וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק איסור ההקלטות - מוות לעיתונות החוקרת"

11.8.2016 / 15:02

הצעת חוק חדשה שמקדם נתניהו עשויה להטיל צל כבד על העיתונות, ובינתיים, שרון שפורר נלחמת בתביעת השתקה באמצעות קמפיין לגיוס כספים שרשם הצלחה עם 3,000 מצטרפים ביומיים. וואלה ברנז'ה כינסה דיון חירום באולפן. צפו

מערכת וואלה!

הצעת חוק חדשה שמקדם ראש הממשלה לאיסור הקלטות אדם ללא ידיעתו, כפי שחשף אתמול עקיבא נוביק בערוץ 10, עשויה להטיל צל כבד על העיתונות החוקרת. בינתיים, מתמודדת העיתונאית שרון שפורר עם תביעת השתקה ונעזרת בקמפיין לגיוס כספים שרושם הצלחה - וכבר הגיע ליעד של 3,000 מצטרפים ביומיים.

בדיון באולפן בהשתתפות אבנר הופשטיין, ראש דסק התחקירים בגל"צ, ותהילה שוורץ אלטשולר, חוקרת תקשורת, ראשת הפרויקטים לרפורמות במדיה וממשל פתוח במכון הישראלי לדמוקרטיה, דנו בשאלות מהי תביעת השתקה ואולי והאם הקמפיין אולי דווקא משרת את המסר ההפוך - שבשם חופש הביטוי מותר להגיד הכל.

הופשטיין אמר כי "הביטוי הזה 'תביעות השתקה' נכנס לז'רגון העיתונאי ישראלי ברנז'אי בשנים האחרונות, לפני כחמש שנים לא דיברו הרבה על תביעות השתקה. זה היה דבר שפחות הכירו בזמנו. אני חושב שהיום, יש ארגון עיתונאים ויש יותר מודעות – אם היו אז מתייצבים לצידנו יותר, גם אנחנו היינו מופתעים פחות מהשיטה הזאת".

עוד אמר הופשטיין, כי "במקרה של שרון שפורר אנחנו מרגישים שהיא אמרה אמת ונטפלים פה לעניינים סמנטיים דקדקנים כדי לנסות ולהרתיע אותה בהמשך".

באשר לחוק שכבר קיבל את השם "חוק ההקלטות", אותו מקדם ראש הממשלה אשר מגיע על רקע פתיחה – אולי – של חקירה פלילית נגדו, הסכימו השניים כי מדובר בחוק המכוון נגד העיתונות החוקרת. הופשטיין אמר כי "המשמעות של החוק הזה, אפילו בפרשנות היותר מצומצמת שלו – היכולת לשדר את ההקלטה שביצעת - הוא סוג של מוות לעיתונות החוקרת. המצב כיום שבו עיתונאי חוקר מקבל איום בתביעה כמעט עוד לפני ששידר את הכתבה – ההקלטות הן הדבר היחיד שעומד לראשותו".

שוורץ אלטשולר אומרת כי "זה חוק שמאוד ייפגע בעיתונות החופשית מפני שעיתונאים לא יוכלו לטעון 'אמת דיברתי' וזאת הטענה החשובה ביותר בדיני לשון הרע. הסיפור של האזנות הסתר הוא לא אינטואיטיבי עבורנו, מפני שהוא פוגע בפרטיות – היכולת להאזין למישהו כשהוא לא מודע לזה אינו דבר פשוט. אבל, יש הבנה ברוב המדינות הדמוקרטיות שהוא הרבה פעמים נדרש לצורך חקר האמת. מדובר על חקר האמת העיתונאית, המשטרתית וחקר האמת ביחסים בין אנשים – חקירה בין בעל לאישה, או מעקב אחרי מטפלת ילדים וכו. כלומר, החוק הזה לא יפגע רק בעיתונות אלא במעגלים הרבה יותר נרחבים".

עוד אומרת שוורץ אלטשולר: "נוצר פה מצב בלתי נסבל, ביד אחת הממשלה הזאת הולכת להעביר את חוק המאגר הביומטרי – אחת הפגיעות הכי חמורות שתהיה בפרטיות – ומצד שני פתאום מספרים לנו סיפורי פרטיות".

השופטת בדימוס דורנר: "מותר שלעיתון תהיה אג'נדה". מור שאולי
דליה דורנר/מור שאולי

גם מועצת העיתונות התייחסה לכוונתו של נתניהו לחוקק חוק נגד הקלטות. מהמועצה נמסר כי "חברי מועצת העיתונות מתנגדים בתוקף ליוזמה לחוקק חוק האוסר הקלטת שיחה שלא בהסכמת כל המשתתפים.

"חוק זה, אם יחוקק, עלול לפגוע קשות ביכולת לבצע תחקירים עיתונאים. הוא יקשה על עיתונאי להוכיח את אמיתות הפרסום במקרה ותוגש נגדו תביעת לשון הרע, ויפגע ביכולתו להוכיח תום לב בפרסום. החוק יביא לכך שמידע חשוב לא יגיע לציבור ויפגע בזכות הציבור לדעת וביכולתו של האזרח לתעד ולחשוף עוולות. יצוין, כי ברוב מדינות ארה"ב מבכר החוק את זכות הציבור לדעת בנושאים בעלי עניין ציבורי מובהק על פני הזכות לפרטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully