וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איך 4 אנשים מחליטים מי ההמבורגר המצטיין? זו בדיחה"

31.1.2017 / 11:53

תוצאות "תחקיר ההמבורגרים הגדול של 'עושות חשבון'" – לפיהן מקדונלד'ס הוא ההמבורגר הבריא בישראל - הפתיעו לא רק את הצופים אלא גם חלק מבעלי הרשתות האחרות שטוענים לסילופן. ערוץ 10: "התחקיר נעשה בהתאם לכל הפרמטרים". וואלה ברנז'ה עשתה קציצות

המבורגר חג האהבה ברשת בורגרים. חיים יוסף,
מותר להשוות? תחקיר ההמבורגרים/חיים יוסף

בשבוע שעבר עם ישראל גילה בתדהמה כי ההמבורגר של מקדונלד'ס הוא ההמבורגר הבריא בישראל לפי תחקיר "עושות חשבון" בערוץ 10. התגלית המרעישה הכתה גלים לא רק אצל הצופים – הרבים יש לומר, כשתוכנית תחקירי הצרכנות של לינוי בר גפן וסיוון קליגנבייל זכתה לנתון שיא של 14.1% - אלא גם באופן לא מפתיע אצל בעלי הרשתות המתחרות שנבדקו בתחקיר, והגיעו למקומות נמוכים יותר בדירוג. שניים מהם אף טענו בפני וואלה ברנז'ה כי מבחינתם תוצאות התחקיר לא אמינות, בגלל שחלק מהקטגוריות שנבדקו לא היה מתואמות מלכתחילה – וזה יצר סילוף בתוצאות הסופיות.

כך למשל, בעל רשת המבורגרים גדולה אמר לוואלה ברנז'ה כי "הם השוו בין מוצר תעשייתי שיצא ממפעל לבין מוצר טרי של מסעדה - שזה משהו אחר לגמרי. אי אפשר להשוות בין המבורגר שיצא ממפעל, ועובר חימום טרמי והקפאה, ולאחר מכן משווק לסניפי מקדונלד'ס - שם מכינים אותו ברמת עשייה 'וול דאן' - לבין מוצר טרי שאנחנו טוחנים במסעדות ומוגש ברמת עשייה 'מדיום'".

לטענתו, "אם היו רוצים להשוות בין דברים זהים - הם היו מזמינים 'וול דאן' גם מאיתנו. כך יצא שאצלי יש יותר ספירת חיידקים, שאגב הממצא עדיין עמד בתקן". לסיכום אמר, "אף אחד לא ישכנע אותי שמוצר תעשייתי מוקפא ומעובד, שנאכל מספר חודשים אחרי שהפרה נשחטה, בריא יותר לעומת בשר טרי".

המעבדה לא אשמה

"כאשר עושים סקר על 10 מתמודדים שונים אז לוקחים כמה מאות נשאלים, עושים מחקר אמפירי מסודר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא של טעם"

בעל רשת המבורגרים אחר טוען גם הוא כי נעשתה השוואה לא נכונה בין פריטים שונים. לטענתו, התחקיר "חובבני", שכן "הם לקחו צ'יפס כפרי של מקדונלדס והשוו אותו לצ'יפס רגיל שלי. אבל זה לא אותו דבר, הם היו צריכים להשוות בין הצ'יפס המיוחד שלי לצ'יפס המיוחד של מקדונלד'ס". עוד אמר כי לא ברור מה משקל החלוקה לכל בדיקה בשקלול הסופי: "יש בדיקת מעבדה, טעם המבורגר וטעם צ'יפס – אבל מה החלוקה ביניהם? שליש שווה לכל בדיקה? 50% לבריאות ו-25% לציפס? זה לא נאמר בתחקיר".

בנוסף, הוא גם התייחס לבדיקת המעבדה ואמר כי "היא הייתה מקצועית עם נתונים נכונים, אבל אף אחד לא יודע כיצד הדיאטנית, שהציגה 'נתונים מפתיעים', שיקללה אותם. תוצאות המעבדה נכונות, אבל לא ידוע איזה משקל ניתן לכל נתון". בנוגע לכך שמקדונלד'ס הגיעה למקום ה-1 בדירוג הבריאות, אמר: "לא ברור כיצד בדיוק חישבו בתחקיר את מדד הבריאות של ההמבורגרים. למשל יש פרמטר נתרן, זה פרמטר שמאוד חשוב למשרד הבריאות ויש לו אף המלצה בנוגע לכמה צריך לצרוך ממנו – אבל לא ברור כמה משקל שמו על נתרן בתחקיר".

עוד אמר, "איך 4 אנשים מחליטים מי ההמבורגר המצטיין? זה בדיחה - וזה לתוכנית פריים טיים שזכתה לרייטינג גבוה יחסית לערוץ ועוד קוראים לזה 'תחקיר'. כאשר עושים סקר על 10 מתמודדים שונים אז לוקחים כמה מאות נשאלים, עושים מחקר אמפירי מסודר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא של טעם".

עושות חשבון.
עושות חשבון

ערוץ 10: "נתוני התחקיר הוצגו לצופים בשקיפות"

יש לציין כי בבוקר שלאחר שידור התחקיר העלה ערוץ 10 לאתר התוכנית דירוג של "ההמבורגר המצטיין" לפיו מקדונלד'ס מובילה ואחריה הרשתות BBB, מוזס, בורגרים, אגדאיר, בורגר קינג, בלאק, שמונה, בורגר ראנץ ובורגר בר. יומיים לאחר מכן עלה לאתר התוכנית דירוג נוסף – הפעם של ההמבורגר הבריא – עם דירוג שונה: מקדונלד'ס, BBB, בורגרים, בורגר קינג, בורגר ראנץ, מוזס, בלאק, שמונה, אגדאיר ובורגס בר. על כך אמר כי "קודם כל מה הכוונה בהמבורגר מצטיין? ובכלל, רק אחרי שלושה ימים הם העלו באתר ערוץ 10 את הדירוג של ההמבורגר הבריא – גם שם אין הסבר מלבד פירוט בדיקות המעבדה. אבל זה לא אתר חובבן, זאת תוכנית רצינית בערוץ רציני, בפריים-טיים".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "ערוץ 10 והתוכנית 'עושות חשבון' עומדים מאחורי התחקיר באופן מלא. התחקיר נעשה בהתאם לכל הפרמטרים המקצועיים הנהוגים לבדיקות מסוג זה. נתוני התחקיר הוצגו לצופים בשקיפות ועדין מוצגים בדף הפייסבוק של התוכנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully