וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר "שוברים שתיקה": הרבה רעש, מעט בשר

20.3.2016 / 9:03

תחקיר חדשות 2 על "שוברים שתיקה" עורר סערה. עמית סלונים חושב שמדובר בלא פחות משידורי תעמולה ותזכורת עצובה לכך שלא מעט עיתונאים וכלי תקשורת מבקשים את אהבת הצופים במקום לעשות עבודה עיתונאית אמיתית. דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האימה, האימה! תחקיר חדשות 2/מערכת וואלה!, צילום מסך

כפטריוט ישראלי שאוהב את המדינה בצורה ציונית הולמת, אני יכול רק לקוות שאויבי המדינה שלי לא צפו במקרה בשידורי התעמולה של חדשות 2 ביום חמישי בערב, בסביבות השעה שמונה וחצי. בחסות החשיכה ובחוסר בושה הקרינו את התמונות הקשות לצפייה, בהן לוחם צה"ל לשעבר, שמשרת היום את ארגון הטרור המפלצתי "שוברים שתיקה", אונס בחקירה מאומצת איש ימין אמיץ, שבא למסור לו מידע כל כך סודי עד כדי כך שמותר לשדרו בפריים טיים, ובאמצע מהדורת החדשות הכי נצפית בישראל. האימה, האימה!

עיתונאים ותיקים מכירים את הפתגם הישן: "גם אם אמא שלך אומרת שהיא אוהבת אותך – תבצע עליה תחקיר". יש הרבה חוקים בעיתונאות, יש הרבה קווים אדומים והרבה כללי אצבע – אבל חקר העובדות, והצגתן בצורה שקופה הם עדיין הבסיס לעבודה עיתונאית שרוצה שייקחו אותה ברצינות. מצד שני, עובדות לא תמיד מביאות רייטינג ולא יכולות להבטיח את אהבת הקהל, ולכן זה קל להבין גופי תקשורת שנכנעים לדרישת הקהל ואוהבים את מי שהם צריכים לאהוב, ושוחטים את מי שראוי לשחוט – ושימותו הקנאים ויזדיינו העובדות.

להסית נגד השמאל

וזה בדיוק מה שקרה ביום חמישי במהדורת החדשות של ערוץ 2, שכנראה חוששים קצת לרייטינג והחליטו לפנות לנשק יום הדין: להסית נגד השמאל. בתפריט: תיעוד של פעילי ארגון הימין "עד כאן" מיולי 2015 שמוכר לכל עיתונאי שני בישראל, בו מוסרים פעילי הימין "מידע מסווג" לארגון "שוברים שתיקה". התיעוד כשלעצמו דל למדי, ונראה מהצד כמו שיח מילואימניקים רגיל בין שני לוחמים שחולקים סיפורים מהשירות. "המידע המסווג" בו כל כך רגיש שאפשר למצוא אותו בחיפוש מהיר בגוגל. זאת כנראה הסיבה שלא מעט כלי תקשורת ויתרו על התחקיר מלכתחילה – אם לא בגלל שזה מביך להסתמך על צילומים של ארגון כמו "עד כאן", אלא בגלל שפשוט אין בו מספיק בשר.

מזל שאפשר לסמוך על אנשי טלוויזיה מיומנים (בלי ציניות) כמו אנשי המהדורה של חדשות 2, שיוכלו לקחת ידיעת שוליים חסרת ערך כמו התחקיר של "עד כאן" ולהפוך אותה לסנסציית רשת ויראלית. הכלים: ביטחוניסטים חמורי סבר כמו אבי דיכטר שצופים בתמונות הקשות וזורקים משפטי מחץ כמו "זה נראה כמו חקירת איסוף של מפעילי סוכנים", מרואיינים תמימים לחלוטין ונטולי פניות כמו עו"ד עודד סבוראי, שהוא במקרה מייצג את אותו ארגון "עד כאן", שמספר כמה התמונות חמורות – וכמובן: מוזיקה דרמטית מאוד, ועליה מקריין עופר חדד בקולו הסמכותי אך מגניב את הרהוריו הנוגים: "בשוברים שתיקה יצטרכו עכשיו, כנראה, גם כן, לשבור שתיקה, ולהסביר איך הפך ארגון שמבקש לדאוג למוסריות של צה"ל לגוף שמחזיק בידיו כמויות של מידע ביטחוני מסווג". וזהו, נצא לפרסומות.

מנגבים את הריר מהשפתיים

הם יצאו לפרסומות וניגבו את הריר מהשפתיים ורצו לראות כמה מדברים עליהם ברשת. אחרי הפרסומות הם חזרו עם מנכ"לית "שוברים שתיקה" באולפן שהוציאה את כל האוויר מבלון התחקיר

לא, ברצינות, אחרי 13 דקות של "תחקיר", שכולו פרשנות על צילומים של ארגון שכל מטרתו היא להסתנן ולפגוע בארגוני שמאל מבפנים – הם יצאו לפרסומות. בלי תגובה של שוברים שתיקה, בלי שום ניסיון לאזן את התמונה, בלי שום הוכחה לכך שהארגון הנ"ל בכלל מחזיק בידיו "כמויות של מידע ביטחוני מסווג". יכול להיות שגם לסבתא שלי יש במגירה כמויות של מידע ביטחוני מסווג, אבל אף אחד לא עשה על זה תחקיר. הם יצאו לפרסומות כשהכותרת הראשית באתר של חדשות 2 גרסה כי שוברים שתיקה מחזיקים בידיהם מידע ביטחוני מסווג. הם יצאו לפרסומות, כשהפייסבוק כבר התמלא בקריאות הקבועות של "בוגדים" (כאילו שהם היו צריכים את חדשות 2 כדי לשנוא ארגוני שמאל).

הם יצאו לפרסומות בזמן שפוליטיקאים פופוליסטיים כמו ראש הממשלה נתניהו, שר החוץ מטעם עצמו יאיר לפיד והימני לעת צרה איתן כבל כבר הספיקו לצייץ נגד "שוברים שתיקה" וטענו שהם חצו קו אדום (מה שזה לא אומר), ושצריך לפתוח נגדם בחקירה (חקרו כבר, נמצא שהם פועלים במסגרת החוק, אבל מה זה משנה). הם יצאו לפרסומות וניגבו את הריר מהשפתיים שלהם ורצו לראות כמה מדברים עליהם ברשת. אחרי הפרסומות הם חזרו עם מנכ"לית "שוברים שתיקה" באולפן שהוציאה את כל האוויר מבלון התחקיר והסבירה שהם עובדים באופן צמוד עם גורמים בצה"ל, וכל הפרסומים שלהם עוברים את אישור הצנזורה והם לא מחזיקים בשום מידע ביטחוני מסווג אבל מה זה משנה בכלל יא שמאלנית, הנזק כבר נעשה. אגב, אם תחפשו את התחקיר ברשת – תמצאו את 13 הדקות הנפלאות ששודרו לפני הפרסומות, אבל לא את תגובת "שוברים שתיקה".

אז מה היה לנו כאן? תזכורת עצובה לכך שלא מעט עיתונאים וכלי תקשורת מבקשים את אהבת הצופים במקום לעשות עבודה עיתונאית אמיתית. והרי זה בכלל לא מפריע לאותו עופר חדד לעשות עוד כתבה שמבוססת על אותו מקור מפוקפק שהפיל אותו בעבר. חדשות 2 החליטו לשתף פעולה עם האווירה הציבורית של אושיות רשת מסוגו של "הצל", והחליטו לפמפם את המסר ששמאלנים הם בוגדים ומי שתומך בהם פוגע במדינה. אז במקום להתעסק בכך שראש הממשלה פוגע בכלכלה כדי לשמור על היציבות הפוליטית שלו, במקום לדבר על יוקר המחיה, משבר הדיור או העובדה שבכל יום אנשים נדקרים ברחובות – החליטו להזכיר לנו שיש בישראל גם אויב משותף שאפשר לשנוא כי הבעיה האמיתי בישראל היא השמאל, ולא מי שבשלטון. לא צריך להציג עובדות בשביל להוכיח את הטענה הזאת, כי כולם מסכימים לה – ואם כולם מסכימים זה כנראה נכון – כי דעת מיעוט לא עושה רייטינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully