וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש פיגועים - אין ערבים

20.11.2015 / 10:37

אם חשבתם שעל המסך שלכם הופיעו השבוע רק ניצן הורוביץ ודני איילון, חשבתם נכון: בבדיקה שערכה עמותת "סיכוי" על סיקור אירועי הטרור בפריז בערוצים 1, 2 ו-10, התקבלה רשימה של 23 מומחים בלבד שהופיעו באולפנים. נחשו כמה מהם ערבים או נשים?

סיקור אירועי הטרור בפריז. פרויקט התקשורת של עמותת סיכוי,
ושוב אתכם. הפנים והמספרים/פרויקט התקשורת של עמותת סיכוי
על פי בדיקת יפעת את המשדרים המיוחדים של חברות החדשות במהלך 48 השעות לאחר מתקפת הטרור, כל אחד מהפרשנים השתתף ביותר מ-4 אייטמים בתוך 48 שעות

בסוף השבוע שעבר, בעקבות מתקפת הטרור בפריז, עברו הערוצים 2, 10 ו-1 לדיווחים שוטפים, פרשנויות וניתוחים. את הגל הפתוח החזיקו במידה לא מבוטלת המומחים שדילגו בין האולפנים והסבירו לצופים מהו ארגון דאע"ש, דיברו על האסלאם הרדיקלי וסקרו את המלחמה בסוריה ובכלל את השינויים בעולם הערבי. אלא שאף אחד מהפרשנים לא היה ממוצא ערבי. התחקירנים כך עולה מבדיקה מיוחדת שערכה עמותת "סיכוי" עבור וואלה ברנז'ה, העדיפו להסתפק באותם פנים וקולות, ובאופן עיוור עד כדי מבוכה.

עמותת "סיכוי" לקידום שווין בין יהודים וערבים בשיתוף חברת יפעת מחקרי מדיה, בדקה את הרכב המשתתפים במשדרים המיוחדים של חברות החדשות במהלך 48 השעות לאחר מתקפת הטרור בפריז. הנתונים שלא כללו את המגשים והכתבים שרובם המכריע אף הוא גברים יהודיים, מצביעים על תמונה מאוד ברורה: אפס מומחים ערביים ורק שתי נשים יהודיות.

עוד עולה מהבדיקה, לאחר סינון של כל הדוברים והמרואיינים שהופיעו במהדורות חדשות, באולפנים מיוחדים ובתוכניות אקטואליה, כי בערוצים 2, 10 ו-1 התקבלה רשימה של 23 מומחים, מהם שתי נשים בלבד. מומחים או מומחיות ערביות לא נמצאו, למרות הנושאים שעמדו במרכז המשדרים.

מי כן הופיע באולפנים? שיאני זמן המסך באולפנים המיוחדים היו בעיקר המזרחנים פרופ' אייל זיסר ופרופ' עוזי רבי, הדיפלומטים לשעבר דני אילון ויוסי גל, מומחי צרפת דני בן סימון וניצן הורוביץ ואיש השב"כ לשעבר ליאור אקרמן. על פי בדיקת יפעת כל אחד מהפרשנים השתתף ביותר מ-4 אייטמים בתוך 48 שעות. כאמור, רק שתי מומחיות הגיעו לאולפנים - הדיפלומטית עליזה בן נון וחוקרת הטרור ענת הוכברג.

הבדיקה שערכה עמותת סיכוי היא חלק מפרויקט רחב יותר המתמקד בייצוג וסיקור שוויוני של האזרחים הערבים בתקשורת בעברית. בעמותה מציינים כי הנתונים שנאספו ביוזמת פרויקט ייצוג ערבים בתקשורת יהוו חלק ממחקר ארוך טווח בנושא.

עידן רינג, מנהל הפרויקט והאחראי על הפעילות הציבורית של העמותה מסביר: "בדיקת הסיקור המיוחד בעקבות אירועי הטרור בפריז, חושפת רק מעט מההדרה הקבועה של מומחים ודוברים ערבים ממרבית תוכניות האקטואליה בתקשורת הישראלית בעברית. על אף שמדובר בנושאים בהם ניתן למצוא מומחים ערבים רבים מקרב מכוני מחקר אקדמאים וארגונים שונים, מערכות האקטואליה הולכות באופן אוטומטי לדוברים הקבועים והמוכרים ומספקות תמונה חד ממדית לציבור הרחב".

רינג מוסיף כי "נדיר מאוד למצוא בתקשורת כיום דוברים ומומחים ערבים בעמדת פרשנות וניתוח ברת סמכא ועל פי רוב הם מוצגים בהקשרים שליליים או קורבניים. הצגה מגמתית וקבועה זו משפיעה לרעה על עמדות הציבור היהודי הרחב כלפי המיעוט הערבי ויש לכך השלכות על היכולת של הציבור היהודי לראות בעמדות של האזרחים הערבים חלק לגיטימי וחשוב בשיח הציבורי הכללי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully