וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות פילבר הוגשו: יותר ערוצים, יותר חדשות, יותר תוכן שיווקי

30.6.2016 / 9:30

ועדת פילבר הגישה את המלצותיה: הקלה ברגולציה לשחקנים חדשים, והורדה במחויבות להשקעה בחדשות גם בערוצים המסחריים. מכה ליוצרים: תופחת ההשקעה להפקות מקור. וגם: ניתן יהיה לשלב תוכן שיווקי

שלמה פילבר. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
רישיונות לערוצים הייעודיים. שלמה פילבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

הפחתת הרגולציה על ערוצים ייעודיים, הקלה בחובת ההשקעה בשידורי החדשות, הפסקת הזכיונות והפחתת חובת ההשקעה בסוגה עילית – אלו הן רק חלק מההמלצות הסופיות של ועדת פילבר. עם זאת, הדרך לביצוע הרפורמה עדיין ארוכה, שכן במידה וראש הממשלה בנימין נתניהו יאמץ את ההמלצות - עדיין נדרשת לחלקן חקיקה. בנוסף, יישום חלק מהדו"ח נדחה בשל הרצון של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, להעניק להוט וליס את האפשרות לשימוע נוסף.

הוועדה שמונתה בספטמבר 2015 הגישה הבוקר את ההמלצות הסופיות שלה. בין היתר, הוועדה ממליצה למקד את הרגולציה על ספקי תוכן, בעלי נתחי שוק מעל לרף מסוים שנקבע. הוועדה ממליצה על מתן תקופת הגנה לשחקני תוכן בנתח שוק של 10% לפחות, במהלכה יחויבו ברגולציה צרה בלבד, לרבות רגולציה על שידורי חדשות ובעלויות צולבות. חוק הבעלויות הצולבות נותר ללא שינוי ממסקנות הביניים.

עוד עולה מהדו"ח, הפחתת החובה הקבועה היום בחוק הרשות השנייה להוצאת סכומי השקעה מינימליים לשידורי חדשות באופן מדורג עד לסכום שיעמוד על כשליש מסכום ההשקעה כיום.

בנוסף לכך, הוועדה ממליצה על הפסקת הזיכיונות. הוועדה ממליצה על מתן רישיונות לערוצים הייעודיים ומתן אפשרות לכניסה של ערוצים נוספים ובהם משדרים חדשים לטלוויזיה המסחרית. כלומר, הוועדה סבורה כי המודל של הערוצים הייעודים כשל – וממליצה שכל הערוצים יעברו למודל ברודקאסט. הוועדה סבורה כי יש צורך במתווה רגולטורי המעודד כניסתם של בעלי רישיונות נוספים לתחום זה, ועל כן ממליצה כי כל בעלי הרישיונות כאמור הממומנים מפרסומות יפעלו במסגרת רישיון מסחרי.

בנימין נתניהו והתקשורת. איור: עידו הירשברג, מערכת וואלה!
בנימין נתניהו והתקשורת/מערכת וואלה!, איור: עידו הירשברג

הפחתת חובת ההשקעה בסוגה עילית

חובת הפקות מקור תחול רק על בעלי רישיונות שהגיעו לנתח שוק של לפחות 20% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות. על בעל רישיון שישדר שידורי חדשות

הוועדה ממליצה לאמץ מתווה מדורג לשינויים בחובות הפקות המקור, במטרה לשמור על סכום השקעה מינימאלי בהפקות מקור מסוג סוגה עלית, שאינו יורד מהסכום המצטבר הקבוע כיום להפקות מסוג זה. לעניין בעל רישיון מסחרי רגיל המחויב בהפקות מקור, הוועדה ממליצה לאמץ את המלצות ועדת אייל לעניין חלוקת הבעלות וזכויות היוצרים בין הגופים המשדרים לבעלי הזכויות בדומה לאמור לעיל לעניין חלוקת הבעלות בהפקות מקור קנויות של ערוצים עצמאיים.

המלצה נוספת של הוועדה - הפחתת היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית משנת 2019 ואילך ל-50 מיליון שקל. בנוסף, תבוטל חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים ב"תוכניות מיוחדות", כך שתמהיל ההשקעה של בעלי רישיונות אלו יהיה 70% לדרמה ו-30% לדוקו. הפחתת היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות קנויות מ-65% ל-50%.

לפי הוועדה, יש לקבוע מדרג המבוסס על נתח שוק וותק בעל הרישיון בשוק. לפי הדו"ח, "המדרג יעודד שחקנים חדשים ויקבע, בין היתר, כי בעל רישיון אשר עברו 3 שנים מיום שהגיע לנתח שוק של 10% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות יחויב בשידור חדשות". בעל רישיון מסחרי שיגיע לנתח שוק של לפחות 15% יחויב גם בהוצאה מינימאלית לטובת שידורי חדשות.

חובת הפקות מקור תחול רק על בעלי רישיונות שהגיעו לנתח שוק של לפחות 20% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות. על בעל רישיון שישדר שידורי חדשות - בין מבחירה ובין מכוח חובה, תחול הרגולציה הנוגעת לשידורי חדשות, לרבות לעניין בעלויות צולבות.

בנוסף, הוועדה ממליצה על התרת שידורו של תוכן שיווקי מוסדר ומפוקח (בשידוריו של בעל רישיון מסחרי) בכפוף לחובת שקיפות ויידוע הציבור, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת התוכני והיצירתי, ותוך הגנה על סוגי תכניות וסוגי מוצרים ביחס אליהם לא ניתן יהיה לאפשר שילוב תוכן שיווקי.
עוד נכתב בדו"ח, כי יש לתקן את הכשל בשוק הפרסום בתחום עמלות היתר.

הוועדה סבורה כי לא בשלו התנאים לביטול מוחלט של הפיקוח על התכנים המסופקים על ידי חברות הכבלים והלוויין. על כן, יש להחליף את "חבילת הבסיס" הקיימת בכבלים ובלוויין ב"חבילת יסוד" מצומצמת שתיקרא "חבילת ליבה" שתכלול את ערוצי החובה - ערוץ ילדים, ערוץ ספורט ולפחות 75% מתוכן הפקות המקור המשודרות ב-VOD . מחיר החבילה ייקבע על ידי חברות הכבלים והלוויין, ובמידה שהמחיר יימצא לא סביר - השר ייקבע את המחיר המירבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully