וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל רדיו דרום: "יצרניות הרכבים הן אלה שתקבענה את עתיד שידורי ה- FM"

דוד יוסוב

13.2.2017 / 12:14

לכבוד יום הרדיו הבינלאומי, מנכ"ל רדיו דרום, דוד יוסוב נותן לוואלה ברנז'ה מבט על הרדיו בעבר, בהווה ובעתיד, ובצל מרוץ החימוש הדיגיטלי, מרגיע: "שידורי הרדיו באמצעות FM עוד ישלטו לפחות עשור אחד או שניים נוספים"

רדיו. ShutterStock
רדיו/ShutterStock

לפני שנים לא מעטות כשהייתי ילד, אבא עליו השלום, הגיע הביתה יום אחד עם קופסת קרטון ענקית. מתוכה הוא שלף מכשיר מעץ עם זכוכית וכמה כפתורים בחזית. מה זה? שאלתי. זה מכשיר שקוראים לו "רדיו", ענה לי אבא. כשחיבר אותו לרשת החשמל נחשפתי לקולות הבוקעים ממנו וכמו כל ילד ממוצע ביקשתי לפרק את קופסת הקסמים ע"מ לחשוף את הגמד המסתתר בתוכה ומדבר אלינו. לא היו אז יותר מדי תחנות על הסקאלה והנאמנות לתחנה הייתה כמעט מוחלטת. אני זוכר איך אבא ניסה בשקדנות יתרה לכייל את התחנה המבוקשת בעודו מסובב כפתור עגול ועוקב אחר הפס שעל הזכוכית עד אשר הגיע למספר המבוקש. כל כך מסובך היה להגיע לשם, שאיש לא חשב עוד להזיז. כך נוצרה נאמנות כמעט עיוורת לתחנה אחת.

חלפו כמה עשורים מאז קופסת הקסמים מעץ, והעולם השתנה. כיום הבת שלי מאזינה לתוכנית שלי ברדיו באמצעות האפליקציה של התחנה, דרך הסמארטפון בזמן שהיא בסיור בארה"ב. עולם אחר. תקשורת אחרת. רדיו אחר. אין כבר עניין שתגיעו למקום אחד כדי לשמוע את התכנים שלנו, אלא יש מנוע שמייצר את התוכן ומשם מופץ ומוטמע בכל הפלטפורמות העומדות לרשותינו. לשם ריכוז המאמצים שלנו הולך, ההשקעות בתוכן והפצת התכנים לפלטפורמות הדיגיטליות. הטכנולוגיה לוקחת אותנו במהירות קדימה ומותירה בעקבותיה שובל אבק של זיכרונות מימי ה-FM בקופסאות העץ הקסומות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוד יוסוב/מערכת וואלה!, צילום מסך
זה מאפשר לנו לייצר יותר תוכן מושקע ולשבץ אותו בשעות כמו צהריים מוקדמות, אחה"צ המוקדם וערב ששם היינו רגילים כבר לירידה בהאזנה

שידורים דיגיטליים באמצעות לווין נהוגים כבר במקומות רבים בעולם ושידורי ה-FM מונים כבר את קיצם לאחור. אין ספק שבבוא היום, יגווע ה-FM וייכנע למרוץ הטכנולוגי המטורף. זה יקרה, אבל לטעמי זה לא יקרה בשנים הקרובות. שידורי הרדיו באמצעות FM, עוד ישלטו לפחות עשור אחד או שניים נוספים כי לטכנולוגיה ייקח זמן לחדור לכלל כלי הרכב, בתים, משרדים ולכל מקום בו יש היום הרגלי האזנה חזקים לרדיו באמצעות שידורי ה-FM. הרגלי ההאזנה מושפעים ממשתנים נוספים בשנים האחרונות, זיהינו לדוגמא התרחבות של שעות הפריים כתוצאה מגדילת שעות העומס בכבישים. זה מאפשר לנו לייצר יותר תוכן מושקע ולשבץ אותו בשעות כמו צהריים מוקדמות, אחה"צ המוקדם וערב ששם היינו רגילים כבר לירידה בהאזנה.

יצרניות הרכבים הן אלה שבמידה רבה תקבענה את עתיד שידורי ה- FM. ככל שהן תחלטנה על התקנת מכשירים דיגיטליים כסטנדרט בכלי הרכב, כך תקדים מהפכת הדיגיטל לסבר את אוזני המאזין. בארץ זה מתחיל להיכנס בהדרגה, במקומות מסוימים בעולם זה כבר עובד ובמקומות אחרים הניסיון הזה צלח הרבה פחות. הנורווגים ככל הנראה כבר מרגישים בשלים כשביטלו לאחרונה במדינתם את תדר ה-FM לטובת הדיגיטל, אך מדובר בתהליך שדורש זמן ומוכנות.

עוד באותו נושא

הראשונה בעולם: נורבגיה מתנתקת מה-FM לטובת שידור רדיו דיגיטלי

לכתבה המלאה

המכשול הגדול בדרכו של הדיגיטל

בסופו של יום הוא ינצח, אבל עוד מהמורות לא פשוטות צפויות לו לדיגיטל טרם שיכבוש את האוזן הכלל עולמית. שינויים בהרגלי צריכה הם תהליכים הדורשים זמן. כך יקרה גם בהחדרת הרדיו הלוויני בארץ. המאזין, הצרכן, לא ישלם על מה שיש לו היום בחינם. בטח לא ישלם הרבה יותר מהכמעט חינם שה-FM נותן. הזמינות למכשירי הדיגיטל, המחיר והרגלי הצריכה של שנים רבות, הם כרגע המכשול הגדול בדרכו של הדיגיטל להכרעת ה-FM.

כאשר הנתונים האלה ישתנו, צפויה המהפכה הדיגיטלית להגיע במלואה גם אלינו. אבל כאמור זהו תהליך לא פשוט ולא קצר שייקח לפחות עוד עשור או שניים. עד אז ה-FM ימשיך לתת את הטון גם אם הפלטפורמות להפצתו תהיינה אייפון, מחשב או כל מכשיר דיגטלי אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully