וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזזיתיים, פסיביים או חלק מהעדר: איזה סוג של משקיעים אתם?

13.2.2017 / 8:00

בשוק ההון ניתן למצוא מגוון גדול של משקיעים המתייחסים להשקעה, לרמת הסיכון וליעדי ההשקעה שלהם בצורה שונה. איזה סוג משקיע אתם? האם אתם הפעילים שבחבורה? או אולי המתוחכמים? ואולי אתם פשוט הולכים עם העדר?

השקעות. ShutterStock
השקעות/ShutterStock

רבים מהישראלים משקיעים בצורה זו או אחרת בשוק ההון, בין אם מדובר במניות, קרנות נאמנות ועוד מכשירים פיננסיים. חלק מהם מנהל את ההשקעה דרך הבנק או בית השקעות, עם מנהל תיק שמיישם את ההוראות של המשקיע. לעומתם, כמות הולכת וגדלה של ישראלים פונים לניהול תיק השקעות באופן עצמאי, דרך פלטפורמות מקוונות נוחות ואמינות במיוחד אשר מאפשרת לנו לבצע שינויים בעצמנו ובזמן אמת.

בקרב המשקיעים אפשר לזהות בקלות את הסוגים השונים של המשקיעים, על פי בחירת אפיקי ההשקעה, היעדים וההתנהלות השוטפת. גיבשנו ארבעה סוגים של משקיעים בשוק ההון - האם אתם מוצאים את עצמכם ביניהם?

המשקיע הפסיבי

משקיע מהסוג שלוקח מעט מאוד החלטות בכל הנוגע להשקעה שלו - מהבחירה הראשונית באפיקי ההשקעה ועד ההחלטה לממש את ההשקעה ולגרוף את הרווחים (או ההפסדים), לאחר שנים רבות. הוא לא מתייחס להשקעה בתור משהו דינמי שדורש שינויים, אלא בתור אפיק ארוך טווח ממנו הוא שוכח במשך הזמן. סיכוי גדול שהמשקיע הפסיבי ביצע את ההשקעה שלו דרך הבנק או בית השקעות (ולכן משלם דמי אחזקה ועמלות שונות), אך בכל מקרה, הוא ממעט לעקוב אחרי הביצועים של ההשקעות שלו ומסתמך על זה שהרווחים יספיקו לו בסוף הדרך.

יתרון: יכול להיות שהבחירה שלו באפיקי ההשקעה בתחילת הדרך אכן תוביל לתשואה הגבוהה ביותר מבין כל האפשרויות.

חיסרון: המשקיע הפסיבי יכול למנוע הפסדים כבדים או לנצל הזדמנויות קורצות במהלך השנים. הפסד של כל הרווח שנצבר במהלך השנים, רגע לפני מימוש ההשקעה, מהווה התפתחות כואבת במיוחד.

ברוקר מביט במסכי הבורסה. AP
המשקיע הפעיל יעקוב אחרי כל תזוזה השוק/AP

המשקיע הפעיל

בצדו השני של המטבע נמצא המשקיע הפעיל. מדובר במשקיע שעוקב 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, אחרי הביצועים של ההשקעות שלו ואחרי הניתוחים הפיננסיים של המומחים לשוק ההון. המשקיע הפעיל נוטה למכור ולקנות ניירות ערך באופן תדיר יחסית, ולשנות אסטרטגיות השקעה על פי התחזית שלו לגבי העתיד לבוא. משקיעים פעילים רבים מנהלים את ההשקעות שלהם באופן עצמאי, על מנת לחסוך את ההתנהלות מול מנהל ההשקעות בבנק או בבית ההשקעות, וכך הם יכולים להגיב בזמן אמת לכל שינוי ולממש כל החלטה שלהם באופן מידי.

יתרון: מדובר במשקיע שעוקב באדיקות אחרי ההשקעות שלו ומגיב בהתאם להתרחשויות בשוק ההון, כך שבאופן תיאורטי, הוא עשוי להפיק את המיטב מההון המושקע שלו, למנוע הפסדים כואבים ולאתר הזדמנויות בזמן אמת.

חיסרון: המשקיע הפעיל עלול להפוך להיות פעיל מידי ולהתחיל לסחור באופן כמעט יומי בניירות הערך שלו. כאשר מדובר בהשקעות שמטרתן חיסכון ואופק כלכלי, המשקיע הפעיל מאבד את היתרון של השקעה לטווח ארוך בעקבות חוסר סבלנות ותזזיתיות בקנייה ומכירה. בנוסף, הוא עשוי גם לאבד רווחים בגלל יציאה מוקדמת מידי ופעולות פזיזות אחרות, הנובעות מהרצון העז להיות פעיל בכל מחיר.

המשקיע שהולך עם העדר

משקיעים רבים נמנים עם סוג זה של משקיע, שאינו מפגין פסיביות או פעילות רבה, אלא פועל לפי האופן בו פועל רוב הציבור. מדובר לרוב במשקיע ששונא סיכונים וקשה לו לצעוד נגד הזרם. הוא מקשיב לכותרות המרכזיות באמצעי התקשורת, לחששות הקולקטיביים של הציבור ולאופוריות בשוק, ופועל תמיד מעט אחרי שכולם החלו לנהור לאפיק השקעה מסוים, או מעט אחרי שכולם החלו לברוח מאפיק אחר.

יתרון: שומר על תשואה דומה לזו של השכנה ממול ושל החבר מהצבא.

חיסרון: שומר על תשואה דומה לזו של השכנה ממול ושל החבר מהצבא.

המשקיע המתוחכם

המשקיע המתוחכם הוא מה שכולנו היינו רוצים להיות, ולפעמים לא מצליחים או לא מעזים לנסות. מדובר במשקיע שעוקב מקרוב אחרי הביצועים של ההשקעה ואחרי הניתוחים של המגמות בשוק, אך חושב פעמיים לפני כל החלטה שמבצעת שינוי ממשי בהרכב ההשקעה שלו. המשקיע המתוחכם לא נותן לחוסר סבלנות, להפסדים או לאופוריה מעליות שערים לשבש את כושר ההחלטה שלו, והוא תמיד מנסה לאזן בין רמת הסיכון לבין פוטנציאל הרווח. אם שמעתם על חבר שמצא כבר מספר הזדמנויות קורצות להשקעה חכמה רגע לפני שכולם עטו עליה, או כזה שידע לברוח ממש לפני קריסה במחירים - מדובר ככל הנראה על משקיע מתוחכם, ואולי כדאי לכם להסתובב איתו יותר ולשמוע על דרך קבלת ההחלטות שלו. משקיעים מתוחכמים לרוב מנהלים באופן עצמאי את ההשקעות שלהם, באמצעות אחת הפלטפורמות הגדולות והאמינות לניהול השקעות עצמאי, המאפשרות ניהול תיק השקעות בעלות נמוכה, בחירה בין מגוון אפיקי השקעות ברמות סיכון שונות ועדכון בזמן אמת.

יתרון: היתרון מובן מאליו. מדובר במשקיע שמקבל החלטות על סמך ידע, ניתוח והבנה מקיפה של המצב, תוך לקיחת סיכונים מחושבים והפקת תשואות אופטימאליות.

חיסרון: החיסרון העיקרי הוא חטא הגאווה - אחרי מספר הצלחות, המשקיע המתוחכם עשוי לחשוב שהוא יכול "לשבור את המדדים" בכל מצב, להגדיל את הסיכון בהשקעה הבאה - ולרשום הפסדים כואבים.

ילד עם קופת חיסכון אילוסטרציה. ShutterStock
לא כדאי לשמור את הכסף סתם אצלכם/ShutterStock

המשקיע שעדיין לא משקיע

ישנם גם ישראלים שמחזיקים בסכומי כסף משמעותיים, אך לא משקיעים בשוק ההון. מדובר באנשים עם חיסכון שקלי בבנק, או בכאלו השומרים מזומן מתחת לבלטות. על רקע תקופה של ריבית אפסית, חיסכון בבנק הוא השקעה שכמעט ולא מניבה רווח, ודולרים מתחת למזרן הם תמיד רעיון נחמד - אם היינו נמצאים עדיין בשנות השבעים.

בפועל, הימנעות מהשקעה באחד מאפיקי ההשקעה של שוק ההון - אגרות חוב, מניות, קרנות, חוזים עתידיים ועוד, מפספסת חלק נכבד מהתשואות האפשריות על ההון שחסכתם בעמל רב.

האם קיימת פלטפורמת מסחר המתאימה לכל סוגי המשקיעים?

בין אם אתם משקיעים פעילים, מתוחכמים או מתעניינים להתחיל להשקיע בשוק ההון - כדאי להכיר את פלטפורמת המסחר המקוונת והמתקדמת Atrade, אשר מציעה אפשרות למסחר עצמאי בעלויות נמוכות במיוחד. חברת Atrade, הפועלת בישראל מעל עשור ומהווה חלק מקבוצת AVA העולמית הפועלת ב-150 מדינות, מציעה פלטפורמה מקוונת למחשב ולסמארטפון, המתאימה לכל סוגי המשקיעים. דרך הפלטפורמה ניתן להשקיע במגוון אפיקי השקעה ברמות סיכון שונות, שיכולים להתאים למשקיעים המתחילים והמנוסים, הפסיביים או הפעילים. החברה מציעה גם הדרכות מקיפות על תפעול פלטפורמת המסחר, עדכונים שוטפים בדוא"ל, גרפים וניתוח טכני. עבור מי שלא משקיע עדיין או שוקל להתחיל בניהול השקעות עצמאי בשוק ההון, Atrade מציעה חשבון דמו, אותו אפשר לנהל באופן וירטואלי ולהתנסות לפני השקעה ממשית.

הפעילות בזירה דורשת מיומנות, ידע והבנת הסיכונים ואינה מתאימה לכל אדם. פעילות ממונפת כרוכה בסיכון ממשי של אבדן מלוא כספי ההשקעה בתוך זמן קצר. החברה המפעילה זירה זו פועלת כצד נגדי לעסקאות איתך ולכן היא המוכרת כשאתה קונה והיא הקונה כשאתה מוכר. ט.ל.ח

וואלה! NEWS בשיתוף עם Atrade

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully