וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם יפעילו לחץ על עיתונאי בתאגיד - שלומית אברהם תוכל לשמור עליו?"

14.7.2016 / 16:02

לפני כחודש הורמו לא מעט גבות בתעשייה כאשר תאגיד השידור הודיע על מינויה של שלומית אברהם-גלוברזון למנהלת חטיבת החדשות - ממערכות החדשות המאתגרות והרגישות בישראל. מינוי ראוי או פשרה שנועדה לרצות את מקבלי ההחלטות? הדעות חלוקות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעולם לא עסקה ב"הארד ניוז". שלומית אברהם-גלוברזון/מערכת וואלה!, צילום מסך
עורך בכיר: "איזה כלים יש לה בכלל כדי לשפוט תחקיר? מדובר במישהי שלא תרגיז גורמים פוליטיים כי היא תהיה עסוקה בלשרוד בעצמה"

לפני כחודש לא מעט גבות הורמו בתעשייה כאשר תאגיד השידור הודיע על מינויה של שלומית אברהם-גלוברזון למנהלת חטיבת החדשות. אברהם-גלוברזון, שבתפקידה הכי בכיר בתעשייה אמנם שימשה כעורכת Mako במשך שנתיים תחת העורך הראשי יובל נתן ואולם בשבועות האחרונים על דבר אחד מרבית האנשים עמם שוחחה וואלה ברנז'ה מסכימים: אין הדבר דומה לניהול אחת ממערכות החדשות המורכבות והנתונות ללחצים בישראל.

גורם בכיר בתעשיית החדשות ניסח עבור וואלה ברנז'ה את הדברים מיד עם דבר המינוי ואמר כי "קובלנץ רצה להפתיע במינוי של שלומית. זה לא שהיא לא תדע לבחור עיתונאים טובים ועורכים טובים לתאגיד. אבל הבעיה האמיתית בתפקיד כזה זה להתמודד עם לחצים מצד גורמים בכירים. לשלומית אין ניסיון בזה. לשים מישהי כמוה שתהיה אחראית על החדשות ברדיו ובטלוויזיה ובאינטרנט - זה תפקיד שגדול אפילו על אבי וייס. הרי הוא מעולם לא ניהל את כל הפלטפורמות במקביל".

הביקורת הגדולה ביותר כלפי המינוי של אברהם-גלוברזון נוגעת כאמור בסוגיית הניסיון. עורך בכיר באחת מחברות החדשות בטלוויזיה מסביר כי "שלומית מעולם לא ערכה מהדורה מרכזית. למשל, כאשר שילה דה בר היה ממקימי חדשות 10 גם הוא מעולם לא ערך את המהדורה המרכזית, אבל הוא לפני זה העורך הראשי של 'ידיעות אחרונות'. עבודה במערכת חדשות מזמנת לך דילמות בלתי פוסקות, בתוכן אתה צריך להיות הדמות שבסופו של דבר מכריעה. אני לא אומר שצריך ליזום דילמות כדי להיות אחר מהמתחרים, אבל אם מחר בבוקר מגיע לפתחה של שלומית עיתונאי עם תחקיר כמו ביביטורס – מה היא עושה? איזה כלים יש לה בכלל כדי לשפוט את התחקיר הזה? אז מה יכול להיות התירוץ של המינוי הזה - זאת השורה התחתונה של כל הסיפור הזה. מדובר במישהי שלא תרגיז גורמים פוליטיים כי היא תהיה עסוקה בלשרוד בעצמה".

התפקיד של מנהל חטיבת חדשות דורש לא מעט כישורים מעבר לדרישות על הנייר. ראשית, אתה צריך לבנות את החזון שלך לגבי איך מערך החדשות אמור לעבוד, לגייס את העיתונאים שיוכלו לעמוד בחזון הזה, לקבוע איך תבדל את עצמך מגופי החדשות האחרים במיוחד כאשר אתה לא גוף מסחרי ולהחליט כיצד לחלק את המשאבים העצומים - 160 מיליון שקל – כמעט פי שניים מתקציב חדשות 2, חברת החדשות החזקה בישראל.

אותו עורך מתייחס גם לכך ואומר לוואלה ברנז'ה כי "התפקיד של מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, עם התקציבים שעומדים לרשותו ועם מוטת השליטה שהיא מהגדולות שיש בתחום כרגע (רדיו אינטרנט טלוויזיה) אינם תואמים את הרזומה שלה. היא מילאה שורה של תפקידים שבכל עץ של היררכיה הם זוטרים ולא עשתה תפקיד משמעותי שמכשיר אותה להיות אחראית על מאות עיתונאים. אז למה הם בחרו דווקא בה? לא יודע. זה כל כך מופרך שאין לי הסבר. היא מעולם לא עסקה ב'הארד ניוז'. '5 עם גדי סוקניק' היה הניסיון הכי 'הארד' שלה. גם אתר מאקו וגם "5 עם" הם לא חדשות - אלא בידור. את רוב החדשות מאקו שואב מחברת החדשות של 2, כך שהוא לא נדרש לשום הכרעה חדשותית בתכנים שהוא מפרסם".

אלדד קובלנץ. איה אפרים, מערכת וואלה! NEWS
מינוי שנוי במחלוקת. אלדד קובלנץ/מערכת וואלה! NEWS, איה אפרים

"אפשר להגדיר אותה כ'הטיפוס המרצה'"

"התחושה התמידית במאקו הייתה שאתה עלול להיות מפוטר בכל יום. אני מרחם על כולם בתאגיד: היא תצרח, תגרום לעובדים לחשוש מפיטורים - וזה משהו שהרי מערער את הביטחון העצמי וגורר ביצועים גרועים"

אברהם-גלוברזון החלה את עבודתה בתקשורת כשהפיקה תוכניות אקטואליה ויומנים במחלקת החדשות של רשת ב'. לאחר מכן הייתה ממקימי "רדיוס" שם שימשה כמפיקה ראשית בתחנה. משם עברה לחדשות 2 והפכה לבת טיפוחיו של שלום קיטל, מנכ"ל החברה באותה התקופה. היא ערכה את "5 עם גדי סוקניק" ומשדרים מיוחדים לחדשות 2, ואף שימשה כדוברת חברת החדשות תקופה מסוימת. מחדשות 2 עברה לקשת, שם שימשה עורכת ראשית של תוכנית הבוקר ושל התוכנית "אנשים". מאוחר יותר הייתה ממקימי מאקו ושימשה כעורכת באתר תוך התמקדות בתכני מגזין בלבד.

גורם בקשת שעבד באופן צמוד עם אברהם-גלוברזון מחמיא. "מדובר באחד המינויים היותר ראויים. שלומית היא סופר מקצוענית, סקרנית ובעלת ניסיון בשלושת הפלטפורמות - רדיו, באינטרנט ובטלוויזיה – ועבדה במערכות חדשות. היא לא מעורבבת, היא לא מקהילת גל"צ שרגילים לחלוש על המערכות השונות - אז לכן חלק הרימו גבה. הרי תמיד יהיו את 'הנשמות הטובות' בתעשייה הזאת. שלומית באה לעשות עבודה מאוד יסודית ומאוד מקצוענית. הדבר האחרון שאפשר להגיד עליה זה שהיא 'פיון'. שלומית עמדה בהרבה מאוד לחצים - לחצים קיימים בכל מקום ובכל מערכת. אגב, גם כלפי אבי וייס הייתה ביקורת גדולה כשהוא התמודד מול נסים משעל ורפי גינת על תפקיד מנכ"ל חדשות 2, היו חלק שאמרו שהוא רק מפיק וזלזלו בו מאוד - והוא מוכיח את עצמו בתפקיד כי מבנה האישיות שלו מתאים לזה".

מנגד, גורם שעבד בעבר תחת אברהם-גלוברזון אומר כי "אפשר להגדיר אותה כמישהי שהיא 'איימד טו פליז' – הטיפוס המרצה – מה שהם בעצם רוצים בתאגיד. אבל אסור לתת לה לנהל ועד בית: אין לה יחסי אנוש, היא מרכלת על עובדים שלה עם עובדים אחרים, היא התנהגה במאקו בצורה לא יפה כלפי העובדים ודאגה להתחנף כל הזמן לאבי ניר. התחושה התמידית במאקו הייתה שאתה עלול להיות מפוטר בכל יום. אני מרחם על כולם בתאגיד: היא תצרח, תגרום לעובדים לחשוש מפיטורים - וזה משהו שהרי מערער את הביטחון העצמי וגורר ביצועים גרועים".

"תמיד נוח לבחור את המנהל הוותיק והמנוסה שהיה ברשות השידור"

אורי פז: "המינוי מבריק. יש בו הרבה תעוזה, רעננות ויצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא והוא לא מינוי שגרתי. לכן, אצל חלק מהאנשים הוא מעלה גבה – אבל לא אצלי. שלומית היא מסוג האנשים שמביאים את המחשבה האחרת"

אורי פז - מנכ"ל ערוץ הכנסת, שבעבר היה מנהל של אברהם-גלוברזון בחדשות 2 וב"רדיוס", מסכים עם הגורם מקשת ואומר כי "המינוי מבריק. יש בו הרבה תעוזה, רעננות ויצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא והוא לא מינוי שגרתי. לכן, אצל חלק מהאנשים הוא מעלה גבה – אבל לא אצלי. שלומית היא מסוג האנשים שמביאים את המחשבה האחרת. לא את המחשבה הרגילה השבלונית השונה. היא חדה מאוד, ממוקדת, לא הולכת לאיבוד במחשבה שלה, יש לה ראייה מאוד חדה של הדברים. כל התכונות האלה מעניקות לה יתרון מאוד גדול במינוי כזה משמעותי".

בנוגע לביקורת שאין לה מספיק ניסיון לתפקיד, פז אומר כי "גם אני - שמנהל 30 שנה ויותר בתחום - וגם מבקריה לא נולדנו מנהלים. לומדים לנהל תוך כדי תנועה. זה מינוי יפה כי זה מינוי אמיץ. יכלו לקחת מנהל עם 50 שנות ניסיון בתקשורת – אבל זה לא אומר בהכרח שהוא יביא עמו רעננות וחשיבה אחרת. זה שמישהו מנהל הרבה שנים לא בהכרח נותן לו יתרון על פני מישהי שבאה עם הניסיון שלה. אני לא רואה בהיעדר ניסיון פגם שיכול לפגוע בניהול שלה. מנהלים בתקשורת לא נולדים עם יכולת ההתמודדות מול לחצים – לומדים את זה עם הזמן. תמיד נוח לבחור את המנהל הוותיק והמנוסה שהיה ברשות השידור, יש מנהלים בלי סוף בשוק - אבל לשמחתי ולהפתעתי הצליחו למצוא את האדם הכי נכון לתפקיד הזה. מדובר במקצוענית והלוואי ורבים היו מקצוענים כמוה".

גם שלום קיטל, לשעבר מנכ"ל חדשות 2, החמיא לאברהם-גלוברזון ואמר כי "הכרתי את שלומית היטב כשעבדנו יחד בחברת החדשות של ערוץ 2. מדובר בבחורה מוכשרת מאוד, יוזמת ובעלת הבנה בשידורי אקטואליה וחדשות. אני בהחלט חושב שהיא ראויה להזדמנות המרתקת שניתנת לה".

שלום קיטל. שי אוקנין
"ראויה להזדמנות המרתקת שניתנת לה". שלום קיטל/שי אוקנין

"חלק מהביקורת היא סקסיסטית"

גורם בקשת: "אני בטוח שעובדי חדשות 2 רגועים מהבחינה הזאת שאם ביבי ירצה להפעיל לחץ, יהיה להם את וייס וסודרי שייגנו עליהם. אני לא יכול להגיד שכשמישהו יפעיל לחץ בתאגיד, שלומית תוכל לשמור עליו"

גורם נוסף שעבד עם אברהם-גלוברזון בזכיינית קשת מתייחס גם לאספקט האמפירי. לדבריו, "לא ברור למה היא תמיד מונחתת מבחוץ. כאשת חדשות היא לא הצליחה לשפר את האינטרנט של חדשות 2 במאקו – אחד מהיעדים שהוקצו לה. החדשות במאקו היו גרועות לפני שהיא הגיעה - וגם אחרי שעזבה. היא בעצם לא עשתה שם כלום כדי לשפר את המצב".

הגורם אומר כי "כשאיתי ולדמן נכנס לתפקיד והחליף אותה - אמרו שהחיוך חזר למאקו. היא גם בנאדם שכל פעם נבעט למעלה בקריירה שלו. כשאתה מסתכל עליה מבחינה מקצועית ומבחינת הרזומה, אתה אומר לעצמך איפה היא ואיפה גולן יוכפז, אבי וייס, גיא סודרי וטלי בן עובדיה. גם ככה התאגיד - והסיבות שהובילו להקמתו - הוא מקום בעייתי בשלב הזה, אנשים עוד לא יודעים מה יהיה שם מבחינה פוליטית. אני בטוח שעובדי חדשות 2 רגועים מהבחינה הזאת שאם ביבי ירצה להפעיל לחץ, יהיה להם את וייס וסודרי שייגנו עליהם. אני לא יכול להגיד שכשמישהו יפעיל לחץ בתאגיד, שלומית תוכל לשמור עליו. היא בנאדם שאין לו את המסוגלות הזאת. אולי בגלל זה לקחו אותה לתפקיד הזה".

מנגד, עורכת חדשות בכירה אשר עבדה עמה טוענת כי "שלומית נמצאת בתעשייה יותר מעשרים שנה - היא לא מישהי שהגיעה אתמול והוצנחה פתאום לנהל את חטיבת החדשות. היא עבדה ברדיו, בטלוויזיה ובאינטרנט – בכל הפלטפורמות הרלוונטיות. לגבי הביקורת שהמינוי שלה נוח למי שממנה אתה – בדרך כלל אנשים ממנים אנשים שנוח להם לעבוד איתם". עורך בכיר בחדשות 2 הסכים עמה והוסיף כי "אני לא חושב שיש מישהו בתפקידי הניהול בטלוויזיה שהם לא פנו אליו. יכול להיות שהיא לא הייתה הבחירה הראשונה שלהם - אבל זה מינוי מעניין. אני לא מסכים עם חלק גדול מהביקורת - אני חושב שהיא בולדוזר, צעירה, אמביציוזית. לדעתי חלק מהביקורת היא סקסיסטית".

כנס הטלוויזיה EFFECTV. ניב אהרונסון
קשר טוב עם הבוס הקודם. אבי ניר/ניב אהרונסון

תאגיד השידור בתגובה: "יש לנו אמון מלא בה"

מתאגיד השידור נמסר בתגובה: "שלומית אברהם-גלוברזון תוביל את השידור הציבורי בישראל למחוזות חדשים - שידור עצמאי, חזק, נשכני ומשנה מציאות כפי שמגיע לציבור בישראל. מדובר בעורכת ומנהלת כשרונית, נחושה ואפקטיבית ויש לנו אמון מלא בה. אנו מציעים לבחון את המינוי בתום שלב הקמת חטיבת החדשות של התאגיד, שתכלול דסק תחקירים בדיגיטל, בטלוויזיה וברדיו, יחד עם עיתונאים מקצועיים ומוכשרים, וותיקים וצעירים ממגוון המגזרים והאוכלוסיות בישראל".

"אכן מדובר במינוי מרענן ולא חזרה לאחד השמות המוכרים והידועים בשוק. תאגיד השידור הישראלי הבטיח להיות שונה מערוצי שידור קיימים וחרט על דגלו חדשנות ומקוריות. מפתיע ומעציב שדווקא כשממנים אישה צעירה ומוכשרת לכהן בתפקיד משמעותי, גורמים מסוימים לא מתאפקים ופוסלים את המינוי הראוי עוד לפני שזו החלה ממש לעבוד. בכל תהליך הקמה ובמיוחד בתהליך גדול ומורכב, שכולל גיוס מאות אנשי תקשורת, יש ביקורת, רכילויות, והכפשות. החלטנו בשלב זה להתעלם מההשמצות לא מבוססות ולהמשיך לעבוד קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully