וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקו הדק שבין למות בפיגוע ולסקר פיגוע

1.7.2016 / 11:25

מואב ורדי טס לטורקיה לסיקור ההסכם, ואם היה עולה על המונית חזרה לשדה כמה דקות קודם, במקום האייטם הייתה עלולה להתפרסם כאן ידיעת הספד. בראיון לוואלה! ברנז'ה הוא מתאר את הערב שבו שיחק לו המזל פעמיים. וגם, איך לא, מתייחס לסדן ולראש הממשלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מינוי רמי סדן? "ממש לא מודאג". מואב ורדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מואב ורדי, הכתב החרוץ של ערוץ 10 במקרה היה עכשיו בשדה התעופה באיסטנבול בזמן הפיגוע. במקרה הוא גם היה בפריז, בדיוק בזמן הפיגוע הגדול בתאטרון. לא, אני לא רומז לשום דבר, רק מבקש לדעת לאן הוא נוסע בהמשך השנה".

(ארז טל, פייסבוק)


אין קלישאה טובה יותר מאשר "מזל משמים" כדי לתאר את השבוע של הכתב המדיני של חדשות 10, מואב ורדי. ביום ראשון החליט עורך מהדורת חדשות 10, ברוך שי, לשלוח אותו לטורקיה על מנת לסקר את חתימת הסכם הפיוס ולנסות להכניס אותו למסיבת העיתונאים המקומיים. ורדי, יחד עם כתבים נוספים כמשה שטיינמץ מוואלה! NEWS, הגיע לאיסטנבול לסקר את הסכם הפיוס בין המדינות, וכמו שטיינמץ הוזעק לנמל התעופה בעיר לאחר פיגוע הדמים. אלא שכמו שרבים מעמיתיו של ורדי מיהרו לציין ברשתות החברתיות, במקרה של ורדי זו לא הייתה הפעם הראשונה שהוא נקלע לזירה של פיגוע או אירוע דרמטי במיוחד. בפעם הקודמת תפסו אותו הפיגועים בפריז - כשבכלל בילה בחופשה.

חזרה לטורקיה. "כשהגענו לצומת הכניסה לשדה התעופה נהיה ברגע אחד פקק מטורף ואי אפשר היה לנסוע, שאלתי את הנהג מה קרה והוא אמר לי לצאת מהרכב", הוא מספר בראיון לוואלה! ברנז'ה על אותם רגעים. "ניסיתי להבין מה קורה ושמעתי נהגים אחרים אומרים 'בום, בום'. בדקה הראשונה עוד חשבתי שמדובר בחפץ חשוד או משהו על רקע פלילי, וכל מה שעניין אותי היה להספיק לטיסה. היינו כמאה מטר מהכניסה לשדה התעופה אז לקחתי את המזוודות והחלתי ללכת לשם ברגל. אחרי שהצלחתי להיכנס בשער הכניסה וראיתי שמגיעות אינסוף שיירות של אמבולנסים והסירנות התחילו להשתולל, זה היה הרגע שבו שהבנתי שמשהו קרה".

אנשים עוזבים את שדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה לאחר הפיגוע. רויטרס
"הצלחתי לעבור את שער הכניסה לשדה שניה לפני שהמשטרה סגרה אותו ". שדה התעופה אתאטורק לאחר הפיגוע/רויטרס

ההחלטה: לשדר חי בפייסבוק

"אם הייתי עולה על המונית כמה דקות קודם כנראה שהייתי מוצא את עצמי בזמן הפיצוץ בכניסה לטרמינל. אבל אחרי שזה לא קרה, ברור לגמרי שזה הדבר הכי מעניין שיכול לקרות לעיתונאי"

אז היית בעצם שם - אבל לא ערוך לשידור או לדיווח. מהסיטואציה הזו נולד הרעיון להעביר את השידור חי קודם כל פייסבוק?

"למעשה, הייתי שם אחד העיתונאים היחידים, כי הרי הצלחתי לעבור את שער הכניסה לשדה שניה לפני שהמשטרה סגרה אותו וגדודי הכתבים של הרשתות הבינלאומיות לא יכלו להיכנס. זה היה עניין של טיימינג, ממש הגעתי בדקה האחרונה. היה ברור שאנחנו פורצים לשידור ושהכי חשוב זה שאני אעביר איכשהו דיווח משם כמה שיותר מהר. בשלב הזה אני מצלם עם האייפון מחובר לחצובה ומיקרופון, לקח לי קצת זמן עד שהצלחתי להקליט דיווח כי כל הזמן מסביב היו המון שוטרים שצועקים והמולה. בנוסף גם הסתבר גם שהפנס שלי לא עובד אז הייתי צריך למצוא נקודה אחרת מוארת, כי היה חושך מוחלט. בסוף הצלחתי להקליט ולשלוח דיווח, ותוך כדי היה זה דורון הרמן שהציע שננסה בינתיים שאשדר בחי בפייסבוק, אחרי כמה ניסיונות לא מוצלחים הצלחתי לעשות את זה וזה עבד".

"בדיעבד נודע לנו שזה לא עבד בהתחלה כי הממשלה הטורקית האטה את הגלישה באינטרנט לרמה שאי אפשר היה לשדר שוב דבר או לשלוח וידאו. הרעיון לשדר בחי בפייסבוק משקף את הכיוון של חדשות 10 להשקיע בדיגיטל, כיוון שמוביל גולן (יוכפז, מנכ"ל חדשות 10, ד.א.). זה לא משהו אינסטינקטיבי הרי, כי אנחנו אנשי טלוויזיה. אבל הנוכחות בפייסבוק, הפעילות בטוויטר - זה הכיוון שאליו הוא דוחף - והוא מוכיח את עצמו כמאוד נכון".

זו לא הפעם הראשונה שזה קורה לך, להיקלע לאירוע כזה ולהפתיע את המתחרים.

"כן, בפיגוע בפריז הייתי בחופש עם חברה שלי לכמה ימים, וזה תפס אותנו שם ביום שישי בערב. זה קרה במקרה ממש אותו הדבר. אבל השבוע הטיימינג שיחק לטובתי פעמיים, כי אם הייתי עולה על המונית כמה דקות קודם כנראה שהייתי מוצא את עצמי בזמן הפיצוץ בכניסה לטרמינל. אבל אחרי שזה לא קרה, ברור לגמרי שזה הדבר הכי מעניין שיכול לקרות לעיתונאי".

שולט בתקשורת ומדכא כל אלטרנטיבה פוליטית (ארדואן)

"אין מישהו שהציבו בטורקיה מסתכל ימינה ושמאלה ורואה שהוא יכול להנהיג. אם זה מזכיר לך מדינה אחרת קטנה אחרת במזרח התיכון - אז זה כבר על אחריותך"

יממה קודם לכן הזדמן לוורדי להפנות שאלה לראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדירים, במסיבת עיתונאים בנוגע להסכם הפיוס. יילדירים, שאינו נוהג לשוחח עם עיתונאים ישראלים ומי יודע מתי אם בכלל הופנתה אליו שאלה מכיוון עיתונאי ישראלי - נראה בווידאו כמעט מופתע. "היו שם רק עיתונאים טורקים, כניסת העיתונאים הותרה רק למי שיש לו אישור קבוע למשרד ראש הממשלה הטורקית", אומר ורדי. "עצם זה שהייתי שם - הייתי חריג בנוף".

יילדירים לא ידע שיש שם עיתונאי ישראלי? אז איך נכנסת בעצם? הוא ענה לך תשובה קצת דיפלומטית, התאכזבת?

"יכול להיות שהדוברים שלו אמרו לי כי הם ידעו שאני שם ושהצלחתי להיכנס, וזה קרה בזכות אמירה אורון (הממונה על שגרירות ישראל בטורקיה בהיעדר שגריר, ד.א.). מרגע שהייתי בפנים כל מה שעניין אותי זה לשאול שאלה ושלא לפספס את ההזדמנות. כשנתנו לי את המיקרופון הוא הבין שאני לא מקומי ושאל אותי מאיפה אני, אמרתי ישראל ואז הייתי פאוזה - הוא אמר "אה, ישראל. אוקיי", והצגתי לו את השאלות. הוא לא אהב אותן אבל חשבתי שהתשובה שלו הייתה מעניינת. הוא אולי דיבר לקהל הביתי שלו כשאמר שהנורמליזציה תיקח זמן, ולגבי השבת גופות החיילים הוא אמר שגם לצד השני יש דרישות ושמוקדם לדבר על זה. לפעמים מה שחשוב זה עצם זה ששאלת את השאלה, ומבחינתי, נוסף לזה היה גם משהו רלוונטי במה שהוא ענה".

הראיון הזה לא אמור לעסוק ביחסים בינלאומיים או חדשות חוץ, אבל כן מעניין אותי לדעת כמי שבילה ימים ארוכים בטורקיה לצד פקידים בכירים - הפיגוע הזה יערער לדעתך את מעמדו של ארדואן, המנהיג חסר התחליף?

"אני חושב שהציבור בטורקיה מאוד לא שבע רצון וממורמר כלפי הממשלה, אבל בגלל שני אלמנטים מאוד דומיננטיים זה לא הולך להשתנות. הראשון הוא יד הברזל שארדואן מפעיל לדיכוי כל התנגדות, ממוסדות המשפט ועד לתקשורת".

מה שחווית בעצמך?

"כן, האטת האינטרנט. בנוסף, בערב הפיגוע הייתה הוראה לאסור על דיווחים של עיתונאים טורקיים משדה התעופה. את הדיווח שאני העברתי מערוץ 10 - לעיתונאי טורקי אסור היה לשדר, בהוראת הממשלה. תוסיף לכך את זה ששלושה ימים לאחר מכן עיתונאים לא יכולו להיכנס לטוויטר דרך האייפון, והוא היה זה שדאג לזה. הדבר השני הוא שאין לו באמת אלטרנטיבה, אין מישהו שהציבור בטורקיה מסתכל ימינה ושמאלה ורואה שהוא יכול להנהיג. אם זה מזכיר לך מדינה אחרת קטנה אחרת במזרח התיכון - אז זה כבר על אחריותך".

כתבים מדיניים, פנייתכם חשובה לנו

אני אקח את האחריות ואחזיר אותנו לישראל, לתחום המדיני. אנחנו מציינים השנה עשר שנים לא רצופות של סיקור נתניהו כראש ממשלה; היחסים שלו עם התקשורת הולכים ומעכירים. אתה וחבריך לתא הכתבים המדיניים מרגישים את זה? או שאנחנו כתבי התקשורת מפריזים בסיקור הנושא?

"בעניין הניסיון של נתניהו להחליש את התקשורת, זה כן מתחבר לאיזו עמדה אידאולוגית של שוק פתוח וריבוי ערוצים וכן הלאה. הוא רוצה שיהיו עוד ערוצי חדשות בכל מיני פלטפורמות - אבל זה מייצר סיטואציה שמונעת מכלי תקשורת להיות חזקים ומשפיעים. אם יהיו עוד חמישה ערוצי חדשות ברמה לאומית, ברור שהכוח של ערוץ 10 וערוץ 2 ייחלש וזה ישרת את נתניהו ולשם הוא חותר".

"במובן של ההתנהלות היום-יומית אני חושב שהמצב לא טוב. נתניהו מתנהל במחשבה או תודעה שכולם נגדו. שהתקשורת, למעט אולי 'ישראל היום' ועוד כמה איים קטנים אחרים, מחפשת כל תירוץ כדי לחבוט בו, להלעיג אותו ולהמעיט בערכו וזה מייצר אצלו חוסר אמון מוחלט. אתה רואה את זה בכך שאחת לכמה חודשים הוא מעלה פוסט לפייסבוק, לפעמים מצולם, שבו הוא אומר 'למרות הדברים שפורסמו' או 'למרות שכך וכך לא סוקר בתקשורת…' ובהרבה מקרים זה לא נכון".

הכנתי מראש דוגמא חמה בדיוק לזה - המכתב שאתה והקולגות שלך שלחתם לו החודש ובו דחיתם את ההאשמות שלא סיקרתם את הביקור שלו ברוסיה. קיבלתם איזושהי התייחסות ממנו או מאנשיו לדברים, בעקיפין או במישרין? משהו?

"לא. הוא לא הגיב לזה עד היום למרות שהמכתב אמור היה להגיע לידיו ואני מניח שהוא הגיע".

אז מה זה אומר?

"אני חושב שזה סימפטום. זה סימפטום לשני דברים - אחד זה התחושה שלו שהתקשורת רק מחפשת את רעתו, ובמובן הזה אני חשוב שגם יש אמת מסוימת בדבריו, רבים בתקשורת לא אוהבים את נתניהו וזה נכון. אבל הוא נוטה לשכוח שתפקידה של תקשורת היא לבקר את השלטון הקיים. כך היא עשתה לאולמרט ומיררה את חייו, כך היא עשתה לאהוד ברק ומיררה את חייו. אבל נתניהו לוקח את זה למקום האישי. הדבר השני מתחבר לקו של נתניהו להרוויח נקודות בציבור שלו על ידי שיסוי בין הציבור הזה לגופים או ציבורים אחרים, בין אם זה השמאל או התקשורת. לייצר איזו 'אנחנו והם'. הסיפור של 'אנחנו והם' הוא גם חזק בתוך נפשו, אבל גם כמובן מאוד מתוכנן טקטית על מנת להרוויח פופלאריות בקרב ציבור שאצלו התקשורת גם ככה נתפסת כשמאלנית ולא הוגנת".

עוד באותו נושא

הכתבים המדיניים לנתניהו: "איננו רוצים תקשורת 'חופשית' כמו ברוסיה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מתנהל במחשבה או תודעה שכולם נגדו". בנימין נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מי גרם לנתניהו ליפול בפייסבוק?

אני לא רוצה לסכסך אותך עם מקורות, אבל מי באמת מושך היום בחוטים בלשכת ראש הממשלה בכל מה שנוגע לתקשורת? עשה לי סדר ושפוך לי אור על האנשים שלוחשים כיום באוזן של נתניהו את מי לתדרך וממי להתעלם ומה לכתוב בפייסבוק.

"ראשית דובר ראש הממשלה בועז סטמבלר (לשעבר דובר משרד האוצר, ד.א.) שמנהל לדעתי בצורה טובה ועניינית ויעילה את הקשר היום-יומי מול התקשורת ואת ההחלטות שמתקבלות שם לגבי ההתנהלות התקשורתית בכל מצב. סטמבלר הוא עובד מדינה, הוא מתעסק בנושאים הרשמיים והמדיניים וכן הלאה. אני חושב שיש בסך הכל יחסים עניינים ויעילים בין הכתבים המדיניים לבינו. לצד זה יש קבוצה של אנשים שקשורים יותר לדברור הפוליטי ולעמוד הפייסבוק והטוויטר לא של ראש ממשלת ישראל אלא של בנימין נתניהו הפוליטיקאי, יש שם את טופז לוק, יונתן אוריך ואת יאיר נתניהו".

עד כמה נתניהו הבן דומיננטי בצוות הניו-מדיה? איך אתה מתרשם מהעבודה שלהם?

"הוא מאוד מאוד דומיננטי. כשהיו את אותן פדיחות עם אותו פוסט של ראש הממשלה על האונס על ידי פלסטינים של בחורה לוקה בשכלה, שהתברר בהמשך כלא נכון - אלה תקלות שמי שגרם לנתניהו ליפול בהן זה אותו צוות ניו-מדיה. לוק, אוריך, וככל הנראה גם יאיר נתניהו".

רמי סדן, יו"ר חדשות 10 הנכנס, בריאיון לגל"צ: "הדברים שיוחסו לי לא נאמרו". ספק 500
"אנחנו חיים היום בעידן שבו אין דבר כזה שעניינים מצליחים להישאר מתחת לשטיח". רמי סדן/ספק 500

"כל ניסיון התערבות ייצא החוצה"

"אני לא רוצה להגיד שאין שום חשש ושכולם שמחים מזה, ברור שזה מעורר חשש וברור שזה מרים גבות. אני לא חושב שאפשר להאשים אותנו שאנחנו פרנואידים"

מבין כל כתבי חדשות 10, התחום שלך הוא החשוד המיידי כשמדברים על השפעה שעשויה להיות למינוי של רמי סדן לתפקיד יו"ר דירקטוריון חדשות 10. יצא לך לדבר איתו אי פעם? אתה יודע משהו על היחסים בינו לבין נתניהו?

"עם סדן? לא דיברתי מעולם".

אלה לא שמועות או ספינים, שהוא מקורב לראש הממשלה, נכון?

"מבחינתנו, העיתונאים, המבחן הוא בקיומה של החומה הסינית שצריכה להיות והייתה קיימת עד היום בין שיקולים ואינטרסים פוליטיים או כלכליים של בעלי המניות לבנינו האנשים שעושים את העבודה העיתונאית. אני מוכרח לומר שעד היום מעולם לא נתקלתי באיזשהו רמז מכיוון מישהו בחלונות הגבוהים כלפי משהו שכדאי או לא כדאי לשדר. אני חושב שזה המבחן האמיתי, וזה המבחן של כולנו - של העיתונאים, של ההנהלה, של בעלי המניות ושל רמי סדן. עד היום ערוץ 10 הצליח להיות ערוץ 10 עם DNA מיוחד בגלל החומה הסינית הזאת, בגלל התחושה שלא משנה אם הבעלים זה רון לאודר ויש 'ביביטורס' או אם הבעלים זה מישהו אחר שיש לו אינטרס אחר - לא הייתה השפעה על הליין-אפ או על בחירת הנושאים והמקום שלהם במהדורה או להחלטה אם ללכת על תחקיר או לא".

אתה יודע, אני בעצמי סיקרתי בזמנו את אסף צ'רנילס מקריא בכפייה מטלפרומטר התנצלות בפני שלדון אדלסון. אתה בטוח שאתה לא מודאג שגם לעברך תושט איזו זרוע ארוכה?

"אני ממש לא מודאג. אני חושב שהסיפור של אותה התנצלות היה חריג, וההוכחה לכך שהוא היה כל כך חריג היא שהמנכ"ל דאז ראודור בנזימן התפטר. אני חושב שראודור בהתפטרות שלו הקריב את עצמו ואת הקריירה שלו למען אותו DNA עיתונאי של ערוץ 10. ודבר נוסף - אנחנו חיים היום בעידן שבו אין דבר כזה שעניינים מצליחים להישאר מתחת לשטיח. גם אם תתפתח סיטואציה שבה מישהו חושב להשפיע, הוא בעצמו יודע שתוך שנייה כל ניסיון התערבות כזה ייצא החוצה. זה יסוכל מראש רק מעצם הידיעה הזו".

אז שום חשש? כלום?

"אני לא רוצה להגיד שאין שום חשש ושכולם שמחים מזה, ברור שזה מעורר חשש וברור שזה מרים גבות. הרי ערוץ 10 ידע כל כך הרבה ניסיונות לפגוע בו על ידי בכירי הפוליטיקאים בישראל, שכל דבר כזה כמו פרשת רמי סדן גורמת לנו מיד, כמו גוף בטבע שנזכר בסכנה, להגיב באופן דרוך. אז אני לא חושב שאפשר להאשים אותנו שאנחנו פרנואידים ואני חושב שהחשש הזה מובן. אבל יחד עם זאת אני אומר שעד היום ערוץ 10 הצליח להיות מה שהוא בזכות זה שה-DNA העיתונאי ניצח, ולכולם ברור שאם זה לא יקרה וכן תהיה התערבות כלשהי אז לא יהיה יותר את ה-DNA של ערוץ 10, וזה באמת יהיה הסוף שלו. בסופו של יום, כל הנפשות הפועלות מבינות בדיוק מה פועל לרעת הערוץ, ומה פועל לטובתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully