך נטען בעתירה.

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד עינת הורביץ, מסרה בעקבות הגשת העתירה: "חוסנה של הדמוקרטיה נמדד לא רק בחוקים שיוצאים מן הכנסת אלא גם בהוגנות וחוקיות התנהלות חברי הכנסת כנציגי ציבור והכנסת כרשות ציבורית. למרבה הצער בחרה הכנסת במסלול של הסתרה והתחמקות ממסירת מידע ציבורי מן המעלה הראשונה, צעד מקומם במיוחד לאור העובדה שמידע זה נמסר לתנועה לחופש המידע בעבר. אם במבחן הפשוט של חשיפת זהות מקבלי טובת ההנאה של כניסה חופשית לכנסת וממי נשללה טובת ההנאה כשלה הכנסת, אפשר רק לדמיין איזה טובות הנאה אחרות ניתנות במסתרים למקורבים שהשיגו את הגישה החופשית לחברי הכנסת ולוועדות".

דובר הכנסת מסר בתגובה: "הכנסת תבחן את העתירה ותשיב לדברים כמקובל בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully