וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתבי פלילים: "מפכ"ל המשטרה החדש נחל כישלון הסברתי"

3.1.2016 / 15:47

48 שעות לאירוע המתגלגל, ובשיחות עם וואלה ברנז'ה טוענים כתבי פלילים מכלי התקשורת המובילים: אנחנו מתוסכלים והאזרחים מבולבלים. ובתוך כך, גורמים במשטרה מעלים דרישה להציב דוברים מנוסים מול המצלמה: "הציבור צמא למידע ולדמות סמכותית"

רב ניצב רוני אלשיך ביום מינוי למפכ"ל המשטרה בכותל המערבי, 3 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
"ראש עיריית ת"א אמור להודיע האם אפשר לשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר?" אלשיך/נועם מושקוביץ
גורם במשטרה: "הציבור צמא למידע ולדמות סמכותית, לגורם שיוכל להרגיע אותו, ולכן יש משמעות למפקד שמופיע מול הציבור". בעקבות הופעתה של חמו היה מי שהציע להכין ואולי אף לבחור את הדוברים על פי יכולתם לעמוד מול מצלמות

כלל ה"מפקדים יותר יעשו ופחות ידברו" שהציב מפכ"ל המשטרה הנכנס רב ניצב רוני אלשיך, התרסק בסוף השבוע האחרון. כתבי פלילים וותחים ביקורת על ההסברה או נכון יותר על היעדר ההסברה של הארגון לאחר הירי בתל אביב שהותיר חלל עם לא מעט סימני שאלה ואזרחים מבולבלים ומבוהלים. ובינתיים, טרם הפקת הלקחים, גורמים במשטרה ממליצים: אם המפכ"ל מתעקש להציב את הדוברים בקדמת הבמה, לפחות שיבחר כאלו שיכולים להפגין סמכותיות מול המסך.

לפני כשלושה שבועות, הודיע אלשיך בשיחה עם דוברי מחוזות ויחידות המשטרה שבכוונתו להרחיק את הקצינים והמפקדים מהמצלמות והמיקרופונים. על פי תפיסתו הם אלו שצריכים לעבוד ואילו הדוברים הם אלו שאמורים לעמוד מול התקשורת גם באירועים חריגים. אלא שאירוע הירי שהחל ביום שישי בשעות הצהריים המחיש עד כמה התפיסה התקשורתית החדשה בעייתית.

הפעם, בניגוד לאירועי גל הטרור משלושת החודשים האחרונים, זהות הרוצח לא הייתה ידועה. הוא נמלט מהמקום והציבור נתפס לבהלה. סנ"צ הילה חמו, דוברת מחוז תל אביב, הופיעה בפעם הראשונה באיחור, ורק אחרי השעה 18:00, לאחר שנפתחו אולפני הגל הפתוח בערוצי הטלוויזיה - הופיע מפקד מחוז ירקון תנ"צ יהודה דהן. הופעתו לא חידשה הרבה ולמעשה זו הייתה הפעם השנייה והאחרונה בה נציג המשטרה פנה לציבור, שנאלץ להסתפק בשברי מידע.

"עד עכשיו המשטרה התמודדה עם אירועים נקודתיים ומאוד דומים. הפעם זה היה אירוע חריג, חמו עלתה לאוויר אחרי שכולם כבר הספיקו לדבר, היא התרגשה לא הייתה מספיק סמכותית", אומר גורם במשטרה. "הציבור צמא למידע ולדמות סמכותית, לגורם שיוכל להרגיע אותו, ולכן יש משמעות למפקד שמופיע מול הציבור". בעקבות הופעתה של חמו היה מי שהציע להכין ואולי אף לבחור את הדוברים על פי יכולתם לעמוד מול מצלמות.

ציבור שלם מודר ממידע חשוב

כתב פלילי: "יוחנן דנינו היה סוג של דוגמן שהופיע בכנסים, אירועים ומול המצלמות. הדוברות התרחבה בקדנציה שלו בעשרות תקנים. מי שהגיע במקום דנינו לא רוצה תקשורת, אלא הדממה"

ביום שלמחרת, במשטרה לא מזערו נזקים, ההפך. הדיווחים על ההמתנה ל"ידיעת הזהב" שתביא ללכידת היורה ועל כך שהמשטרה פונה לעזרת הציבור הגדילו את הוואקום - ואליו, כצפוי, נכנסה לא מעט ביקורת כלפי התנהלות המשטרה. נכון ליום ראשון בצהריים, כך על פי גורמים המשטרה, הקצינים חלוקים בדעתם האם להופיע בפני התקשורת או לא, בפרט אחרי שעברו כל כך הרבה שעות יקרות של שתיקה שהתמלאה בביקורת על התנהלות המשטרה. חלקם חשים כי עכשיו זה מאוחר מדי, ומעדיפים להמתין לסיום האירוע.

"אין גורם אחד שמעדכן ומרגיע ומספר מה קורה. הבוקר חצי מהתל אביביים לא שלחו את הילדים לגנים ולבתי הספר, כתבי הפלילים נאלצים להסתפק כל אחד בדוברים שלו ובמקורות שלו", אומר לוואלה ברנז'ה כתב פלילי בחברת חדשות באחד מערוצי הטלוויזיה. "רוח המפקד הגיעה ושינתה את התחום מקצה לקצה", אומר כתב פלילי אחר, "יוחנן דנינו היה סוג של דוגמן שהופיע בכנסים, אירועים ומול המצלמות. הדוברות התרחבה בקדנציה שלו בעשרות תקנים. מי שהגיע במקום דנינו לא רוצה תקשורת, אלא הדממה, ועכשיו במשבר הגדול, באירוע מתגלגל, הוא יוצר תיעדוף לשמועות, במקום דוברות והסברה אנשים מסתפקים בוואטסאפ".

"אפילו בצבא נותנים לקצינים לדבר"

כתב פלילים: "הוא לא יכול לתת לדוברים, מוכשרים ככל שיהיו, לעמוד מול הציבור המבוהל. הוא אמר שיתגבר את הפעילות ברשתות החברתיות אבל גם שם הוא לא מסר הודעות. הציבור מבולבל, הוא חייב מבוגר אחראי שיסביר מה קורה"

בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, איש מהמשטרה אינו מתמודד עם הביקורת המופנית כלפיה בעקבות האירוע. "ה-DNA של אלשיך הוא לפעול במחשכים, הוא לא היה בחלון ראווה אף פעם, ופה דוברות המשטרה הייתה חייבת להעמיד אותו על טעותו", אומר כתב פלילים בעיתון מרכזי. "יש תסכול רב בקרב הכתבים כי נדמה שאת ההתנהלות המפכ"ל הביא מהשב"כ, שם הוא גדל וצמח", הוא ממשיך. "אבל הוא שוכח שבשב"כ אתה מתמודד עם האויב והמשטרה עם האזרח. הוא לא יכול לתת לדוברים, מוכשרים ככל שיהיו לעמוד מול הציבור המבוהל. הוא אמר שיתגבר את הפעילות ברשתות החברתיות אבל גם שם הוא לא מסר הודעות. הציבור מבולבל, הוא חייב קצין, מבוגר אחראי שיסביר מה קורה".

לדבריו, "ניצב סאו הוא קצין מוכר, מנוסה, למה לא לתת לו לצאת לתקשורת? מישהו צריך להסביר לו שהוא השוטר מספר 1 שמחויב קודם כל לאזרח, הוא לא בשב"כ שיכול לנהל חקירה כמו הפיגוע בדומא במשך ארבעה חודשים. ביום שישי כבר בשעות אחר הצהריים אביו של היורה פנה למשטרה, למה לחכות עם השם אחרי שכל הציבור יודע במי מדובר? למה לא לפרסם את השם? אפילו בצבא נותנים לקצינים לדבר, וכאן השתיקה מביאה שמועות, ספקולציות וחוסר אונים. ראש עיריית תל אביב אמור לצאת לציבור ולהודיע לו האם אפשר לשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר? הוא אוטוריטה משטרתית?".

טרם התקבלה תגובת משטרת ישראל לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully