וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האווירה במערכת ידיעות היא של 'ראש באדמה' - מהבכירים ועד הזוטרים"

11.1.2017 / 17:08

"מבוכה, הלם וקושי רב להמשיך לעבוד", כך מתארים גורמים ב"ידיעות אחרונות" שדיברו עם וואלה ברנז'ה את האווירה במסדרונות המערכת בראשל"צ מאז חשיפת הפרשה. בתוך כך, מתגבשת יוזמה של בכירים לשעבר בעיתון הקוראים להשעיית מוזס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האווירה מאוד מתוחה וטעונה". בית "ידיעות אחרונות" בראשל"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך
"העובדים מצויים בסיטואציה לא פשוטה. הם לא מתביישים, אבל קשה להם. למשל בשיחות שהם מנהלים ברמה יומיומית, עם מקורות או דוברים, כי הם הפכו להיות 'מסומנים'"

"האווירה במערכת ידיעות היא של 'ראש באדמה' – מהעובדים הבכירים ועד לזוטרים", כך אמר היום (רביעי) לוואלה ברנז'ה גורם בעיתון. הגורם תיאר את התחושה הקשה בבית ידיעות מאז שנחשפה פרשת נתניהו-מוזס, לפיה ראש הממשלה ומו"ל ידיעות דנו ביניהם על דיל הכולל פגיעה ב"ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד של נתניהו ב"ידיעות אחרונות". כזכור, אתמול נחשף בחדשות 2 כי מוזס אמר לנתניהו: "אני אעשה כל מה שאני יכול כדי שתהיה פה כמה זמן שתרצה".

הגורם בידיעות אמר כי "העובדים מצויים בסיטואציה לא פשוטה. הם לא מתביישים, אבל קשה להם. קשה להם למשל בשיחות שהם מנהלים ברמה יומיומית, עם מקורות או דוברים, כי הם הפכו להיות 'מסומנים'. עכשיו הרי מסתכלים על כל מה שהכתבים כותבים בצורה שונה לחלוטין".

כזכור, הבוקר פרסם נחום ברנע בשער 'ידיעות' כתב מעין הגנה לעיתון ולמו"ל תחת הכותרת "כולם חשודים", שבו ציין כי "מו"ל לא יכול להבטיח לסרס את הכתבים בעיתונו – זה לא יקרה". בנוסף, ברנע כתב בטורו כי "עד היום מוזס לא חיווה באוזני את דעתו על מילה אחת שכתבתי, לא ביקש להוריד ולא הציע להוסיף. אני מכיר לו תודה. לא כל מו"ל היה נוהג כמוהו".

הגורם התייחס גם לטור של ברנע והסביר כי "מה שברנע כתב בטורו נכון, נוני מעולם לא אמר לכתב 'תכתוב ככה או ככה' - אבל תמיד הייתה את רוח המפקד לגבי כל מיני אישים. ידעת מה מותר ומה אסור לכתוב, בלי שאמרו לך את זה. עכשיו, כשזה על השולחן זה שונה. יש מבוכה מאוד מאוד גדולה בקרב העובדים, הבכירים והזוטרים. יש אווירה של 'ראש באדמה'". גם ח"כ מיקי רוזנטל הגיב לטור של ברנע ואמר בהקשר זה כי: "אני מאמין לו, אבל ברנע יש אחד, ובידיעות יש מאות אחרים שמקבלים הוראות ומבצעים אותן. לא מנוני, אלא משלוחיו".

נוני מוזס. ברני ארדוב
"תמיד הייתה את רוח המפקד". נוני מוזס/ברני ארדוב

שם בספק את כל המסגור של הכתבות סביב נתניהו

"כעורך העיתון הוא הגיב ונתן את התגובה שאמר לעובדים, אבל איך אתה יכול להמשיך ולתת תגובה כזו - כשמעלייך יש מי שמדבר ועושה עסקים?"

ביום ראשון, לאחר שהפרשה נחשפה, שלח עורך ידיעות רון ירון מייל לכל העובדים עליו דווח בוואלה ברנז'ה ובו הבהיר כי "הפרסומים הפתיעו אותנו. לי, לעורכי ולכתבי העיתון לא היה מושג על שיחה שהתקיימה לפי הפרסומים בין מו"ל העיתון לבין רה"מ. מטבע הדברים, מכיוון שלא ידענו עליה - גם לא יכולנו 'להתנהג בהתאם'".

גורם אחר בעיתון המצוי בפרטים התייחס להתנהלותו של ירון מאז שנחשפה הפרשה, ואמר כי "בסיטואציה כזו בטח קשה לו לתפקד. כעורך העיתון הוא הגיב ונתן את התגובה שאמר לעובדים, אבל איך אתה יכול להמשיך ולתת תגובה כזו - כשמעלייך יש מי שמדבר ועושה עסקים? זה שם בספק את כל המסגור של הכתבות סביב נתניהו: האם דיווח מסוים היה במסגרת ההודנה ביניהם, או כשנוני כעס; האם לפני כמה חודשים, כששמו תמונה של ביבי ושרה, זה היה אחרי שיחה מסוימת והוא רצה 'לפנק' אותו או סתם משהו מקרי; והאם כאשר כיסחו לנתניהו את הצורה זה קרה בגלל שיחה ביניהם – עכשיו בעצם הכל נצבע בצורה אחרת".

נחום ברנע באזכרתו של דב יודקובסקי. נמרוד סונדרס
לא לבד. נחום ברנע/נמרוד סונדרס

איש מערכת ותיק ב"ידיעות אחרונות" מאשר בפני וואלה ברנז'ה את התחושה הקשה ששוררת בקרב עובדי העיתון. הוא אמר כי "אמנם זה לא משהו שאתה נכנס לבית ידיעות וישר מרגיש אותו, אבל זה בהחלט הפך להיות משהו שכולם מדברים עליו בפינות עישון". הגורם הוסיף כי "בקרב חלק מהמערכת יש תחושה כללית רעה על עולם העיתונות, לצד האמירה ש'לכולם יש אינטרסים'. בהקשר הזה, נחום ברנע לא לבד; לדבריו, עמוס שוקן זוכה לפרגון בקרב עובדי ידיעות אחרונות - שאומרים כי "'הארץ' זה העיתון היחיד שנשאר".

כתב בכיר במערכת "ידיעות אחרונות" סיפר היום לוואלה ברנז'ה כי "האווירה בעיתון מאוד בעייתית מאז שהפרשה נחשפה. יש כל מיני הסתודדויות מוזרות בקרב העובדים, והאווירה מאוד מתוחה וטעונה וכולם מרגישים את זה". לדבריו, "כולם הגיבו בהלם לפרשה".

עוד באותו נושא

ח"כ רוזנטל: "ברנע לא יודע שידיעות מנהל רשימות שחורות?"

לכתבה המלאה
הפגנת צעירי הליכוד בכניסה לבית ידיעות אחרונות, תל אביב. פברואר 2015. ראובן קסטרו
זכרונות מתעתעים. הפגנת צעירי הליכוד ב-2015 מול בית ידיעות הקודם/ראובן קסטרו

"הכל תחת תיאוריות קונספירציה"

מספר כתבים בכירים לשעבר ב"ידיעות אחרונות" מנסחים מסמך הקורא למוזס להשעות את עצמו מתפקידו עד אשר יתבררו תוצאות החקירה

היום פירסם אביב הורביץ במאקו כי מספר כתבים בכירים לשעבר ב"ידיעות אחרונות" מנסחים מסמך הקורא למוזס להשעות את עצמו מתפקידו עד אשר יתבררו תוצאות החקירה. גם לכך התייחס הכתב, ואמר כי "הזמן יעשה את שלו. גם אף אחד עוד לא יודע בדיוק מה היה שם - ואיך זה נאמר. כרגע, אי אפשר לקבל החלטות לגבי ההמשך, עד שלא נשמע את ההקלטות והחקירה תתקדם. זה הכל תחת תיאוריות קונספירציה של מה היה בתוך השיחה".

ואילו, כתב באחד המוספים דווקא טוען כי "אצלנו כל הפרשה לא נגעה באף אחד ואנחנו לא ממש מתעסקים בזה ביום-יום. אתמול עוד שלחנו אחד לשני לינקים על הפרשה, אבל עברנו הלאה. אנשים בעיקר עסוקים בעבודה שלהם ועם הבעיות שלהם בבית". הכתב מאשר גם הוא את העובדה שלא סבל מהתערבות בתכנים ממוזס: "אני אישית לא קיבלתי הנחתה לפרסם משהו או לא. אם זה היה קורה כבר מזמן הייתי עובר לגוף אחר".

בעיתון בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully