וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות השידור: הוכרז סכסוך עבודה בעקבות ההנחיות החדשות

6.12.2015 / 11:39

כפי שפורסם בוואלה ברנז'ה, עורכים, מגישים ועיתונאים בכירים יידרשו להחתים שעון נוכחות. ההנחיות עוררו סערה ולצד ההכרזה על סכסוך עבודה הודיעו עיתונאים שיתפטרו מתפקידם. אורן נהרי: "הודעתי שאם ההנחיות הללו לא ישונו אני עוזב ומיד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי מהמנכ"לים ינצח: אלקבץ או בר ציון?/מערכת וואלה!, צילום מסך
אורן נהרי: "ההנהלה לא מבינה מה זה כשאתמול ארבע דקות לפני חצות, אני צריך להתעדכן ולעלות לשידור כדי לדווח על פיגוע בלונדון. האם אז אני צריך לרוץ למערכת ולהחתים כרטיס? מה זו הטיפשות הזו?"

אגודת העיתונאים בירושלים הכריזה הבוקר (ראשון) על סכסוך עבודה בעקבות שינוי נהלי העבודה ברשות השידור וההנחיה לפיה החל מ-20 בדצמבר עורכים, מפיקים ועיתונאים יידרשו להחתים שעון נוכחות. במקביל הודיעו עיתונאים ברשות השידור כי אם ההנהלה לא תחזור בה מהדרישה יתפטרו מתפקידם.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה ברנז'ה, ביום חמישי הודיעה רונית בראון-קניס המשנה למנכ"ל רשות השידור ברי בר ציון,
כי הוחלט לשנות את נהלי העבודה וכי במסגרת הנהלים החדשים העיתונאים, בהם מגישים בכירים, יידרשו לעמוד במכסה של חמישה ימים בשבוע בהיקף של 42.5 שעות שבועיות.

העיתונאים שנדרשים לחתום על שעון נוכחות הם בין היתר יעקב אחימאיר, גאולה אבן, אמיר אבגי, מירב מילר, תמר אלמוג, עודד גרנות, אמיר בר שלום, אורן נהרי ומגישת התחזית שרון וכסלר. הנהלים החדשים כוללים גם את כרמלה מנשה, קרן נויבך, אריה גולן, אסתי פרז, עדי מאירי ומירית הושמנד מרשת ב' ומנהל חטיבת החדשות יורם כהן, עורך יומן אורי לוי ועורך מבט אבי מוסקל.

הדברים עוררו סערה בקרב עיתונאי רשות השידור. יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים חיקה גינוסר, שמיהר לשלוח מכתב תגובה לבראון-קניס כבר ביום שישי, טען כי מדובר בהפרה בוטה של תנאי העבודה, והבוקר הכריז על סכסוך עבודה. גינוסר טוען כי הנחיות החדשות מצביעות על "יחס פוגעני ומזלזל בעיתונאי רשות השידור", והוסיף כי ההכרזה על הסכסוך היא צעד ראשון לקראת המשך הצעדים האירגוניים.

"עיתונאים אינם פקידים"

ריאד עלי: "מי שדורש ממני לנסוע כל יום מכפר מג'אר בגליל עד לירושלים כדי לחתום לא מבין מה סוג העבודה שלי. תפקידי לספק כתבות. אני יכל לתחקר אותן במאדים. לצלם בפלוטו. לערוך על הירח ולשולח את הכתבה באינטרנט. עדיין אני עובד ומייצר. כך אני עושה זאת 16 שנים"

בעקבות ההחלטה, עיתונאים רבים הודיעו כי לא יהיו מוכנים לקבל את התנאים החדשים גם במחיר של התפטרות. עורך חדשות החוץ בערוץ 1, אורן נהרי הודיע בקבוצת הוואטספ של חדשות הערוץ, כי אם יידרש להחתים כרטיס נוכחות יפרוש מתפקידו. "הודעתי שאם ההנחיות הללו לא ישונו אני עוזב ומיד. ההנחיות האלה, שאני מאוד מקווה שלא ייצאו לפועל, הן הזויות ומוכיחות שישנו חוסר הבנה בסיסי בעבודה העיתונאית. חבל מאוד שלא בדקו מה עושים העיתונאים, שלא שוחחו איתם", אומר נהרי לוואלה ברנז'ה, "ההנהלה לא מבינה מה זה כשאתמול ארבע דקות לפני חצות, אני צריך להתעדכן ולעלות לשידור כדי לדווח על פיגוע בלונדון. האם אז אני צריך לרוץ למערכת ולהחתים כרטיס? מה זו הטיפשות הזו? אם הם רוצים שנתחים שעון נוכחות ונמלא מכסה של 42.5 שעות שבועיות, אז נגיע בכל בוקר למערכת ובשלוש בצהריים העט ייפול. אז או שלא נעבוד מעבר למכסה או שישלמו לנו שעות נוספות אי אפשר גם וגם ולאחוז במקל מכל הקצוות".

גם העיתונאי ריאד עלי איים כי יתפטר מתפקידו אם הנהלים ישתנו. עלי כתב בדף הפייסבוק לו לאחר הפרסום בוואלה ברנז'ה כי "אם ההנחיה לחתום כל יום תהפוך לנוהל מחייב אני אתפטר. מי שדורש ממני לנסוע כל יום מכפר מג'אר בגליל עד לירושלים כדי לחתום לא מבין מה סוג העבודה שלי. תפקידי לספק כתבות. אני יכל לתחקר אותן במאדים. לצלם בפלוטו. לערוך על הירח ולשולח את הכתבה באינטרנט. עדיין אני עובד ומייצר. כך אני עושה זאת 16 שנים".

אלא שבמצבה הנוכחי של רשות השידור לא ברור האם ההנהלה החדשה שתפקידה הוא לפרק את הרשות, תנסה או תצליח להשאיר את העיתונאים, גם החיוניים שבהם לצורך הבטחת המשך שידור ציבורי בטרם יוקם התאגיד. לטענת גורמים ברשות, המנכ"ל האחראי על התוכן שמעון אלקבץ זעם לנוכח שינוי התנאים, אלא שהערכה היא כי המנכ"ל האחראי על הפירוק וייעול הרשות, ברי בר ציון לא ימהר להתקפל.

מלבד סכסוך העבודה והאיומים שהשמיעו העיתונאים, פנה הבוקר מיקי קליין, יו"ר ועד עיתונות הפקה בערוץ 1, לבראון-קניס וטען בין היתר "עיתונאים אינם פקידים. ועם כל הכבוד למקצוע הפקידות על הניירת והאדמיניסטרציה שבו, עיתונאים אינם חושבים כמו פקידים ואף אינם עובדים כפקידים. הקדשנו עשרות שנות עבודה מקצועית מחיינו הבוגרים לטובת השידור הציבורי".

"פרשנים, כתבים, תחקירנים, בימאים, עוזרי במאי, צלמים, מפיקים, עורכי תכניות ,עורכי סרטים, צלמים, עובדי תפאורה, וכן מנהלי מדיות מנהלי חטיבות ומנהלי מחלקות בתחומי השידור השונים בטלוויזיה וברדיו – כולנו חברנו לשליחות אחת שאת קולה את יכולה לראות ולשמוע מדי יום: להביא תמונת מציאות כמות שהיא אל הציבור הרחב בישראל", הוסיף קליין, "מי שמכיר את המקצוע שבו בחרנו, יודע כי עבודת העיתונאי מתבצעת מסביב לשעון. בכל שעה יכול להיווצר לוח זמנים דחוף לשידור המחייב איסוף נתונים מהיר והדבר משליך מיידית על כל בעלי התפקידים במקצועות העיתונאיים. לצערנו, מצאנו במכתבך אי הבנה בסיסית של דרכי הפעולה העיתונאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully