וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החינוכית: האולפנים עומדים ריקים - אך התקציב מופנה להפקות חוץ

21.3.2016 / 9:02

על פי מסמך שהגיע לידי וואלה ברנז'ה, החינוכית מוציאה החוצה הפקות בעלות של כ-32 מיליון שקל כאשר תקציב הפקות הפנים שלה עומד על 7.9 מיליון שקל בשנה בלבד. המרוויחים העיקריים: המפיקים שגוזרים קופון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא ברור על פי אלו קריטריונים נבחרה חברת ההפקה הזאת". "עושים סדר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
"שתי התוכניות שמפיקה החברה של אדרי הן תוכניות אירוח, שניתן בלי שום קושי להפיק ולצלם באולפני החינוכית. יש בחינוכית כוח אדם מקצועי ויש אולפנים מתאימים להפקת התכניות האלה"

בזמן שברשות השידור עסוקים בסגירת הרשות הישנה ופתיחת התאגיד החדש, כשהסיבה המרכזית למהלך היא הגירעון הענק שהרשות נקלעה אליה בעקבות בזבוזים מיותרים, בטלוויזיה החינוכית - הנמצאת גם היא בקשיים ועתידה אינו ידוע - מפיקים תוכניות אקטואליה באולפנים חיצוניים המייקרות משמעותית את עלות ההפקה. כך נוצר מצב שתקציב הפקות החוץ של התוכניות בטלוויזיה החינוכית, כולל שכר העובדים, עומד על כ-32 מיליון שקל. זאת לעומת תקציב של כ-7.9 מיליון שקל בלבד בחינוכית, לא כולל שכר, המיועד להפקות פנים.

כך לדוגמא, במקרה נעם אדרי, המפיק של "עושים סדר" ו"סוגרים חשבון", המצלם את התוכניות באולפני JCS מחוץ לחינוכית. ממסמך שהגיע לידי וואלה ברנז'ה עולה כי עלות ההפקה של התוכניות, כולל עלויות השכר, עומדת על כ-9.7 מיליון שקל בשנה. כלומר, התקציב של אדרי ל-2015 כולל עלויות השכר גבוה מכל תקציב הפקות הפנים השנתי של החינוכית ללא עלויות השכר. אדרי מפיק עבור החינוכית 12 פרקים בשבוע: 8 פרקים של "עושים סדר" (3 מהם עבור ערוץ 1), ו-4 פרקים של "סוגרים חשבון".

"מדובר בהפקות הרבה יותר מדי יקרות בשביל תוכניות 'ראשים מדברים' (talking heads)", אומר לוואלה ברנז'ה גורם בטלוויזיה החינוכית". עלות פרק של "עושים סדר" עומדת על 23 אלף שקל לפרק. זאת בהשוואה לעלות פרק של התוכנית "ערב חדש", המופקת באולפן החינוכית, העומדת לפי הערכות על כ-5,000 שקל (לא כולל עלות שכר).

אותו גורם הוסיף כי "שתי התוכניות שמפיקה החברה של אדרי הן תוכניות אירוח, שניתן בלי שום קושי להפיק ולצלם באולפני החינוכית. יש בחינוכית כוח אדם מקצועי ויש אולפנים מתאימים להפקת התכניות האלה". במתחם הטלוויזיה של החינוכית, הממוקם ברמת אביב, יש שלושה אולפני צילום, אולפני צליל, חדרי עריכה, יחידת צילום והסרטה וכן שירותי הפקה. בנוסף לכך, בטלוויזיה החינוכית מועסקים כ-187 עובדים.

"לא ברור לנו על פי אלו קריטריונים נבחרה חברת ההפקה הזאת, ומדוע בכלל נזקקת החינוכית למיקור חוץ להפקות של תוכניות אירוח. כיצד קורה שאיש אחד מקבל יותר מתקציב הפקות הפנים של החינוכית?", אמר הגורם.

עוד עולה מהמסמך כי מלבד אדרי, התקציב ל-2015 של האולפנים המיוחדים להפקות חוץ עבור החינוכית עומד על 12.2 מיליון שקל, התקציב לאולפני יולי-אוגוסט עומד על 5.3 מיליון שקל והתקציב של קסטינה עומד על 3.6 מיליון שקל.

על פי חוק הרשות השנייה, הטלוויזיה החינוכית מחוייבת לשדר תוכניות בערוץ 2. גורם בכיר ברשות הסביר כי "לפי הסכם עם הרשות השנייה, מחצית מהתוכניות של החינוכית המשודרות בערוץ 2 האלה חייבות להיות הפקות חוץ". הגורם גם הוסיף כי "לחינוכית אין מספיק כוח אדם וציוד באולפנים כדי לצלם את כל תוכניות האקטואליה שלה. אנחנו חייבים להשתמש באולפנים בחוץ כדי לצלם את כל התוכניות שלנו".

בתוך כך, ביום שלישי בבוקר תדון ועדת הכלכלה בתיקון הרביעי לחוק השידור הציבורי הישראלי. התיקון דוחה את יישום החוק ל-1 באוקטובר ומציע לאפשר רכש של תוכניות חוץ גם בתחום החדשות והאקטואליה. ההיתר יוענק לשנתיים, עד לפעילות המלאה של חטיבת החדשות שתספק את כל תוכניות האקטואליה לתאגיד החדש.

מהחינוכית נמסר בתגובה: "החינוכית מחויבת להוציא 50% מהפקותיה למיקור חוץ, כחלק ממחויבות זיכיונה בערוץ 2 על פי כללי הרשות השנייה. החינוכית שומרת על ניהול תקציב קפדני ועל עלויות נמוכות בהרבה מהמקובל בתעשייה בכל פעילותה". נעם אדרי סירב להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully