וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה שלישית נגד המתווה החדש: "התאגיד ישאר נכה ונטול רלבנטיות"

8.4.2017 / 22:25

התאגיד הודיע ליועמ"ש מנבדליט על כוונתו לעתור לבג"ץ: "מדובר בכריתת איבר חיוני אם לא עיקרי מגופו ונשמתו של תאגיד שידור ציבורי, פגיעה אנושה בפעילותו ושינוי מהותי של בסיס הטעמים העומדים ביסוד ההחלטה על הקמתו מלכתחילה"

אלדד קובלנץ וגיל עומר. שלומי יוסף, מערכת וואלה! NEWS
אלדד קובלנץ וגיל עומר/מערכת וואלה! NEWS, שלומי יוסף

לאחר שאלדד יניב וארגון העיתונאים עתרו לבג"צ בנושא, גם תאגיד השידור מתכוון לעתור בנוגע לביטול חטיבת החדשות והקמת חטיבה נפרדת. עו"ד יורם קפלן, ממשרד קפלן-אלון-גור המייצג את התאגיד, שלח מכתב ליועמ"ש לממשלה אביחי מנבדליט והודיע לו על כוונתו לעתור לבג"ץ בנושא. "מדובר בכריתת איבר חיוני אם לא עיקרי מגופו ונשמתו של תאגיד שידור ציבורי, פגיעה אנושה בפעילותו ושינוי מהותי של בסיס הטעמים העומדים ביסוד ההחלטה על הקמתו מלכתחילה", נכתב בפנייה.

לטענתו, "הליך קבלת ההחלטות בשבועות האחרונים בכל הקשור לשידור הציבורי הוא הליך בלתי תקין בעליל. לכאורה, השרים מקבלים החלטות, מבלי שמינו ועדה מקצועית מייעצת, ללא שמיעת הגורמים הרלוונטיים, ללא שמיעת עמדת התאגיד, לעיתים בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים, ללא הנמקה מקצועית להחלטותיהם, עד כדי חשש שיש בבסיס החלטות אלה שיקולים פוליטיים, שיקולים שלא נתמכים בעובדות ושיקולים זרים נוספים".

עוד טוענים בתאגיד כי הניסיון לשנות את החוק "בדרך הלא מקצועית המתוארת, גרם וגורם לנזקים של ממש למאות עובדים הנאלצים, בין היתר, לעבוד במצב של חוסר ודאות הגובל בהתעללות, הוא פוגע בנותני שירותים חיצוניים ובחברה הישראלית בכללותה, באופן בלתי סביר, תוך בזבוז משווע של כספי ציבור, שאין לתת יד לקיומו. נוסיף כי, ממילא ההחלטות של השרים אינן ניתנות ליישום בפרקי הזמן המדוברים". בנוסף, "לא הוצגה כל תכלית ראויה לשינוי הדרסטי הזה ולא ניתן לו שום נימוק סביר".

לפי התאגיד, המטרה של המהלך היא "לעקר מהיסוד את השידור הציבורי מכל תוכן, ולבסס פיקוח של גורמים פוליטיים על דיווחי היום, ותוצאותיו הבלתי נמנעות תהינה בהתאם". עוד נכתב כי "מדובר בסיכום, שמעבר לכל הדברים החמורים האחרים שהוא לוקה בהם, בבסיסו עומדים שיקולים זרים שקידומם יפגע (וכבר פוגע) בחופש הביטוי באמצעות שלילת העצמאות של השידור הציבורי, שהיא נשמת אפו של חופש הביטוי, ובלעדיו הדמוקרטיה היא כקליפה ריקה מתוכן".

"ההחלטה התקבלה ללא ייעוץ מקצועי"

"מהלך כזה מבטיח עבודה לעשרות עובדי רשות השידור, אולם ניתן היה להבטיח את התעסוקה שלהם באותה מידה בדרך של הוספת התקנים הללו לחטיבת החדשות בתאגיד"

במכתב מצויין כי כ-38% מעובדי התאגיד שכבר גויסו לעבודה בתאגיד וחתומים על הסכמי עבודה הם עובדי רשות השידור, המהווים למעלה מ 31% משיא כוח האדם של התאגיד, ומהם כ-164 עובדים המיועדים לעבוד בחטיבת החדשות של התאגיד. המתווה מדבר, ככל הנראה, על תוספת של בין 34 ל-144 עובדי רשות השידור שיעברו לעבוד בתאגיד החדשות החדש, מעבר לתקן חטיבת החדשות של התאגיד.

"מהלך כזה מבטיח עבודה לעשרות עובדי רשות השידור, אולם ניתן היה להבטיח את התעסוקה שלהם באותה מידה בדרך של הוספת התקנים הללו לחטיבת החדשות בתאגיד. לטענת התאגיד, הנימוק הזה אינו יכול להצדיק הקמת תאגיד חדשות חדש ונפרד, שיוביל להשלכות קשות לטענתם. עוד נכתב כי "עובדי התאגיד, שדינם לפי המתווה שהתפרסם לעבור למעסיק אחר (תאגיד החדשות) ואלה שדינם להישאר לעבוד בתאגיד הקיים שבעקבות השינוי יישאר נכה ונטול כל רלבנטיות של ממש בשידור הציבורי. אלה גם אלה, התקבלו לעבודה אצל מעסיק אחר מזה שהשרים מייעדים להם היום, ובכל ההליך הזה דעתם ועמדתם בעניין לא נשמעה".

מלבד סוגיית העובדים, במכתב מציינים את העובדה שההחלטה בנושא הקמת חטיבת החדשות התקבלה ללא ייעוץ מקצועי, את הנסיונות להשפיע על זהות העיתונאים בתאגיד, את ההתערבות הפוליטית בשידור הציבורי, את העובדה שהמתווה לטענתם נשען על הנחות יסוד לא ישימות ואת פריצת המסגרת התקציבית שהמהלך יגרום.

לסיכום נכתב כי "לנוכח לוח הזמנים הבלתי אפשרי שהוכתב על ידי השרים, וחג הפסח הקרב ובא, אנו נאלצים להבהיר כבר עתה כי פנייה זו נעשית אליך כדי לקבל את התייחסותך הדחופה לגוף הדברים, ואף להודיע על הכוונה של תאגיד השידור הישראלי, לעתור לבית המשפט הגבוה לצדק בעתירה מתאימה, ככל שעמדתו לא תתקבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully