וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההשתלטות על העיתון: עימותים בין משטרת טורקיה למפגינים

2,000 איש מחו נגד ההחלטה לאפשר לממשלה למנות הנהלה חדשה לעיתון זמאן המזוהה עם האופוזיציה. המשטרה פיזרה את ההפגנה באמצעות ירי כדורי גומי וזרנוקי מים. האיחוד: מודאגים מהמהלך

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

2,000 בני אדם הפגינו היום (שבת) מול משרדי העיתון "זמאן" שבאיסטנבול, במחאה על השתלטות הממשלה על העיתון המזוהה עם גורם אופוזיציה מוביל. כוחות המשטרה פעלו לפיזור ההפגנה, תוך שהם משליכים רימוני גז, יורים כדורי גומי ומתיזים מים מזרנוקים לעבר המפגינים. "לא ניתן להשתיק את חופש העיתונות", צעקו המוחים.

הפגנה דומה פרצה אתמול בזמן שהמשטרה פשטה על המשרדים של העיתון, על מנת ליישם את הוראת בית המשפט ולהחליף את ההנהלה. הכוחות פיזרו את ההפגנה והתקדמו לעבר המשרדים, תוך שהם יורים עליהם מים ישירות מזרנוקים. הם פרצו את שער הברזל בקדמת הבניין ועשרות שוטרים נכנסו לתוך הבניין ופינו אותו. ברגע שהבניין פונה הוכנסה פנימה ההנהלה החדשה שמונתה על ידי בית המשפט כדי להתחיל בעבודתה.

ההפגנות בסמוך למשרדי "זמאן" באיסטנבול. רויטרס
אישה שנפגעה מכדורי פלסטיק במהלך ההפגנה באיסטנבול, היום/רויטרס

כתבי העיתון מדווחים כי ההנהלה החדשה פועלת למחיקת הארכיונים של העיתון ממאגרי המידע הפנימיים ומהאינטרנט. סבעי אקארדסמה, העורכת הראשית של העיתון, צייצה בטוויטר כי החיבור לאינטרנט בבניין נותק לחלוטין ולא ניתן לעבוד מהמקום. כתב העיתון עבדאללה איאסון, אישר את דבריה והוסיף:"הסיסמאות לא עובדות, הגישה שלנו למערכת נחסמה. זה מה שקורה כשהממשלה משתלטת על עיתון".

העיתון, המדפיס כ-650 אלף עותקים מדי יום, יצא אתמול לדפוס מוקדם מהרגיל, שעות ספורות לפני ההשתלטות. מספר העמודים שלו פחת ל-16 מ-24 והוא הודפס במהירות לפני פשיטת המשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הציוץ של העורכת הראשית של העיתון

העיתון "זמאן" מזוהה עם יריבו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, איש הדת המוסלמי פתהוללה גולן, השוהה בארצות הברית. גולן, שבעבר היה בעל בריתו של ארדואן, מואשם כיום על ידי הרשויות בטורקיה בניסיון להפיל את הממשלה. זאת לאחר שב-2013 הדליפו לו אנשי משטרה, החשודים כמקורבים לתנועתו, על פרשת שחיתות שבה מעורבים בכירים בהנהגה הטורקית.

לא מדובר בפעם הראשונה שהרשויות בטורקיה סוגרות כלי תקשורת אופוזיציוניים המזוהים עם תנועתו של גולן. בנוסף, קרן ביטוח הפיקדונות של המדינה הודיעה השבוע כי בנק אסלאמי שממומן על ידי תומכי גולן יפורק בתוך חודשים ספורים.

ההפגנות בסמוך למשרדי "זמאן" באיסטנבול. רויטרס
גז מדמיע שנורה במהלך ההפגנה, היום/רויטרס

רבים בעולם גינו את המהלך של הממשל הטורקי. בכיר האיחוד האירופי יוהנס האן, אמר כי הוא "מודאג ביותר" מהמהלך "שמסכן את ההתקדמות שעשתה טורקיה בתחומים אחרים". הוא הזהיר כי טורקיה, המועמדת להצטרפות לאיחוד, צריכה "לכבד את חופש העיתונות, דבר שאינו עומד למשא ומתן".

מחלקת המדינה האמריקנית גינתה אמש את ההחלטה וכינתה אותה "מטרידה". "אנו רואים זאת בתור צעד נוסף בסדרה של פעולות של רשויות החוק המונעות בידי הממשל ופוגעות בכלי התקשורת", מסר דובר מחלקת המדינה, ג'ון קירבי.
ארגון הוועד להגנה על עיתונאים, היושב בניו יורק, הביע "זעקה" נגד ההשתלטות על "זמאן", ואמר כי היא "מפלסת את הדרך ל'חניקה' של העיתונות הביקורתית שעוד נותרה בטורקיה".

ההפגנות בסמוך למשרדי "זמאן" באיסטנבול. רויטרס
ההפגנה באיסטנבול, היום/רויטרס
המשטרה הטורקית משתמש בגז מדמיע נגד המפגינים באיסטנבול. רויטרס
גז מדמיע ברחובות/רויטרס
משטרת טורקיה מפעילה זרנוקי מים נגד מפגינים מול מערכת העיתון "זמאן" באיסטנבול, 5 במרץ 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
מים הותזו לעבר המפגינים, אתמול/רויטרס, צילום: רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully