וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד 'ידיעות' מאיים: נכריז על סכסוך עבודה

23.3.2016 / 13:28

ממכתב שהגיע לידי וואלה ברנז'ה עולה כי הוועד לא מרוצה מהטיפול של ההנהלה בהרעת תנאי העובדים, בעקבות המעבר לראשל"צ: "היעדר הנכונות של ההנהלה ללכת לקראתנו נובע מהתפישה השגויה שעיתונאי הקבוצה מפוחדים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעבר לראשל"צ פגע בתנאים. בית ידיעות אחרונות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועד עיתונאי 'ידיעות אחרונות' צפוי לפנות לארגון העיתונאים במטרה שיכריז על סכסוך עבודה בעיתון. הסיבות לסכסוך הן הרעת התנאים של העובדים בעקבות המעבר לראשון לציון, והמשא ומתן על ההסכם הקיבוצי.

במכתב שהוועד שלח לכל העובדים והגיע לידי וואלה ברנז'ה נכתב כי "בשלב זה אנו סבורים כי אין לנו ברירה ועלינו לפנות בימים הקרובים לארגון העיתונאים כדי שיכריז על סכסוך עבודה במערכות של 'ידיעות אחרונות', 'כלכליסט', 'לאשה' ו-Xnet. אם וכאשר תיעשה ההכרזה החוק קובע תקופת 'צינון' של שבועיים עד לנקיטת צעדים, אותם בכוונתנו לנצל לצורך ניסיון להגיע עם ההנהלה להסכמות מסביב לשולחן המשא ומתן. במידה ולא יהיו הסכמות, נפעל יחד עם העובדים להחליט אילו עיצומים לנקוט".

בוועד מתוסכלים מהורדת התנאים בעקבות המעבר לראשון לציון, ודורשים מההנהלה פיצוי לעובדים על כך שהם נאלצים להאריך את זמן הנסיעה למערכת, ולחזור בלילה בתחבורה ציבורית בשעות הערב מראשון לציון. "מצד אחד, יש הרבה מאוד דברים שדורשים שיפור, ואנו נותנים להנהלה את ימי החסד להיערך ולבצע את ההתאמות הנדרשות. מצד שני, יש דברים שמבחינת ההנהלה אינם צפויים להשתנות - והמרכזי שבהם הוא היעדר פיצוי לעובדים שצריכים להעביר עוד שעה ביום בנסיעות, בעיית החזרה בתחבורה ציבורית בשעות הערב, הפגיעה בתנאי האש"ל של חלק גדול מהעובדים ועוד", לפי המכתב.

המחלוקות העיקריות: ההטבות הכלכליות והשכר הפנסיוני

הוועד מתייחס גם לסוגיית הפעימה השנייה של תוכנית הפרישה. כזכור, המעבר של קבוצת "ידיעות אחרונות" לראשון לציון לווה בקיצוצים של כ-60 עובדים מ'כלכליסט', 'לאשה' ו-XNET, בשתי פעימות: הראשונה יצאה לפועל באוגוסט עם החתימה על הסכם הפרישה. הפעימה השנייה אמורה להתבצע בזמן הקרוב, בסמוך לחתימה על הסכם קיבוצי. על פי ההסכם שנחתם בין ההנהלה לעובדים, בפעימה השנייה יקוצצו 40 עובדים. בתמורה לשתי הפעימות, יוצעו לעובדים מענקים לפרישה מרצון, ומספר הפורשים יופחת ממכסת המפוטרים.

הוועד מציין כי "ב-1 באפריל תתחיל באופן רשמי הפעימה השנייה, שהיתה אמורה לעמוד על מכסה של 40. הפרישה מרצון תתאפשר למשך חודש שבסופו תוכל ההנהלה להשלים באמצעות פיטורים את מספר העוזבים ל-32 (40 פחות ה-8 שפרשו בין הפעימות). כל היתר יהיו מוגנים מפיטורי התייעלות עד סוף 2017. עודכנו כי יש עובדים שההנהלה פנתה אליהם והציעה להם לפרוש שלא במסגרת התוכנית. כל עיתונאי שיפרוש שלא במסגרת ההסכם עלול להביא לפיטורים של אחד מחבריו".

המכתב דן גם בסוגיית המשא ומתן להסכם קיבוצי. "בחודשים האחרונים אנחנו ואנשי ארגון העיתונאים יושבים מול ההנהלה ודנים על הסכם קיבוצי חדש ורחב שאמור להסדיר את תנאי ההעסקה של העיתונאים לשנים הקרובות. לאורך השבועות שבהם התנהל המשא ומתן הגענו למספר הסכמות אך עדיין נותרו מחלוקות קשות. באחת הישיבות האחרונות הצבנו בפני ההנהלה מספר קווים אדומים, ובהמשך גם קיבלנו תשובות שאינן מספקות".

המחלוקות העיקריות שנמצאות על הפרק הן ההטבות הכלכליות והשכר הפנסיוני. בוועד מסבירים כי ההסכם צריך לכלול הטבות כלכליות משמעותיות לעובדים - גם בגלל שהשכר ברובו תקוע ואף נשחק במשך שנים, ובעיקר בגלל המעבר לראשון לציון שמהווה הרעת תנאים רצינית. לפי המכתב "לטענת ההנהלה המצב הכלכלי של החברה קשה, ובתגובה השבנו שאנחנו מוכנים שחלק מההטבה הכלכלית יהיה מותנה בשיפור המצב הכלכלי. ההנהלה סירבה לכך עקרונית. אנו חושבים שלא יעלה על הדעת שהעובדים ישלמו בקיצוצי שכר ופיטורים כשהמצב קשה, ואילו ההנהלה לא תסכים לשפר את תנאי ההעסקה כשהמצב ישתפר".

בנושא השכר הפנסיוני, הוועד טוען שיש למגר את התופעה שבה השכר הפנסיוני נמוך דרמטית מהשכר האמיתי. "אצל רובנו חלק ניכר מהשכר כלל אינו מוכר לצורך הפרשות סוציאליות. לשם המחשה: יש עובדים ששכרם ברוטו עומד על כ-10 אלף שקלים בחודש, אך כולל תוספות רבות שאינן פנסיונית, ולכן ההפרשות מחושבות רק לפני שכר בסיס שעלול לעמוד גם על 6,000 שקלים בחודש בלבד. הפער הזה ישפיע על גובה הפנסיה, הפיצויים וסכומים אחרים שיגיעו לנו בעתיד. אמרנו להנהלה שלא נהיה מוכנים לפגיעה הזאת ואנו דורשים הפרשות לפנסיה על כל רכיבי השכר - בדיוק כפי שנעשה בכלי תקשורת אחרים כגון 'הארץ' ו'גלובס'. ההנהלה סירבה בתוקף. בניסיון למצוא פשרה, אף הצענו להנהלה לבצע את המהלך בצורה מדורגת, אך נתקלנו בחומה בצורה", נכתב.

הוועד מסכם את המכתב בכך ש"היעדר הנכונות של ההנהלה ללכת לקראתנו בדרישות שפירטנו מעלה, וגם אחרות, נובע בין היתר מהתפישה השגויה שעיתונאי הקבוצה מפוחדים ולא יעשו דבר כדי לשפר את תנאי העסקתם. זה היה הלך הרוח שליווה את המשא ומתן וזה גם מה שנאמר לנו מפורשות על ידי נציגי ההנהלה באחת הפגישות האחרונות. מאז המעבר עובדים רבים פנו אלינו, טענו שאנו מגלים סובלנות רבה מדי להתנהלות של ההנהלה וציפו כי נכריז באופן מיידי על סכסוך עבודה. הסברנו להם כי הצלחה של מאבק כזה תלויה ביכולת לרתום כמה שיותר עובדים, ולכן ראוי לקיים אסיפות מסודרות ולהסביר לכולם את המצב. באסיפות שקיימנו וגם מתוך שיחות אישיות נוצרה אצלנו התחושה שלצד החששות והדילמות יש גיבוי רחב לכזה מהלך".

טרם התגבלה תגובת ארגון העיתונאים לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully