וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בשוק השידורים: שחקנים חדשים יתחרו בערוצים המסחריים

25.1.2016 / 9:38

מסקנות הביניים של ועדת פילבר: הקלה ברגולציה לשחקנים חדשים, תרד המחויבות להשקעה בחדשות גם בערוצים המסחריים. מכה ליוצרים: תופחת ההשקעה להפקות מקור ולקולנוע. אדלסון לא יוכל להקים ערוץ חדשות. וגם: ניתן יהיה לשלב תוכן שיווקי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השוק נפתח 1. נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך
יחד עם זאת, בהמלצות הביניים הוחלט שלא לאשר לבעלים המחזיקים במספר גופי תקשורת להקים ערוץ חדשות בהתאם לחוק הריכוזיות והבעלויות הצולבות

המלצות הביניים של ועדת פילבר: מתן הקלות לשחקנים חדשים, הפחתה ברגולציה ובהשקעה בהפקות מקור ושילוב תוכן שיווקי.

הוועדה שמונתה בספטמבר האחרון, הגישה היום (שני) את המלצות הביניים, לפיהן היא ממליצה כניסתם של שחקנים חדשים לשוק ומבדילה ביניהם לבין גופי השידור. לצורך כך ממליצה הוועדה על הגדרות חדשות לצורך הרגולציה. שחקן בשוק ספקי התוכן על גבי האינטרנט יוגדר כ"ספק טלוויזיה", שיחויב ברגולציה רכה במידה שיציע ארבעה ערוצים ויתפוס 20% מנתח השוק. הרגולציה תכלול חובות סימון וסיווג תכנים, הנגשה לבעלי מוגבלויות, הגנה על ילדים ואיסור תוכן שיווקי לילדים. כמו כן תחול עליו מחויבות השקעה והצגה של הפקות מקור.

עוד המליצה הוועדה כי ספק חדש יוכל לבחור בין מקור מימון הנשען על פרסומות או דמי מנוי. ספק טלוויזיה שיבחר לפרסם יפעל תחת הגבלות הפרסום שיוגדרו. כמו כן תוכן שיווקי יותר לשימוש משולב גם לספק שבחר בדרך מימון של דמי מנוי. יחד עם זאת, בהמלצות הביניים הוחלט שלא לאשר לבעלים המחזיקים במספר גופי תקשורת להקים ערוץ חדשות בהתאם לחוק הריכוזיות והבעלויות הצולבות.

שלדון אדלסון מעיד בבית המשפט – לאס וגאס, נוואדה, 28 באפריל 2015. AP
לא יוכל להקים ערוץ טלוויזיה. אדלסון/AP

ללא קביעת סכום מינימלי להפקת תוכן

בנוגע לערוצים המסחריים ממליצה הוועדה על מעבר מזיכיונות לרישיונות, כולל ערוצים נושאיים וערוצי נישה המשודרים בכבלים ובלוויין. הוועדה ממליצה על "רישיון מצומצם" לגוף חדש המעוניין לשדר שידור מסחרי רגיל, שיוענק לתקופה של 3שנים או עד להגעת נתח שוק מסוים. לחילופין, יינתן רישיון מצומצם קבוע ללא הגבלת זמן, אך עם הגבלת הגעה לנתח שוק למשדר של ערוץ נישה או ערוץ ייעודי כאשר לפחות 50% משידוריו בשעות הפריים טיים יהיו בתחום הנושא הייעודי שאושר ברישיונו.

הערוץ יזכה להקלה בשלוש השנים הראשונות לפעילותו ורק בתום 3 שנים או עם הגעה לנתח שוק מסוים יהפוך בעל רישיון מצומצם לבעל "רישיון רגיל" ותוטל עליו הרגולציה הקיימת כיום על ערוצי ברודקסט מסחריים, לאחר ההפחתות המומלצות בהתאם להחלטות הוועדה.

כן ממליצה הוועדה כי 60% מתוך הלוח שידורים של בעל הרישיון יהיה חייב בשידור תוכן בעברית, ללא קביעת סכום מינימלי להפקת תוכן, כאשר תחול חובה על כך ש-50% יהיו חיבות להיות הפקות קנויות (למעט חדשות). בנוסף תופחת חובת השקעה בהפקות סוגה עילית. כמו כן ייבחן ביטול הפצת שידורים דרך מרכז השידורים של הרשות השנייה וייבחן ביטול חובת הפרשת תקציב לטובת הפקות קולנוע.

עוד באותו נושא

ועדת פילבר: שכטר ואייל בפנים; פיצול ערוץ 2 - בחוץ

לכתבה המלאה

הגבלת נתח שוק על גוף מפרסם או גוף רכישת מדיה

בנושא התוכן השיווקי הוועדה ממליצה להתיר תוכן שיווקי בתכניות אולפן ומגזין, ראליטי, בידור ודרמה וספורט. אולם יאסר תוכן שיווקי בתכניות ילדים, תעודה, חדשות ואקטואליה

הוועדה ממליצה בנוסף לאפשר שידור חדשותי למשדר חדש ללא השקעת מינימום לחילופין, גופים חדשים שיחפצו, ימשיכו לקבל הגנות ינוקא באמצעות אי חיוב בחדשות לשלוש שנים. כמו כן, הועדה ממליצה לבחון כי בתום תקופת הגנת הינוקא, בהתאם למצב שוק האקטואליה, להפחית הדרגתית את היקף ההוצאה לחדשות למשדרים קיימים ב-33% בכל שנה על פני שלוש השנים. במקרים של גופי שידור חדשים- תבחן אפשרות לבעלות משותפת של משדרים חדשים על חברת חדשות חדשה לתקופה או סינדיקציה של רכש חדשות מסוכנויות ידיעות חדשותיות או חברת חדשות אחרת.

עוד ממליצה הוועדה על קידום תיקון מידי לחוק הרשות השנייה שיקבע הגבלת נתח שוק על גוף מפרסם או גוף רכישת מדיה לפי מספר עקרונות: הגבלת נתח שוק של 17% לכלל זמן הפרסום בכל הערוצים המסחריים על פני כל לוח השידורים, הגבלת נתח שוק של 25% בזכיין בודד על פני כל לוח השידורים ו"זמן פרסום" יכלול גם תוכן שיווקי.

בנושא התוכן השיווקי הוועדה ממליצה להתיר תוכן שיווקי בתכניות אולפן ומגזין, ראליטי, בידור ודרמה וספורט. אולם יאסר תוכן שיווקי בתכניות ילדים, תעודה, חדשות ואקטואליה וצרכנות ויוסדרו כללים בתכניות הייעוץ בנוגע לתוכן השיווקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully